01

۱۲ هشدار مهم برای استارتاپ ها

قبلا در مورد شکست استارتاپ ها و عارضه یابی استارتاپ ایرانی مطلبی رو منتشر کرده بودیم ،اخیرا هم یک وبنیار با موضوع سرطان استارتاپی در ایران رو برگزار کردیم ،در سفرم به سلیکون ولی فرصت حضور در کارگاه های مختلف و بروز رسانی خودم را پیدا کردم ، جالبه بدونید که موضوع خیلی از کارگاه ها برپایه انتقال تجربیات شکست بود ، تصمیم گرفتم یک جمع بندی کلی از آموزه های این کارگاه ها در زمینه دلایل شکست یک استارتاپ را با شما به اشتراک بگذارم. بیشتر این آموزه ها مربوط به کارگاه مربی گری استارتاپ ناب هست که استادم بزرگوار آش موریا اونو برگزار کرده بود.به نظر میرسد که موسسین استارتاپ ها همیشه باید به این نکات توجه داشته باشند تا ضریب شکست خودشان را به حداقل برسانند.این دلایل بر اساس تحقیقات دانشگاهی جمع آوری شده اند، آنها را جدی بگیرید.
چرا اینقدر در مورد شکست استارتاپ ها هشدار می دهیم !
ببینید ، مهمترین منبع شما ، زمان است ، شما قرار است بسیاری از ساعات عمر خودتان را صرف راه اندازی یک استارتاپ کنید ، آن هم بصورت فشرده ، پس هر چقدر از چالش های این مسیر آگاهی پیدا کنید به نفع شماست ، شما با آگاهی از این نکات ، دقت خود را در مسیر پیشبرد اهداف کسب و کارتان را بالا برده و ریسک خودتان را کاهش می دهید.شما قرار است یک کسب و کار پایدار را پایه ریزی کنید و از آن لذت ببرید . پس این نکات را به دقت مرور کنید.

۱ نبود منابع مالی کافی :

بسیاری از استارتاپ ها به دلیل نبود منابع مالی ، یا هدر دادن منایع مالی دچار مشکل می شوند ، معمولا موسسین مهارت مدیریت مالی را ندارند و از طرفی استراتژی های نادرستی را در راهبری استارتاپ خود اتخاذ می کنند که در نهایت باعث هدر رفتن منابع مالی می گردد.

۲ تیم ضعیف :

شما برای راه اندازی یک استارتاپ در طول زمان نیاز به تشکیل یک تیم چند منظوره دارید ، برنامه نویس ، بازاریاب ، طراح و… معمولا یکی از مهمترین عواملی که سرمایه گذاران به آن توجه می کنند ، تیم کاری و توانایی این تیم در عبور از بحران های مسیر کارآفرینی است.بسیاری از استارتاپ ها به دلیل ترک اعضای تیم ، از بین رفتن انگیزه ، مشکلات بین فردی و… منحل می شوند.

۳ محصولی اشتباه :

استارتاپ ها ، همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم ، معمولا ، متاسفانه محصولاتی اشتباه تولید می کنند ! یعنی محصولی را تولید می کنند که اصلا کسی به آن نیاز ندارد.با استفاده از تکنیک های اعتبار سنجی می شود از اینکار اجتناب کرد.

۴ زمان بندی نادرست :

منظور این هشدار این است که شما در زمان نادرستی اقدامی را انجام دهید ، مثلا ارایه محصول در زمان نامناسب ، یا تولید محصولی که مربوط به آینده است و نیاز بازار امروز نیست ! یا یک امکان و ویژگی محصول را در زمان نامناسبی ارایه دهید ، اینها همه مثال هایی هستند که ممکن است باعث شکست شما شوند.

۵ عدم وجود مشتری به اندازه کافی :

ممکن است شما محصول مناسبی را تولید کرده باشید ،ولی حجم مشتریان و توان مالی آنها آنقدر محدود باشد که نشود یک کسب و کار پایدار را بر اساس آن برنامه ریزی کرد.پس حجم بازار را همیشه مد نظر قرار دهید.

۶ رقابت :

وجود رقیبان زیاد و رقابت فشرده در یک بازار خاص نیز یکی از دلایل شکست استارتاپ ها می باشد . سعی کنید در اقیانوس قرمز وارد نشوید ( منظور بازاریی است که رقابت در آن زیاد است ) یا اگر قرار است وارد شوید ، مطمئن شوید که از ارزش کلیدی و مزیت رقابتی ویژه ای برخوردار هستید!

