احتمالا شما ایده ای دارید و قصد دارید که یک استارتاپ رو راه اندازی کنید ، شاید به دنبال یک هم بنیانگذار (Co-Founder)بگردید احتمالا هم چند نفری رو کاندید کردید که ایدتون رو می خواهید باهاشون مطرح کنید و ببینید که آیا علاقه ای دارن که شما رو در این مسیر پر از فراز و نشیب همراهی کنن یا نه !
مسئله انتخاب هم بنیانگذار به اندازه انتخاب همسر مهم هست ! اینجا یک چک لیست میخواهیم پیشنهاد بدیم که در انتخاب هم بنیانگذارتون باید بهش توجه کنید :

من از چه جور اخلاقی بدم میاد ؟ با چه جور آدمهایی نمی تونم کار کنم !

واقعیت اینه که شخصا بارها و بارها تاکید کردم که شما چقدر شناخت و آگاهی از خودتون دارید ؟ چه چیزهایی شما رو رنج می ده ، چه چیزهایی شما رو ناراحت میکنه ، مثلا من شخصا از بدقولی و عدم پایبندی به زمان خیلی بدم میاد ، و اگر شخصی در یک قرار ملاقات یا جلسه مشاوره دیر تر از زمان مقرر بیاد شدیدا ناراحت میشم! خوب حالا فرض کنید من هم بنیانگذاری رو انتخاب کنم که کلا تو زمینه مدیریت شخصی و برنامه ریزی بی خیال باشه! اینجوری من عذاب می کشم و شاید نتونم تحمل کنم .

چرا میخواهم یک هم بنیانگذار انتخاب کنم ؟ دقیقا علتش چیست ؟

سئوال مهم بعدی اینه که چرا می خواهیم یک هم بنیانگذار انتخاب کنید ، ببینید توی این دوره زمانی موفقیت در کسب و کار ، نیاز به مشارکت داره ، از نظر من دوره تک روی تموم شده ، ولی به این نکته توجه کنید که به چه دلیل میخواهید مشارکت کنید ، بهترین دلیل در این زمینه ، تکمیل مهارت های مورد نیاز است ، یعنی چی ، یعنی اینکه مثلا شما یک برنامه نویس حرفه ای هستید و برای بازاریابی و رشد استارتاپتون نیاز به یک هم بنیانگذار با تخصص بازار دارید که روابط خیلی خوبی هم با جامعه مشتریان هدفتون داره !یادتون باشه مهارت های هم بنیانگذار شما باید مکمل باشه نه مشابه شما!

آیا با شخص مربوطه تجربه همکاری داشتید ؟

چند وقتی هست که روی بحث ارزشگذاری استارتاپ ها دارم کار می کنم ، جالبه بدونید که در برخی از روشهای ارزش گذاری ، این فاکتور در نظر گرفته میشه که آیا هم بنیانگذار ها آیا در گذشته سابقه انجام کار مشترک داشتن یا نه ؟ و اگر داشتن مدت زمانش چقدر بوده ، این مسئله خیلی مهمه ، چون تجربه کار مشترک و موفقیت در اون کار ، بیانگر این هست که این بنیانگذار ها با اخلاقیات و توانمندی های یکدیگه آشنایی دارن . پس اگر در ذهنتون لیستی از افراد کاندید برای شراکت رو دارید ، به این نکته توجه کنید که با کدومشون تابه حال تجربه کار مشترک داشتید ، و آیا راضی بودید یا نه ؟

آیا عادت های کاری وی مشابه شماست؟

آگاهی از عادت های کاری هم بنیانگذارتون خیلی مهمه ، منظور از عادت های کاری چیه ، ببینید مثلا من خیلی دوست دارم صبح زود از خواب بیدار شم و کارهامو انجام بدم ، و در صبح بازده کاری زیادی دارم ، الان تقریبا روزی ۱۰ ساعت روی استارتاپمون میلوژی داریم کار می کنیم ،ممکنه هم بنیان گذار شما شب بازده باشه ، یعنی تازه از ساعت ۱۱ صبح موتورش روشن بشه و تا ۱ شب فعالیت کنه ! آگاهی از این عادت ها و پذیرش اونها میتونه باعث کاهش تنش ها بشه !

اوضاع مالی اش چطور هست ؟

آیا میتونه ۶ ماه تا ۱ سال با یک حقوق حداقلی دوام بیاره (اتفاقی که در مورد استارتاپتون در ایران در بهترین حالت ممکنه اتفاق بیافته اینه که ۶ ماه بدون حقوق باید کار کنه ، و شاید بعد از ۶ ماه یک حقوق خیلی خیلی خیلی معمولی بتونه بگیره) ممکنه به دلیل مشکلات مالی ، و علاقه شدید به سود دهی کوتاه مدت ، هم بنیان گذار شما بخواد شما رو تحت فشار قرار بده بخواد که جهت گیری پروژه رو تغییر دهید و همین مسئله باعث شکست شما بشه ! مسیله مالی خیلی فاکتور مهمی هست.

آرزو های مشترک دارید ؟ چشم انداز آینده شما چیست ؟

شفافیت در مورد چشم انداز استارتاپتون خیلی مهمه ! اینکه واقعا قراره کار به کجا برسه چی بشه و اینکه همتون موافق اون باشید خیلی مهمه ! چشم انداز و رویاهای متفاوت باعث ایجاد تنش میشه ،چشم اندازه هر فرد یه جورایی بر می گرده به نگرش شخص به زندگی ، اینکه واقعا از زندگی چی می خواد ؟!

