همونطور که در این نوشته توضیح دادم ، یک نقشه گام به گام و بومی شده برای موفقیت استارتاپ های ایرانی رو بر اساس آموزه های سیلیکون ولی و تجربه های این چند ساله خودم طراحی کردم ، بعبارتی محتوایی گام به گام که یک استارتاپ بتونه با استفاده از این محتوا مسیر درستی رو طی کنه ! یه جورایی یک چارچوب طراحی کردم ، این نقشه محتوایی رو برای خودم و اینکه بتونم در مشاوره هام بصورت سیستماتیک مشاوره رو ارایه بدم طراحی کردم و نیازش رو واقعا احساس کرده بودم.
بیایید با هم به این نقشه از منظر یک محصول و یک استارتاپ نگاه کنیم ! ( البته در واقع این نقشه یک محصول هست و براش برنامه های ویژه ای دارم )
سئوال : خوب ، مهدی ایول ، تو این ۶ ماه تو آمریکا ، روی محتواش کار کردی و به نظر خودت چیز خوبی در اومده و تو چند تا از جلسه های مشاوره ای خودت هم ازش استفاده کردی ( وطی این چند ماه چندین بار بازبینی کردیش )، حالا به نظرت میشه این محتوا رو در قالب یک محصول عرضه عمومی کرد ؟ اصلا این نقشه در عمل چقدر کاربردیه ؟ چقدر از موسسین استارتاپ ها ازش استقبال می کنن !
خوب ، پس باید این ایده اعتبار سنجی بشه ! چه ایده ای دقیقا ؟؟؟
ایده :
ایده یک نقشه گام به گام ، برای کم کردن ریسک استارتاپ ها و افزایش ضریب موفقیت اونها !
خوب ، میدونیم که هر ایده ای بر اساس یک نیاز و مشکل یا مسئله شکل می گیره !
این ایده بر اساس و بر پایه چه مشکلی بنا شده ؟
مشکل و مسئله :
خیلی از استارتاپ ها شکست می خورن چون یکسری گام های اشتباه رو طی می کنن و ترتیب یکسری مسایل رو رعایت نمی کنن ! از طرفی کلی مطلب در زمینه استارتاپ ها در فضای اینترنت هست که مطالب خوبی هم هستند ولی ، همه فقط اطلاعات مفید هستند و گام های عملی و کاربردی ارایه نمی دن !
یه جورایی این ایده میخواد یک لیست از کارها و گام های عملی و کاربردی رو ارایه بده که استارتاپ ها گام به گام اونها رو انجام بدن تا موفق بشن !
خوب ….ممم… یعنی قراره یک استارتاپی راه بندازی که به سایر استارتاپ ها کمک کنه که استارتاپشون رو با موفقیت راه اندازی کنن و مسیر رو اشتباه نرن
آره …اشکالی داره
نه اشکالی نداره ، فقط داستان فروش بیل و کلنگ به جویندگان طلا میشه که …
آره ….اشکالی داره ؟
مممم…
مسئله اینه که این نیاز، اگر واقعا وجود داشته باشه باید برطرف بشه و اگر بشه ازش پول هم درآورد چه اشکالی داره ؟ ( از همینجا از همه عزیزانی که فکر می کنن میتونن این کار رو بکنن دعوت می کنم از این فرصت بهره برداری کنند 😀 ، مشکل اینه که خیلی از ما حوصله تولید محتوا نداریم ، و دوست داریم نق بزنیم و ایراد بگیریم)
خوب ،بگذریم : ما به همه می گیم که آقا اول از همه یک سری مصاحبه انجام بدن و ببینن که مشکل وجود داره ! اصلا این مشکل و مسئله جدی هست یا نه ؟ ( اعتبارسنجی مسئله و راهکار )
این مسئله برای من تقریبا شفاف بود چون در مشاوره هام بارها و بارها به افراد لیستی از اقدامات گام به گام رو داده بودم که مشکلشون حل شده بود و موفق شده بودن ! ولی باز هم برای بررسی دقیق تر این نیاز به تحقیقات بیشتر داشتم !
با خودم فکر کردم ، گقتم ، آقا من که محتواشو آماده کردم ، بزار یک کارگاه برگزار کنیم ببینیم اصلا چند نفر ، با چه قیمتی ثبت نام می کنن !
MVP
MVP = یک کارگاه دو روزه روزی ۴ ساعت ، در مجموع ۸ ساعت ، که قراره یک نقشه گام به گام کارآفرینی رو ارایه بده !
چرا دوروزه : حجم محتوا زیاد بود و یک روز واقعا سخت بود ، و کیفیت آموزش پایین میامد.
اجرای سریع و چابک ( زمان مهمترین منبع ما )
سریع یک تیم سه نفره تشکیل دادم ( مسعود اردکانی ( کوفاندر من در میلوژی و یک کپی رایتر حرفه ای ) ، محمد رضا هاشمی ( مدیر جلسات همفکر مشهد ) ، آرش ماهر ) ، مسئله رو با دوستان مطرح کردیم و یه برنامه سه هفته ای برای بازاریابی تنظیم کردیم و یک سری متریک رو هم درنظر گرفتیم.یادتون باشه در متد استارتاپ ناب و بوم ناب ( که واقعا توصیه میشه بجای بوم مدل کسب و کار از بوم ناب استفاده کنید ) متریک ها و سنجه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.متریک های ما به این صورت بود که در حالت معمول ۵۰ نفر ثبت نام خواهند کرد و در حالت ایده آل ۸۰ نفر ! اینها فرضیه های ما بودند و ما میخواستیم ببینم که جقدر تصورات ما به واقعیت ها نزدیک هست.
بازاریابی شروع شد! و نتایج شگفت انگیزی حاصل شد !
نتایج اولیه
۱۵۸ نفر ثبت نام کننده !
۲۰ نفر از شهر های مختلف ( تهران ، قم ، طبس، شیراز، یزد ،نیشابور ، بیرجند ، کرج )
از اصفهان ، گرگان ، تهران درخواست برگزاری داشتیم
خوب ، پس افرادی برای این نقشه و فرآیند گام به گام حاضرند هزینه کنند ، آیا واقعا برای این نقشه هزینه کرده بودند ؟ یا برای برند دکتر استارتاپ … ؟ هنوز نمیشه در این مورد تصمیم گرفت ، باید کارگاه برگزار بشه و خروجی و فید بک ها رو بگیریم و ببینیم چه حقایقی از اونها استخراج میشه کرد.
در روز کارگاه
من در روز کارگاه ، در بخش ورودی سالن ایستاده بودم و با تک تک افرادی که وارد سالن میشدن مصاحبه ای سریع داشتم
سلام ، خوش آمدین ، از کجا آمدین و برای چی در این کارگاه حضور پیدا کردین ؟ چی دوست دارین یاد بگیرین ( در ۲۰ ثانیه لطفا توضیح بدین )
سالن پر شد ، خیلی خوشحال بودم .حالا باید ببینیم که آیا محتوا و آموزه های نقشه کاربردی خواهد بود برایشان یا خیر ؟ و بعد از برگزاری کارگاه چه نتیجه ای حاصل شد ! در پست های بعدی در مورد این موضوع بیشتر می نویسم ! ( میخوام بهتون آموزش بدم که میشه هر ایده ای رو حتی یک محتوا رو اعتبارسنجی کرد )
راستی ویدیو کارگاه رو میتونید از اینجا تهیه کنید !
سلام
لطفا برای دوستانی که کارگاه حضور داشتن رایگان در اختیار بزارین
چشم براتون ایمیل می کنم
عالی بود