عارضه یابی استارتاپ های ایرانی نسخه ۱٫۰
امروز ویدیویی از Ash Maurya رو داشتم نگاه میکردم که به بررسی شکست محصولاتی که توسط استارتاپ ها طراحی می شوند پرداخته بود ، او به سه دلیل عمده اشاره کرده بود که دیدم بد نیست کمی دقیق تر به این موضوع با رویکرد بازار ایران بپردازم و دلایل شکست ها و بی حاصلی های تیم های استارتاپی رو عمیق تر بررسی کنیم. در این نوشته تمرکز من بر روی استارتاپ هاست ، به اکوسیستم استارتاپی فعلا کاری نداریم ، انشاالله در پستی جدا گانه بهش می پردازیم! قطعا شتابدهنده ها میتونن در رفع بسیاری از معضلاتی که در ادامه توضیح میدم نقش بسیار مهمی رو ایفا کنن!
مقدمه : بیشتر محصولات شکست می خورند !
تحقیقاتی در سیلیکون ولی انجام شده که نشون میده که بیش از ۱۰۰۰ شکست ، در حوزه استارتاپ ها تا کنون رقم خورده ،موسسین این استارتاپ ها ،مدل کسب و کار ، طرح کسب و کار و خیلی از مستندات رو تهیه کردن ، سرمایه گذار هم جذب کردن ولی متاسفانه محصولشون با شکست مواجه شده.
در ایران هم همین داستان رو داریم ،ولی وخیم تر ، چون ما تازه اول راه هستیم ، تجربه نداریم و دانش زیادی هم بصورت بومی در این زمینه خیلی تولید نشده ، دلایل زیادی برای این پدیده (یعنی شکست ها و بی حاصلی تلاش استارتاپ ها )وجود داره. که در ادامه به اونها می پردازیم !
دلیل ۰ : عدم انتقادپذیری و پذیرش اشتباهات از سوی موسسین :
آقا ، اگر موسس یک استارتاپ هستی ، قطعا بدون که همه چیز رو نمیدونی ، اشتباه هم بکنی و بپذیری که اشتباه کردی، فاجعه ای رخ نمیده ، سعی کن همه انتقادات رو بشنوی و منطقی و دور از هر خصومت و ادبیات تهدید آمیزی به فکر نجات استارتاپت باشی.مهم موفقیت است ، نه مبارزه و پافشاری بر روی اشتباه. مدتی پیش پستی در مورد گزارش اولین DemoDay آواتک نوشتم ، کامنت های این پست رو بخونید تا بفهمید منظور م چیست ، تعصب نداشته باشید و پذیرای نظرات و انتقادات باشید .
نکته : انتقاد با مسخره کردن فرق می کنه ، عده ای به مسخره کردن شما می پردازند ، حرفهای اونها رو هم گوش بدید ، همینکه وقت گذاشتن دارن مسخرتون میکنن خودش معنی خوبی داره ! ازین مخلوقات در وب ایران زیاد داریم و منم خیلی باهاشون حال میکنم !
دلیل۱ : تولید محصول اشتباه
شما بعنوان یک صاحب ایده و موسس همیشه دو تا سئوال مهم از خودتون می پرسید ، آقا اصلا میشه این محصول رو تولید کرد ( آیا از نظر فنی میشه این محصول رو تولید کرد ) این سئوال برای شما خیلی جذابه ، چون معمولا افراد تکنیکی هستید ، دوست دارید برید زود جواب اسن سئوال رو پیدا کنید !
ولی یه لحظه صبر کنید…. یک سئوال مهم تر هم هست، اونم اینه که اصلا کسی این محصول فضایی شما رو میخواهد ؟ آیا اینقدر تقاضا هست که بشه یک کسب و کار پایدار رو روش بنا کرد؟اینکه شما بتونید چنین محصولی رو تولید کنید فعلا اهمیت زیادی نداره ، ، اینکه چقدر تقاضا براش هست مهمه !
