تقدیم به جامعه استارتاپی ایران

MobileUIBook-Recovered-compressed

لینک دانلود فایل : پسورد drstartup

Mobile.UI.Gallery.by.drstartup.p_.drstartup.pdf – 9.6 MB

حمایت از دکتر استارتاپ :

دوستان برای ترجمه و بومی سازی این کتاب زحمات زیادی کشیده شده است که امیدوارم مفید واقع بشه ، جهت حمایت از دکتر استارتاپ لطفا در خبر نامه سایت عضو بشید و تا جاییکه امکان داره این مطلب رو بازنشر کنید تا دیگران هم بتوانند از این محتوا استفاده نمایند.

لطفا اگر از مطالب این کتاب در جایی استفاده کردید حتما ذکر منبع کنید ! درود!

مقدمه مترجم ( دکتر) :

در دنیای رقابتی و پویای امروز ، محصول و خدمتی موفق است که بتواند به بهترین نحو و شیوه ممکن ،نیاز های کاربران و مشتریان خود را با بالاترین کیفیت برآورده سازد،ایجاد یک تجربه لذت بخش در برخورد با یک نرم افزار ،وب سایت و شناسایی وپاسخ گویی صحیح به نیاز کاربران، مهمترین عامل موفقیت محصولات و خدمات نرم افزاری است.

امروزه روشهای گردآوری نیازمندی ها ،توسعه نرم افزار و تست و عرضه آنها به بازار متحول شده است،روشهای توسعه چابک ، تاکید برروی نقش مالک محصول ، استفاده از اسکرام ، تهیه MVP ها و…. همه و همه روشهایی هستند که مشتری را محور قرار داده اند و به دنبال آن هستند که نیاز های وی را به بهترین و موثرترین روش پاسخ داده و وی را شگفت زده نمایند.کاربران امروزی در معرض تعداد زیادی محصول و خدمت نرم افزاری قرار گرفته اند ، ولی توان استفاده از همه آنها را ندارند ،لذا مواردی را انتخاب می نمایند که برای آنها مطلوبیت بیشتری داشته باشد، این امر زمانی اتفاق می افتد که نرم افزار مبتنی بر مدل ذهنی کاربر طراحی و توسعه یافته باشد . مدل های ذهنی و قالب های ذهنی کاربران چه هستند؟این بحث در علم تعامل انسان و ماشین مورد بررسی قرار می گیرد.امروزه بحث طراحی رابط کاربر ،کاربرد پذیری،طراحی تعامل و سایر مباحث مرتبط با ارتباط ماشین و انسان مورد توجه قرار گرفته است و بکارگیری  قوانین طراحی و الگوهای مناسب آن،عاملی رقابتی و متمایز کننده در محصولات ارایه شده توسط شرکت ها می باشد ،ولی متاسفانه منابع فارسی رسمی و قابل استفاده در این حوزه کمتر یافت می شوند.از طرفی ظهور تلفن های هوشمند ،افق های جدیدی را پیش روی کاربران وتوسعه دهندگان نمایان نموده است،بگونه ای که در آینده ای نه چندان دور برای هر کاربردی ، یک نرم افزار موبایل ارایه خواهد شد ،و این یعنی تحقق آرمان استیو جابز “There is An App For It”.

در کتاب حاضر که ترجمه ای آزاد از کتاب Mobile Design Pattern Gallery UI Patterns for Mobile Applications نوشته خانم جنیفر تدول میباشد،الگو های طراحی واسط کاربر  ، در تمامی کاربری های نرم افزار های تلفن همراه مبتنی بر استاندارد های سیستم عامل iOS ،Androidو BlackBerry بصورتی منظم مورد بررسی قرارداده شده است که خود گنجینه ارزشمندی برای ایده های طراحی می باشد !

من شخصا بارها و بارها در پروژه های نرم افزاری موبایل  از این الگو ها استفاده نموده ام و نتایج جالبی از نظرات مشتریان دریافت کرده ام ، شاید بتوان گفت که مجموعه  حاضر یک کاتالوگ تصویری از بهترین الگو های طراحی واسط کاربر ،با رویکرد کاربرد پذیری باشد که می توان از آنها جهت حصول اطمینان از کیفیت طراحی واسط کاربردر نرم افزار های موبایل استفاده نمود.جالب است بدانید که بسیاری از نرم افزار های موفق ایرانی نیز از این الگوها استفاده نموده اند ،که در آینده مطالبی پیرامون نقد و بررسی این نرم افزار ها ارایه خواهم کرد.