چقدر به وی اعتماد دارید؟

اعتماد ، اعتماد و اعتماد . خیلی سخته ، در این زمانه که واقعا شناخت افراد بسیار سخت هست ، اعتماد کردن هم سخته ، ببینید ، در ۱۰۰ فرمان استارتاپی هم به این نکته اشاره کردم که ، برای تک تک جلساتتان صورتجلسه ای تنظیم کنید ( حداقل جلسات اصلی و استراتژیک را ) ، حداقل این کار باعث میشود اگر کسی خواست زیر حرفش بزند ، سند و مدرکی وجود داشته باشد. در مورد اعتماد حرف زیادی ندارم ، و هیچ ابزار سنجشی نمیتونم ارایه بدم ، چون فاکتور های خیلی مهم و گوناگونی درش دخیل هست!

سرمایه اجتماعی هم بنیانگذار چقدر است؟

سرمایه اجتماعی چیه ؟ خیلی خودمونی بخوام بگم اینه که ، ارتباطات اجتماعی و گروه هایی که هم بنیانگذار شما میشناسه و بین اونها از اعتبار برخوردار هست چقدره ؟ البته منظورم گروه ها و ارتباطاتی هست که در راستای هدف استارتاپ شماست ! مثلا ،من دکتر استارتاپ در حوزه کسب وکار های نوپا خیلی ها رو میشناسم و باهاشون ارتباط دارم و میتونم ازشون مشورت و راهنمایی بگیرم و در برخی مواقع کارها رو سریعتر پیش ببرم ( تسهیل گری کنم ) . نکته مهم اینه که همه افراد بواسطه شبکه های اجتماعی ، این روزها دارای سرمایه اجتماعی هستند ، ولی کیفیت اون و میزان توان فرد به بهره برداری از اون از اهمیت ویژه ای برخوردار هست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرمایه اجتماعی به این لینک مراجعه کنید

تجربه قبلی هم بنیانگذار در زمینه کارگروهی و مشترک ؟

همانطور که شما باید تجربه کارگروهی را قبلا کسب کرده باشید ، هم بنیانگذار شما هم باید حتما این کار را کرده باشد ، اگر خودتان قبلا تا به حال در هیچ گروهی فعالیت نکرده اید ، حتما پیشنهاد میدم که قبل از شریک شدن با یک نفر ، حتما در یک فعالیت گروهی حضور داشته باشید ، اینجوری خودتون رو محک میزنید ، که واقعا در یک گروه چه نقشی رو میتونید ایفا کنید! با چه افرادی میتونید کار کنید و…

گرایشات سیاسی و مذهبی

شاید کمی بی ربط بیاد ، ولی من تا به حال حداقل سه تیم کاری رو دیدم که به دلیل دخیل کردن جبهه گیری های سیاسی و مذهبی در تیم استارتاپیشون از هم پاشیدن ، ببینید ، مثال : فرض کنید شما راستی هستید و برنامه نویس شما چپی هست ، یک روز موقع نهار ، یکی از بچه های تیم شروع به انتقاد از راستی ها یا چپی ها می کند ، شما هم یک فرد متعصب ، شروع به دفاع می کنید ، بحث بالا میگیره و شما بر افروخته شدید و…. بقیه ماجرا رو هم که میدونید، اگر مهارت کنترل احساساتتون رو نداشته باشید ، از فردا به شخصی که در جبهه مخالف شما هست موضع میگیرد و کم کم روابط تیره میشه و بالاخره به مشکل می خورید ! تو این مسایل من هیچ نظری نمی تونم بدم ، ولی بهش توجه داشته باشید ! شخصا اعتقاد دارم که باید احترام فرهنگ هر تیم رو نگه داشت ، و نباید افراد رو با نوع نگرش مذهبی و سیاسی شون تقسیم بندی کرد، همه ما انسانیم ، و در این مقوله ( منظورم راه اندازی یک استارتاپ هست ) قراره کنار هم کار کنیم !

برنامه مهاجرت ؟

آیا هم بنیانگذار شما عاشق رفتنه ( مهاجرت )؟ برنامه ای براش داره ؟ این مسئله رو بررسی کنید و از همین اول نسبت به نگرش هم بنیانگذارتون برای خروج از کشور اطلاعات کسب کنید .

آیا ازدواج کرده یا خیر؟

هم بنیانگذار مجرد : وقتش آزاده ، درگیر روابط احساسی هیجانی است ، خیلی براش درآمدزایی شاید مهم نباشه ، مدتها شاید بتونه بدون حقوق کار کنه ، بی نظمه
هم بنیانگذار متاهل : وقتش کمتره ، پخته تر هست ، درآمدزایی و هدفمندی استارتاپ براش مهمه ، تا مدت کمی میتونه بدون حقوق کار کنه ، منظم تره
( این دسته بندی ، نظر شخصی بنده است ، و قطعا موافق و مخالف زیاد خواهد داشت )
کدومش بهتره ، نمیدونم ، این مواردی که من نوشتم قطعی نیست ، فقط خواستم در جریان باشید که به این نکته در انتخاب هم بنیانگذار توجه کنید

سربازی رفته یا نه ؟

در مورد آقایون بحث سربازی بسیار مهمه ، بهش توجه داشته باشید ، چقدر دیگر باید سرباز بشه ، سربازی رفته ، معاف شده …. همه اینها مهم هست.

امیدوارم این موارد ، راهنمای مناسبی در انتخاب هم بنیانگذار برای شما باشه !
منتظر نظرات شما هستم