موسسین معمولا عاشق جنبه های فنی ایدشون میشن ! برای همین هم نسبت بهش تعصب دارن ، ایدشون مثل ناموسشون میمونه !تعصب خوب نیست ( در دلیل ۰ ، به این موضوع اشاره کردیم ) بله !شما راهکار خوبی رو در ایدتون برای حل یک مشکل دارید ! ولی آیا اصلا مشکلی وجود داره ؟ چرایی محصول شما چیست ؟ چگونه این راه حل به مردم کمک میکنه ، چه محصولی رو قراره بر اساس اون تولید کنید ( تصویر زیر رو ببینید) این تصور وجود داره که اگر ما یک محصول خوب تولید کنیم ( منظور جنبه های تکنیکال هست ، نه خوب بودن بارویکرد بازار ) میترکونیم!!! ممکنه ایده شما برای خیلی ها جالب باشه ،ولی بعید میدونم اینقدر جالب باشه که کسی براش پول بده! اشتبا ه اینکه که ماسریع میپریم میریم سراغ سر هرم !!!! بجای اینکه از پایین شروع کنیم! منظورم چرایی و نیاز واقعی به محصول هست !
دلیل ۲ : عدم توجه و اهمیت دادن به یادگیری از مشتری
بهترین زمان برای یادگیری بعد از ریلیزه ( منظور ارایه محصول حداقلی است،البته بعد از ریلیز هم چرخه یادگیری تمام نمیشه و ادامه دار هست )! البته ریلیز نباید زیاد طول بکشه ! که متاسفانه بعضی وقت ها طول میکشه ( البته بعضی هاش طبیعی هست ) یادتون باشه در زمان توسعه محصول (برنامه نویسی ، بازطراحی و…)ممکنه خیلی از بازار دور بشید و این میتونه خطر ناک باشه . شما باید تا جاییکه میتونید هر پیشرفت خودتون رو در معرض دید مشتری قرار بدید و نظرشو در مورد اون ویژگی جدید یا ایده جدید بگیرین! زود به زود ایده هاتونو عملی کنید و از مشتریان فیدبک بگیرید !
دلیل ۳ : عدم آشنایی با مهارت های مصاحبه و تحقیقات کاربر
این داستان ،واقعا یک معضل بزرگی هست ، اینکه بتونید با مشتریان مصاحبه کنید و اطلاعات درستی رو از اونها استخراج کنید خیلی نکته مهمی هست ، تو این بخش خیلی ضعف داریم ، برای رفع این معضل یک مجموعه ویدیویی آماده کرد م که طی چند روز آینده منتشر میشه ، اینکه آقا اصلا چطور نیاز های مشتری رو استخراج کنیم ، چطور بدون جهت گیری در مصاحبه بفهمیم اصلا محصولی که داریم تولید می کنیم ، محصول درستی هست یا نه …
دلیل ۴ : تله مزیت رقابتی منحصر بفرد
در اینجا به ذکر این نکته بسنده میکنم که بسیاری از کمپانی های موفق دنیا ، دنباله رو های حرفه ای و سریع بودند ، ( همه آنها بهبود دهنده مسیر کمپانی هایی بودند که قبلا ایده ای را برای اولین بار پیاده سازی کرده اند) : مثال : گوگل ،فیسبوک ، تویوتا و…یادتون باشه این کمپانی ها در ارایه خدمات و ارزش مناسب ،برتری داشتن ، نه اینکه ایده ای را برای اولین بار در دنیا پیاده سازی کرده باشن ! ایده های بدیع و نوآور مشکلاتی دارن ،چه مشکلاتی ؟؟؟؟ اینکه شما باید بازارسازی کنید !یعنی مشتریان رو آگاه کنید ، از طرفی ریسک بالایی هم دارن چون باید محصولی عالی تولید کنید ! یادتون باشه خیلی روی این موضوع گیر نکنید که ایدتون کپی هست و باید حتما یک چیز فضایی باشه ، نه …شما میتونید با بهبود ( حتی بومی سازی) بسیاری از سیستم های موجود ، موفق بشید ! ( مثال : آپارات ، کافه بازار ، دیجی کالا …) اینا محصول عجیب و غریبی تولید نکردناااااا….!
