خوب سلام مجدد ، همونطور که در این پست توضیح دادم چند وقتی هست که دارم یکسری ویدیو های مرتبط با استارتاپ ها رو مرور می کنم ، تصمیم گرفتم خلاصه ای از این ویدیو ها رو که فکر می کنم مفید هست ،در قالب یکسری پست براتون منتشر کنم امیدوارم مفید واقع بشه ! این پست بخش دوم مبحث سه اشتباه نابود کننده استارتاپ هاست که پیشنهاد میدم قبل از مطالعه اون ، بخش اول رو حتما مطالعه کنید!
عنوان ویدیو :Avoid The 3 Mistakes Most Likely to Kill your Startup
سخنران : Dave Binetti
در بخش دوم صحبت هاش Dave به دامها و خطاهایی اشاره می کنه که باعث نابودی استارتاپ ها میشن
خوب حالا دامهای این مسیر چه چیز هایی هستند ؟
نکته : این مواردی که در ادامه اشاره میشن ، اگر اشتباه اجرا شن دام هستن و به خودی خود خیلی هم خوب و مفید هستن ، Dave در هر بخش نکات نابودگر رو معرفی می کنه !
دام شماره ۱ : Public Relation
اولین مورد PR است ! که ابزاری برای ایجاد و تولید مشتری است ، اگر ندونید برای چی قرار درخواست ایجاد کنید دچار مشکل می شوید
چطور ممکنه این یک دام باشه ؟ PR زودهنگام باعث بروز مشکل بشه ! یا به عبارتی PR زود هنگام یک دام و خطاست!
یادتون باشه ،موفقیت خودش کم کم شروع به سرصدا کردن می کنه ! خودتان را به دیگران تحمیل نکنید !
اگر استارتاپتون رو خیلی زود هایپ (جنجالی) کنید ، نمی تونید مرحله آموزش از مشتریان رو درست طی کنید و بفهمید داستان استارتاپتون چیه ؟ اصلا موفق میشه یا نه !
چرا ،چون،هنوز هیچی لانچ نشده پی آر شروع می شه.وقتی مردم در موردش صحبت می کنن احتمالا ارزش داره ! این باعث ایجاد توهم میشه !
نکته دکتر استارتاپی :یادتون باشه عده ای میگن با هایپ کردن ارزش استارتاپمون رو بالا میبریم ( برای جذب سرمایه گذار ) ولی یادتون باشه که سرمایه گذار حواسش بیشتر از اینا جمعه ! دوران هایپ تو ایران گذشت رفقا!
خوب چطور از این دام جلوگیری کنیم :
از متریک های دروغین اجتناب کنید ( درآمدزایی و پول بهترین متریک هست ( کلیک روی دکمه خرید ) ) تعداد فالور ها اصلا مهم نیست ! حتما این مجموعه پست ها رو مطالعه کنید !
دقیقا بدونید که قراره چه نوع درخواستی رو ایجاد کنید ( و چطور میتونید اونو اندازه بگیرید)
زمانی بازاریاب و متخصص PR استخدام کنید که مهندس هاتون بازاریابی رو یاد گرفته باشن ( ازشون استفاده کنید)
مهندسین سریعترین افرادی هستند که میتونند نظرات مشتریان رو به واقعیت و محصول تبدیل کنند !
تله دوم جذب سرمایه است !
Funding باعث چی میشه ؟
جذب سرمایه باعث توسعه مدل کسب و کار شما می شود نه ایجاد آن ! خودش توسعه دهنده نیست ! این مدل شماست که توسعه می یابد چون ظرفیتش رو دارد! سرمایه تسهیل می کنه این کار رو !
چرا خطر ناک است !
یادتون باشه محدودیت باعث پیشرفت میشه! درمراحل اولیه سرمایه بیش از حد باعث پروار شدن و چاق شدن میشه ! نتیجه این کار هدفگیری جامعه نادرستی از مشتریان می شود ! یه جورایی باعث توهم هم میشه ، چون فکر می کنید که با جذب سرمایه پیشرفت کرده اید و رشد کرده اید !
دونوع سرمایه وجود دارد
Stupid Money and Smart Money
Stupid Money یعنی فقط پول
Smart Money پول و شبکه ، انتقال تجربه ،تسهیل گری و…
چطور از این تله اجتناب کنیم ؟
یک ارایه Pivot ی داشته باشید ، یعنی به سرمایه گذار نتایج یافته هاتونو ارایه بدید ، چیزهایی که یاد گرفتید رو ! اصلا نترسید ، این خیلی خوبه ! سرمایه ها رو برای ریسک های فنی بکار ببرید نه ریسک های بازار !
با اعتماد سرمایه گذار جذب کنید( یعنی خودتون مطمین باشید که بازاری وجود داره و میشه رشد کرد ! این اعتماد رو بر اساس سنجه های واقعی بازار در خودتون ایجاد کنید، نه با امید و توهم )
سومین دام، محصول شماست !
محصول باعث تولید درآمد میشه !شما قراره یک کسب و کار ایجاد کنید نه یک محصول !
دام ها :
محصول باحاله … توسعه اش جذابیت داره ! ( خوب برادر من ، درسته باحاله ، ولی خوب زندگی خرج داره )
تولید محصول مثل تولید ارزش هست !بیشتر مواقع آموزه هایی که ما دیدیم برای تولید محصولاتی برای یک بازار مشخص است ، ولی در استارتاپ ها ، ما بر روی بحث نوآوری بیشتر تاکید می کنیم !
راهکار های این دام !
سریع یه نمونه اولیه ساده لانچ کنید!
فیچر ها رو بر اساس نیاز مشتری و متریک های درست اضافه کنید !
از مهندس ها بخواهید که از ساختمون بزنند ! ( این قسمتش تو ایران خیلی کار سختیه )
خوب امیدوارم این پست هم مفید واقع شده باشه ، در جریان باشید ، مطالب این پست خلاصه ای از یک ویدیوی آموزشی اونور آبی بود!
عالی بود مهندس عزیز
واقعا دست مریزاد
اقای علی پور متن خوب بود ولی ضعف در ترجمه در اون مشخص بود. متن قوی نبود از لحاظ ساختاری! ولی مفید و خوب بود…
ممنون
متن رو خودم ترجمه کردم ، خودمونی ، راستش من یک قانون دارم ، اونم اینه که عالی دشمن خوبه ، من تا جاییکه وقت کنم بصورت فوق برنامه روی دکتر استارتاپ وقت صرف میکنم… بیشتر وقتم رو روی کارهای استارتاپم و مطالعه میزارم…انشاالله اگر وقت کنم بیشتر وقت میزارم.درود
ممنون از فیدبک ها
با سلام
متن رو خوندم مفید بود ممنونم استاد بازهم سعی کنید همین جوری خودمونی و مفید برامون مطلب بگذارید
متشکرم
به تجربه می تونم بگم که استفاده از متریک ها و تحلیل اطلاعات خیلی خیلی می تونه کمک بکنه بیشتر از اون چیزی که ما فکرش رو میکنیم. بنابراین من همیشه به دوستان میگم این پول نیست که قدرت میاره ، اطلاعات هست که قدرت و پول و کسب و کار میسازه..البته به نحو مثبت و قانونی