امیدوارم با بهره مند شدن از مطالب ارایه شده در این کتاب ،کیفیت App های ایرانی روز به روز بیشتر شده و شاهد شکوفایی این برنامه ها در عرصه بین المللی باشیم.

ازآنجاییکه این کتاب را در اوقات فراغت در شرکت ترجمه و تالیف کرده ام ،قطعا خالی از اشکال نخواهد بود،خوشحال می شوم که این موارد را برایم از طریق ایمیل (Mahdi.alipour.sakhavi@gmail.com) ارسال نمایید تا در ویرایش های بعدی ،ایرادات کمتری را شاهد باشیم.

توضیحات :

الگوهای طراحی واسط های کاربر ویژه ابزارهای موبایل

زمانی که شما تحت فشار زیادی برای طراحی یک واسط کاربری مناسب ،با منوهای آسان و کاربر پسند برای یک محصول نرم افزاری تحت موبایل هستنید ،دیگر وقت این را ندارید که دوباره چرخ را اختراع کنید !این کتاب یک راهنمای کاربردی و عملی است که در آن۷۰ الگو ی طراحی واسط کاربر ،برای طراحی انواع اپلیکیشن های موبایل ارایه شده است.این الگوها در قالب ۴۰۰ تصویر از نمونه های موفق و واقعی از نرم  های iOs،Android، BalckBerry،Web OS،Windows Mobile و اپلیکیشن های Symbian ارایه شده اند.

ترزا نیل  ، متخصص طراح واسط کاربر و کاربرپذیری و نویسنده کتاب معروف طراحی واسط های کاربری وب (Designing Web Interfaces) شما را به یک سفر هیجان انگیز در زمینه طراحی واسط های کاربری در موبایلها با ۱۰ دسته بندی موضوعی جدا گانه خواهد برد! در هر دسته بندی به خطاها و اشتباهات رایج طراحی اشاره خواهد شد .اگر شما طراح برنامه های موبایل هستید ، یا ایده های موبایلی جدید را پیاده سازی میکنید ، میتوانید از این کتاب و الگو های آن برای حل کردن مسایل طراحی خود استفاده کنید! این الگوها راه حل های مورد استفاده بزرگان صنعت تولید اپلیکیشن های موبایل هستند !پس برای مسایل طراحی خود چرخ را دوباره اختراع نکنید ! ایده بگیرید و سریع کار را پیش ببرید !

الگو های طراحی در دسته های زیر ارایه می شوند :

  • پیمایش بین صفحات (Navigation) : الگوهای مرتبط با پیمایش از صفحات اولیه به ثانویه را ببینید !
  • فرم های ورود اطلاعات (Forms ) : روش های نا مناسب طراحی فرم های  نا مناسب، که مدت هاست عادت شرکت های نرم افزاری است،را کنار بگذارید !
  • جداول و لیست ها (Tables and Lists)  : فقط مهمترین و کاربردی ترین اطلاعات را نمایش دهید !
  • جستجو ،مرتب سازی و فیلتر کردن  (Search,Sort,Filter) : این کارها را تا جاییکه امکان دارد ساده سازی  کنید!
  • ابزار ها (Tools): راههای بهتری برای تعامل مستقیم با ابزار ها را ارایه دهید !
  • نمودار ها (Charts) : بهترین الگوهای طراحی و راهکارهای موفق ارایه نمودار ها را در اپلیکیشن خود یاد بگیرید!
  • دعوت نامه (Invitations) : نحوه دعوت کردن از کاربران و شروع به کار و کشف اپلیکیشن را ببینید!
  • کنترل ها و فیدبک ها (Controls ,Feedback ) :به کاربران کمک کنید تا با برنامه تعامل داشته باشند و به آنها در زمان های مناسب فیدبک های مناسب را بدهید !
  • راهنما (Help) : راهنماهای مناسب در قالب اجزای فرم ها را به کاربران ارایه دهید !

لینک دانلود فایل : پسورد drstartup

Mobile.UI.Gallery.by.drstartup.p_.drstartup.pdf – 9.6 MB