دلیل ۵ : عدم توجه به متریک های ارزشمند و واقعی یک استارتاپ !
آقا شما بعنوان یک موسس استارتاپ اصلا وضعیت پیشرفت استارتاپت رو رصد میکنی ؟ متریک داری؟ این متریک ها چی هستن؟ آیا هر روز یا هر هفته اونا رو چک میکنی ! این پست ها رو ببین .
چگونه عیار استارتاپ خود را بسنجیم؟ قسمت اول
چگونه عیار استارتاپ خود را بسنجیم؟ قسمت دوم
چگونه عیار استارتاپ خود را بسنجیم؟قسمت سوم-مثال های کاربردی
ببین همین الان چند نفر تو سیستمت پول دارن میدن ! ؟؟؟ حتما جواب میدی مدل درآمدیتون تبلیغاته ؟؟؟؟!!!! یا رایگان هستید و بعدا پولی میشین ؟ بهتر نیست همین اول ببینین چند چندین؟ چند نفر بهتون بابت خدمات پول میدن !
دلیل ۶ :تیم ورک و کار تیمی در ایران
در زمان تشکیل یک تیم استارتاپی، هنوز هیچی نشده ، در مرحله تشکیل تیم (forming)تیم منفجر میشه ! ، همه من هستند ! ، همه توهم ، بابا باید کارها رو هم انجام بدید ها ! مسیله تیم ورک به فرهنگ و اجتماع برمی گرده ،واقعا به نظر من باید هر تیم استارتاپی یک مربی HR داشته باشه ! کسی که چالش ها رو برطرف کنه ، روابط رو تسهیل کنه و… باید در این مورد حسابی آموزش ببینیم ! مهمترین نکته در کار تیمی به نظر من اینه که خودتونو بشناسید و ببینین چرا میخواهید در یک تیم یا با یک تیم کار کنید.با خودتان و اعضای تیمتان رو راست باشید .تعارف رو کنار بگذاریم!
دلیل ۷ : توهم !
استارتاپم ۲ میلیارد می ارزه ؟! آفرین ،آفرین ، بفروشش ببینیم ! توضیح نمیدم در این مورد ! خودتون میدونید!
دلیل ۸ :آقا بزرگ فکر کن ، کوچیک شروع کن!
واقعا با یک نمونه و مقیاس کوچیک شروع کن ، در دلایل قبلی اشاره کردیم که بیشترین یادگیری در هنگام ارایه محصول (یا نمونه اولیه رخ میده) اول با ۱۰۰ نفر شروع کن بعد برو تبلیغ کن! رشد ارگانیک تا یه زمانی خوبه ، اینکه خوب به خود بری جلو ، به زور تبلیغات به جایی نمی رسی!
دلیل ۹ : ضعف در استراتژی محتوا و کپی رایتینگ ! به زودی در این زمینه به بحران می خوریم !
استارتاپ ها در زمینه انتقال ارزششون در این بخش خیلی ضعف دارن ، شاید محصول خوبی تولید کنن ولی نمی تونن خوب معرفی کننش…
منتظر نظرات شما عزیزان بابت سایر معضلاتی که شاید فراموش کرده باشم بهش بپردازم هستم ، اگر راهکارهایی هم برای رفع این معضلات دارید خوشحال میشم در قالب کامنت نظرتون رو اعلام کنید.
زندگی همش خوشیه آقا ، جوش نخورید ، اخرش هممون قراره بمیریم !
نکاتی به جا بود جناب علیپور.
مهم است که ادبیات صحبت در این حوزه (و صحبت تخصص در این حوزه) راه بیفتد، و به نظر میآید که راه افتاده است، و امیدواریم به بهبود اوضاع.
تمام نه مورد، بحثهای اساسی هستند.