۷ عدم تمرکز :

قبلا مطلبی را در زمینه تمرکز منتشر کرده بودیم ، شما باید در استارتاپتان متمرکز روی ایده تان کار کنید ، آن هم با اولویت هایی خاص.پیشنهاد میشود که روی ۳ مشکل اصلی که ایده استارتاپی شما قرار است آن را تسهیل کند تمرکز کنید ، در بعضی از تیم های استارتاپی ، معمولا دیده می شود که می خواهند همه جوانب ایده را یکجا پیاده سازی نمایند ، این کار ، اشتباه است ، شما باید یک روال تدریجی را برای ارایه ارزش و محصول به مشتری پیش بگیرید.

۸ نداشتن عشق و علاقه و انگیزه کافی :

هنگامی که تصمیم به راه اندازی یک استارتاپ گرفتید ، به این نکته فکر کنید که آیا حاضر هستید دو سال از عمرتان را بدون وقفه و با تمرکز بر روی این ایده صرف کنید ؟ یک سئوال کلیدی تر ، اصلا شما میدونید به چه چیزهایی علاقه دارید؟ استعداد های شما چیست ؟ شما فقط با داشتن علاقه و انگیزه می توانید این مسیر را طی کنید.در آینده مطلبی ویژه در زمینه ویژگی های کارآفرینان منتشر می کنیم که خیلی می تواند دراین زمینه به شما کمک نماید.

۹ موقعیت جغرافیایی مناسب :

یک واقعیت را قبول کنیم ( البته آن را به یک محدودیت تبدیل نکنیم) ، در برخی شهر ها و موقعیت های جغرافیایی ممکن است امکانات و منابع بهتری برای استارتاپ شما فراهم باشد، نمی گویم که باید حتما مهاجرت کرد ، ولی شاید بتوانید بصورت ریموت هم از این منابع بهره مند شد . با این حال در تحقیقات انجام شده ، این فاکتور مطرح شده که موقعیت مکانی در موفقیت استارتاپ ها نقش مهمی دارد.

۱۰ عدم سودآوری :

ایده خوب است ، منطبق بر نیاز های بازار است ، ولی شاید هزینه ارزش تولید شده با درآمد کسب شده تناسب منطقبق نداشته باشد ، یعنی چی ؟ یعنی اینکه شما سود آن چنانی از این محصول و خدمتی که ارایه می دهید نمی توانید کسب کنید ! بعضی مواقع دیده شده که هزینه هایی بی دلیل که به راحتی می توان مانع آنها شد ، باعث کاهش سود شده است.عدم سودآوری باعث بروز مشکلات مالی ، کم شدن انگیزه و… منجرب شود.پس در فاز اعتبارسنجی این موارد را مد نظر قرار دهید.

۱۱ فرسودگی فرآیند استارتاپی :

این نکته خیلی مهم است که در طی کردن مسیر کارآفرینی ، تعادل را حفظ کنید ، خودتان را محدود به کار نکنید ، به تفریح و سلامت خودتان هم توجه داشته باشید ، برخی مواقع باید صبور باشید ، و انرژی خودتان را حفظ کنید ! فرسودگی زمانی رخ می دهد که ساعت های زیادی کار می کنید و هیچ خروجی مناسبی حاصل نمی شود ، اینجاست که ممکن است کم بیاورید! پس مراقب باشید.کمی به خودتان برسید!

۱۲ مشکلات قانونی :

یکی از دلایلی که در کارگاه ها و جلساتی که شرکت کردم در زمینه شکست استارتاپ ها به آن اشاره شده بود مسایل قانونی بود ، حفظ محرمانگی ، نحوه تقسیم سهام ،ثبت برند،مالیات، ارزش گذاری و… از جمله مسایلی بود که باعث شکست تعداد زیادی از استارتاپ ها شده بود ، واقعیت این است که در این زمینه خیلی در ایران اطلاعات جامعی وجود ندارد ولی مشورت با یک وکیل و حسابدار میتونه در این زمینه به شما خیلی کمک بکنه.
بسیار خوب ، امیدوارم این هشدار ها را جدی بگیرید وکمتر دچار مشکل بشوید.موفق و پیروز باشید.