در این پست به معرفی استارتاپ کشمون از زبان خودشان خواهیم پرداخت ، این امکان در دکتر استارتاپ فراهم است که به رایگان به معرفی استارتاپ خودتون بپردازین( توضیحات استارتاپتون به همراه تصاویر و داستان خودتونو برام ایمیل کنید ، hi@DrStartup.ir ) ! شما با دادن نظر در زیر همین پست میتونید این استارتاپ ها رو نقد کنید و بهشون کمک کنید.

این پست اختصاص داره به محمد قائم پناه ، کسی که ارادشو واقعا تحسین میکنم ! قبلا در اینجا در مورد محمد نوشتم ! تجربه نگاری این استارتاپ درسهای زیادی به همراه داره که پیشنهاد میدم حتما این مطلب رو تا آخربخونید ، من هم در آینده نظرمو در مورد این استارتاپ در کامنت ها خواهم نوشت.

ما برای هر خانواده ایرانی یک دوست زعفرانکار مطمئن پیدا می کنیم که زعفران شان را از او تهیه کنند.

ایده کشمون از محمد قائم پناه میاد. 
محمد می گه پدربزرگم کشاورزی ساکن قاین بوده. خاطرات زیادی از اینکه با پدربزرگم سوار الاغ می شدیم یا توی مزرعه یونجه درو می کردیم دارم. کشمون رویای من هست برای بهبود اوضاع کشاورزها. 

چه مشکلی رو می خواهیم حل کنیم؟

زعفران یکی از پایه های اصلی آشپزی ما در ایران هست. زعفران دوپامین و سرتونین رو در بدن ما بالانس می کنه و باعث شادی می شه. سرتونین که رنگ قرمز زعفران رو تولید می کنه، یک آنتی اکسیدان هستش و با سلول هایی که سرطانی شدن توی بدن ما مبارزه می کنه.اما از اون طرف دیگه زعفران گرون ترین ادویه دنیاست و گفته می شه که هشتصد نوع تقلب مختلف براش هست.
کشاورزهای باتجربه و درستکار زعفران هم باید زعفرونشون رو توی همین بازار ارائه کنن تا بعد از کلی دست به دست شدن، به ما برسه.
از طرف دیگه بحران آب در کشورمون جدیه. هر دوازده قنات قاین الان خشک شدن و هر سال سفره آب زیرزمینی سالی نیم متر می ره پایین. این آینده کشاورزا رو در معرض خطر قرار داده.کشمون برای حل این مشکلات یه بازار آنلاین راه انداخته تا مصرف کننده های زعفرون رو از یه طرف به کشاورزهای با تجربه زعفرون در طرف دیگه وصل می کنه.
اما شرط ورود به کشمون برای کشاورزا عدم استفاده از سموم شیمیایی و صرفه جویی آب در کشاورزی شون هست.
این کشاورزا تحت نظارت کشمون هستن و زعفرون شون فصلی یک بار توی آزمایشگاه تست می شه و بعد به نام خودشون بسته بندی می شه.
اینطوری شما می دونین پول تون رو برای چیزی می دین که ارزشش رو داره و حس خوب خرید از یه دوست رو دارین. کشاورز هم جایگاه اجتماعی خودش رو پیدا کرده و هم درصد بیشتری از پول شما بهش رسیده.
در نهایت با کنار هم قرار گرفتن خریدارهای آگاه و کشاورزهای فهمیده و صرفه جو در مصرف آب، چرخه ای برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی به عنوان بزرگتری بخش مصرف آب در کشور، ساخته می شود.

20

چطور کشمون این کار رو می کنه؟

توی سایت کشمون هر کشاورز یه صفحه شخصی داره که عکس از کار و زندگی کشاورز توش هست و هر کشاورز هم یه فروشگاه شخصی داره که زعفرونش رو می تونه از اون طریق واسه فروش بذاره.
کشمون همچنین مسئولیت بسته بندی و ارسال زعفران رو برعهده داره. ما توی مشهد تحویل دوچرخه ای داریم و تو بقیه شهرهای ایران از طریق پست، دو روزه زعفرون رو به دست خریدار می رسونیم.
 bike-delivery-3

مسیری که کشمون رفته:

– توی این مسیر اولین قدم ما این بود که یه منتور خوب برای خودمون انتخاب کردیم. به نظر من منتور نقش خیلی کلیدی در پیشرفت یه استارتاپ داره.
– ما بازارهای مختلف زعفران در دنیا رو بررسی کردیم؛ چین، هند، ایران، کشورهای عربی، اروپا و آمریکای شمالی. به دلیل قیمت زعفران، میزان اهمیت به مسائل اجتماعی زیست محیطی مصرف کنندگان نهایی، رواج خیلی زیاد خرید آنلاین و… بازار اروپا رو برای شروع انتخاب کردیم.
– بعد کاستومر دیسکاوری رو شروع کردیم که ببینیم خریدارهای زعفرون، چه تیپی هستن و هنگام خرید، چه فاکتورهایی رو لحاظ می کنن. برای طراحی سوال هامون کتاب “تست مامان” خیلی به ما کمک کرد.
– بعد برای یک شتابدهنده توی هلند اقدام کردیم و پذیرش گرفتیم ولی برای ویزا به خاطر راهنمایی های اشتباه یه وکیل، دچار مشکل شدیم.
– همزمان توی دوره اول رقابت Know-Tech که با حمایت صنعتی شریف برگزار می شد و فراخوانی برای محصولات ایرانی با بازار جهانی بود، پذیرفته شدیم. با اینکه با خود نوتک نتونستیم کار کنیم ولی اعتماد به نفس مون خیلی بالا رفت و به گسترش شبکه مون کمک کرد. یکی از داورها ما رو به یه سرمایه گذار خطرپذیر ایرانی-انگلسی مستقر توی لندن معرفی کرد و مذاکره رو شروع کردیم. یکی دیگه از داورها که سوئدی بود بعدن وقتی که برای Techstars اقدام کردیم برامون یه توصیه نامه خیلی خوب و حرفه ای نوشت.
– مذاکره با VC برای ما کلی یادگیری داشت و به خاطر اون Action Plan دو ساله استارتاپ مون و بر اساس اون مدل مالی مون Financial Model رو آماده کردیم که خیلی دید مون رو نسبت به کارمون بهتر کرد.
– تو این مرحله بود که هم بنیانگذارها بالاخره با هم نشستیم و بر اساس چیزهایی که درباره تقسیم سهام از کتاب Slicing Pie نوشته مایک مویر یادگرفته بودیم، یه کاغذ نوشتیم که هر کسی چه مسئولیتی داره و چقدر پول میاره و چقدر سهام می گیره و از چه زمان چقدر حقوق می گیره و اگه از کشمون بره بیرون چی می شه و…
– بعد برای قسمت رقابت استارت آپ ها در آی بریج (گردهمایی کارآفرین های از تبار ایرانی) بارسلونا دسامبر ۲۰۱۶ اقدام کردیم و ما رو پذیرفتن که توی دور نهایی ارائه کنیم. اما چون اعتراض مون به ویزای رد شده هلند در دست بررسی بود، نتونستیم ویزا بگیریم. گفتیم این فرصت هم از دست رفت. ولی منتورمون گفت حالا یه ایمیل بزن بگو با اسکایپ می شه؟ در کمال شگفتی شد و با اسکایپ ارائه کردیم و به سوالای داورا جواب دادیم و رتبه دوم رو به دست آوردیم و برنده یه جایزه دو هفته کارگاه کارآفرینی در سلیکون ولی شدیم.
این موفقیت رو که به دست آوردیم VC که باهش صحبت می کردیم دیگه قبول کرد که رومون سرمایه گذاری کنه. ولی مذاکره موفق نبود و باهش روی مبلغ سرمایه گذاری و سهامی که بدیم به توافق نرسیدیم. ولی دوستای خوبی شدیم واسه هم.
توی این مرحله تصمیم گرفتیم که بیشتر از این برای ورود به بازار اروپا وقت نذاریم. مهم اینه که کار رو شروع کنیم و تصمیم گرفتیم در بازار ایران شروع کنیم.
توی بازار ایران شروع کردیم به صحبت با خریدارهای زعفرون که ببینیم بر اساس چه فاکتورهایی تصمیم می گیرن از کجا زعفرون بخرن (باز هم تشکر از کتاب تست مامان). نتیجه برامون جالب بود. بعد سریع یه نسخه اولیه از سایت کشمون رو بالا آوردیم.
packing-photo

ادامه راه:

الان داریم می فروشیم و بازخورد می گیریم (اگر شما تا الان دوست کشاورزتون رو پیدا نکردین و زعفرون برای چای زعفرونی تون نخریدین همین الان برین روی www.keshmoon.com و خریدتون رو بکنین 🙂
دیگه اینکه یه طراح تجربه کاربری خفن توی تهران پیدا کردیم و به کمک گرفتیم. فرایند خریدمون رو کلن بازطراحی کرد. بعد یه گرافیست خوب پیدا کردیم که طراحی هامون رو بکنه، سایت و دفترچه همراه هر بسته زعفرون و…. یه گروه سازنده انیمیشن پیدا کردیم که یه انیمیشن یه دقیقه ای برای معرفی کشمون بسازن. الان برنامه مون اینه که یه مدت بریم تهران و هر چه بیشتر که می تونیم زعفرون بفروشیم و بفهمیم که چه تیپ افرادی هستن که از ما خرید می کنن، چی توی کار ما جذب شون کرده و متقاعدشون می کنه که خرید شون رو از ما بکنن. اینطوری می خواهیم فرض هامون رو راستی سنجی کنیم و سگمنت درست توی بازار و ارزش پیشنهادی خودمون رو برای اونها بفهمیم.
مرحله بعدمون اجرای یه برنامه بازاریابی برای اون سگمنت خاص هستش که از وجود خودمون مطلع کنیم شون و تقاضا در بین اونها برای زعفرون کشمون بوجود بیاریم.
و بعد از افزایش تقاضا و فروش، بریم روی بهینه کردن فرایند تولید و هزینه های اون. روی سودآور کردن فروش مون، تمرکز کنیم.
همزمان هم با یه سرمایه گذار ایرانی – آلمانی توی برلین برای ورود به بازار اروپا صحبت می کنیم.

از شما چی می خواهیم:

اگر اطراف شما کسایی هستن که زعفرون با کیفیت اصل می خوان ولی اهل خرید آنلاین هستن، یه بار بهشون کمک کنین از کشمون خرید کنن. فقط یه بار دفعه اول این کار رو بکنین. در ضمن ما دهم تا پونزدهم تیر تهرانیم و تحویل رایگان توسط خود ما انجام می شه؛ فرصت رو از دست ندین.
و صد البته اگر راهنمایی و نظری دارین برای بهبود کارمون، برامون بنویسین؛ mo@keshmoon.com