۱-تولید محصول اشتباه > تجربه اشتباه تولید ناموفق ایران ۱۲ بررسی شد و باعث شد شهر گردشگری الکترونیک (شاهرودگردی به عنوان پایلوت) موفق شود
۲- عدم توجه و اهمیت دادن به یادگیری از مشتری > شاهرودگردی بر خلاف بسیاری از سایت ها با بسیاری از فعالین تجاری نظیر باغ اورس ، موزه ها و رستوران ها تعامل داشته و همواره ایده های مشتری مورد بررسی قرار گرفته
۳- عدم آشنایی با مهارت های مصاحبه و تحقیقات کاربر > در این زمینه شاهرودگردی با داشتن جامعه آماری ۳۵۰۰ نفری در اینستاگرام و گفتگوها و مصاحبه هایی که داشته نیز درست عمل کرده
۴- تله مزیت رقابتی منحصر بفرد > شاهرودگردی عامل موفقیت خودش رو جهش میدونه نه پیشرفت ، کار خاص هم میکنه اما بسیاری از کارهاش قبلا توسط اشخاص دیگ انجام شده اما کمتر کسی تونسته افتخارات شاهرودگردی رو تکرار کنه
۵- عدم توجه به متریک های ارزشمند و واقعی یک استارتاپ > یکی از موفقیت های شاهرودگردی (طرح عظیم ایجاد شهرهای گردشگری الکترونیک) این بود که در کمتر از یکسال به سودده رسید و به گفته مهندس کرمانی ، مدیر عامل شرکت بین المللی ساختمانی هشتم ، یکی از نقاط قوت شهر گردشگری الکترونیک این است که جز صنایع کوچک زود بازده محسوب می شود. گزارش موفقیت ها بصورت لحظه ای در گروه وی ای پی منتظر می شود.
۶- تیم ورک و کار تیمی در ایران > شاهرودگردی قانون های عجیبی داره . مثلا اگه کسی بخواد بیاد تو تیم ، حتما باید نمازخون باشه . یا مثلا سیگار نکشه . من و امید به عنوان بنیان گذاران این طرح تمام تلاشمونو میکنیم که تیم شانزده نفرمون با انگیزه بیشتری کار کنن. ادعا داریم تیممون با عشق دارن کار میکنن و بزودی ایران و حتی جهان اسلام به تیم ما افتخار خواهد کرد. در تیم شاهرودگردی سعی میکنیم از من استفاده نکنیم. من بی معنیه برامون وقتی واژه ما وجود داره.
۷- توهم میلیاردی > اگه تو استارتاپ دقت کرده باشی بر خلاف بقیه شرکت کننده ها و … که میگفتن ایده ما فلان قدر میلیون می ارزه تیم ما در حال حاضر به فکر درآمدهای چندین میلیاردی نیس… یعنی هست اما فعلا هر چی سود داریم برای افزایش سرمایه و هزینه های گسترش طرح صرف میشه. هیچ وقت ما نگفتیم ایدمون چند میلیارد قیمت داره. البته اینم بگم که ایده شهر گردشگری الکترونیک اونقدر موفق و ارزشمنده که اصن نمیشه واسش قیمت گذاشت و یجورایی کل ایده غیر قابل فروشه. فقط میشه شرکات داشت.
۸-آقا بزرگ فکر کن ، کوچیک شروع کن> یکی از دلایل موفقیت تیم ما این بود که طمع نداشت. با اینکه خیلی از اعضای تیم ما در شهرای بزرگی مثل تهران و مشهد زندگی میکنن اما تصمیم گرفت این طرح بطور پایلوت در شهر کوچکتری مثل شاهرود و نیشابور اجرا بشه. ما تا طرحمون در پایلوت کامل اجرا نشه به شهرای بزرگ نمیایم. زمانی به شهرای بزرگ میایم که حرفی برای گفتن نمونده باشه. تهران رو گذاشتیم هدف اخر. نه هدف اول
۹- ضعف در استراتژی محتوا و کپی رایتینگ ! به زودی در این زمینه به بحران می خوریم > در این زمینه با متخصصینی نظیر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی که تحصیلاتشون در زمینه گردشگری هست مشاوره هایی گرفتیم. دکتر مشایخی (دکترای نرم افزار صنعتی شریف) هم جز مشاوران ما بودن و هستند. اولین همایش شهر گردشگری الکترونیک ایران رو با حمایت دانشگاه صنعتی شاهرود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار کردیم و… البته هنوز در زمینه استراتژی بازاریابی کار زیاد داریم و در حال مطالعه روی نظام های crm هستیم
دکتر از مطالبت واقعا ممنونم. خیلی به دردمون میخوره.
فراموش نشه من خودم هیچ نسبیتی با شاهرود ندارم. مشهدیم. شاهرود فقط پایلوت استارتاپمونه
باسپاس مجدد
انشاالله موفق باشید ( فقط یک نکته : رویداد استارتاپ ویکند با استارتاپ فرق داره) درود
سلام … ممنونیم از دکتر استارت اپ عزیز بابت مطالب ارزشمندشون…
مشکل ما اینکه زمانی به فکر یادگیری این مباحث میافتیم که سنمون برای ریسک پذیری و خطر کردن مناسب نیست…
به طور مثال در( تیم ورکینیگ ) اگر از ابتدایی این مباحث رو به طور پایه اموزش بدن …. با زبان همون بچه و سن و سالشون… تا وقتی به سن رشد و تصمیم گیری میرسن .. ذهنی اماده و خلاق برای انجام این تیپ کارا داشته باشن..
امروزه جامعه ما به طور سنتی هست .. و رشد این مباحث دراه بکندی پیش میره …(البته هنوزم رشدی قابل تامل داره )…
سلام ممنون از مطلبتون. لطفا میتونید بگید مربی HR چی هستش؟
میشه بفرمایید که این عبارت رو کجا شنیدید ؟ تا توضیح بدم
HR مخفف منابع انسانی هست.
لازمه اشاره کنم که شما اگر بهترین ایده، بهترین محصول و حمایت سرمایه گذار رو داشته باشی ولی در زمینه منابع انسانی ضعف داشته باشی قطعا، قطعا و قطعا (با سه مرتبه تاکید!) شکست میخوری.
برای بحث مشاوره و منتورینگ HR در استارتاپ خودتون، می تونید یه سر به سایت hrstartup.ir بزنین تا با هم بیشتر آشنا بشیم 🙂
درود ممنون بابت توضیحات، HR رو میدونم معنی اش چیست، منظورم مربیگری HR بود…
خیلی هم خوب ، وبسایت خوبی دارید ، ولی محتوای فارسی اش کم است ، خدمات خوبی ارایه می دهید ، نمی دانم وبسایت میلوژی را دیده اید ، شاید بتونیم در این زمینه همکاری هایی داشته باشیم ، خوشحال میشم با شما و تیم شما بیشتر آشنا بشم.من در زمینه کوچینگ و مربیگری تیم ها خیلی تحقیق و کار کردم ، و بزودی مجموعه پست هایی رو در این زمینه در دکتر استارتاپ با عنوان مربیگری و کوچینگ منتشر می کنم.ولی عبارت مربی گری HR برام تازگی داشت برای همین سئوال کردم.
سلام مهدی جان من هم از آشنایی با شما خوشوقتم.
در مورد منتورینگ HR باید خدمتت عرض کنم که بطور کلی مباحثی که سروکار مستقیم با افراد در چارچوب یک سازمان را دارند (چه استارتاپ و چه کسب و کارهای بزرگ چند ملیتی)، روش مندی ای رو که شما بعنوان یک توسعه گر نرم افزار با اون سروکار داری تا در نهایت یک نرم افزار رو تولید کنی، نداره. منظور اینه که لزوما ۱+۱ در چنین چارچوبی منجر به خروجی ۲ نمیشه.
دقت بفرمایید که استاندارد مثل هر زمینه کاری دیگه ای، در زمینه HR هم وجود داره ولی در بحث منتورینگ HR کسی میتونه واقعا تسهیل کننده باشه که علاوه بر دانش ضمنی HR، تجربه بالا و بینش واقعی در این زمینه رو داشته باشه. در خصوص منتورینگ HR خوشحال میشم با من تماس بگیری تا بتونم توضیحات بیشتری خدمتت بدم چون در یک کامنت جا نمیشه 🙂
در واقع منتورینگ در هر زمینه ای وجود داره ولی چیزی که اهمیت داره اینه که حتما باید توسط متخصص در اون زمینه اجرا بشه. بعنوان مثال ممکنه یک دکتر عمومی هم بلحاظ دانش ضمنی بتونه در شرایط خاص دست به جراحی بزنه ولی آیا شما میتونی انتظار مدنظرت رو از ایشون طلب کنی؟ مسلما چنین کاری با ریسک بالا همراهه و منتور کسیه که ریسک ها و مسیر رو میشناسه و در کنار شخص هست تا بهش یاد بده چطور از مسیر عبور کنه.
راستی ممنون بابت فیدبک خوبی که دادی. در واقع ما در HR Startup به اشخاص و کسب و کارهایی سرویس میدیم که یکسری حداقل هایی رو داشته باشن. در واقع مهارت انگلیسی جز فاکتورهای مهم ماست و این باعث شده که ما مطلب فارسی کم داشته باشیم.
در مورد میلوژی اجازه بده اول از همه بهت تبریک بگم. واقعا مبحث جالبی رو هدف گذاری کردید. من مجموعه میلوژی رو به نوعی در زمینه لایف کوچینگ می بینم که با توجه به زمینه عمومی ای که داره امکان همکاری مشترک زیادی با ما داره. من واقعا خوشحال میشم چنین افتخاری رو داشته باشم 🙂
بسیار هم عالی ممنون بابت توضیحات ،خیلی هم عالی !
ما می توانیم در زمینه ارزیابی و توانمند سازی فردی و سازمانی با هم همکاری های خوبی داشته باشیم.
انشاالله پس از بازگشت از سفر برای شما پروپوزالی را پیرامون این موضوع ارسال خواهم کرد.
درود
بعد اینکه فهمیدیم مشتری برای محصولمون پول نمیده باید چه کار کنیم؟آیا جامعه هدف رو اشتباه انتخاب کردیم؟
نحوه فیدبک گرفتن از مشتری باید به چه صورت باشه؟همینطور مصاحبه و تحقیقات کاربر؟
در ویدیو های جدید در مورد فیدبک و مصاحبه با مشتریان صحبت خواهم کرد.درود
نیاز به تیم برای اجرای بخش مجازی سایت
سلام به همه دوستان
من مدیر وب سایت آکاکالا هستم
ما برای افتتاح رسمی فروشگاه نیاز به چند فرد برای همکاری داریم.
لطفا اگر کسی تمایل دارد تا بزرگترین فروشگاه کالاهای مجازی را راه اندازی کنیم به من اطلاع دهد
اگر هم کسی علاقمند به سرمایه گذاری در این طرح است لطفا با شماره زیر از طریق تلگرام به ما اطلاع دهد
۰۹۰۳۱۳۱۸۹۹۹
این فروشگاه قرار است انشالله یک مارکت پلیس مجازی شود.
آدرس فروشگاه:
http://akakala.com
شعار و هدف وب سایت:
با ما آموزش ببینید ، متخصص شوید و با تولید کالا کسب درآمد نمایید.
مهارت های مورد نیاز:
نویسنده
بازاریاب
گرافیست
برنامه نویس اندروید
برنامه نویس ios
برنامه نویس ویندوز فون
مترجم
مدرس در زمینه های مختلف
تمامی دوستان می توانند با تولید کالا و قرار دادن در سایت نیز کسب درآمد کنند
آقا این کامنت رو تایید کردم … 😀 جالب بود برام
[…] در مورد شکست استارتاپ ها و عارضه یابی استارتاپ ایرانی مطلبی رو منتشر کرده بودیم ،اخیرا هم یک وبنیار با […]
عالی