پس از استقبال زیاد شما از تشریح اسلایدهای ارایه در مقابل سرمایه گذار استارتاپ AirBNB در این پست ، قصد دارم به تشریح اسلاید های ارایه استارتاپ LinkedIn بپردازم.واقعا مرور این اسلاید ها و شیوه ارایه پر از درس و نکته است که میتونه دیده خیلی زیادی به شما بده ، همیشه رویکرد من در دکتر استارتاپ این بوده که مطالبی که ارایه میشن ، یک نکته آموزشی در عمل رو به همراه داشته باشن و صرف مطالب تئوری نباشه. تئوری ارایه در مقابل سرمایه گذار در خیلی از سایت ها تشریح شده ،ولی به نظر من مرور گام به گام نمونه های واقعی خارجی و داخلی بسیار بسیار موثر تر است. پیشنهاد می کنم حتما پست ارایه ویدیویی استارتاپ های ایرانی قسمت اول و قسمت دوم  رو هم ببینید.در مورد طرز تفکر سرمایه گذار ها و شیوه های ارزشگذاری استارتاپ ها پیشنهاد میدم این دوره من رو در فرانش رو مرور کنید !

مرور این اسلاید ها به دلایل زیر میتونه موثر باشه :

شما با دیدن یک نمونه واقعی میتونید خیلی چیزها یاد بگیرید. ( تعداد اسلاید ها ، ترتیب ارایه ، محتوای ارایه و… )
این نمونه های واقعی و سرمایه هایی که درخواست کردن ، اونم در اکوسیستم پیشرفته کارآفرینی اونها ، کمی از توهم استارتاپیمون رو کاهش میده و ما رواز روی ابرها به سمت زمین هدایت میکنه 😀

تشریح اسلاید های ارایه استارتاپ لینکدین برای جذب سرمایه

تعداد اسلاید ها ۳۷ عدد ، سال ارایه ۲۰۰۴ ، سرمایه جذب شده ۱۰ میلیون دلار

 

این راهنما بر اساس ارایه تیم لینکدین در Greylock برای جذب سرمایه گذار سری B در سال ۲۰۰۴ ارایه شده است.این راهنما توسط آقای Reid Hoffman تهیه گردیده است.

نکات کلی

در زمان ارایه در سال ۲۰۰۴ لینکدین چند مشکل برای جذب سرمایه داشت
۱٫ آنها رهبر بازار یا دارنده یک تکنولوژی خاص نبودند که توجه سرمایه گذاران و مردم را به خود جلب کنند ( درآن زمان همه توجه ها به Myspace و Friendster بوده و فیس بوک هم تازه از راه رسیده بود )
۲٫ آنها رشد ارگانیک خاصی بصورت ثابت نداشتند!
۳٫ آنها هیچ درآمدی را کسب نکرده بودند.

سرمایه گذار های معمولا ۵۰۰۰ ارایه را در سال می بینند و به ۶۰۰ الی ۸۰۰ مورد از آنها توجه بیشتری می کنند و در نهایت ۰ الی ۲ مورد از آنها را برای معامله و سرمایه گذاری انتخاب می کنند ، پس باید به این نکته توجه داشت که به چه افرادی دارید ارایه می کنید !

سرمایه گذار های خود را بشناسید :
• آنها به چه حوزه هایی جهت سرمایه گذاری علاقه مند هستند ؟
• آنها از چه مدل های درآمدی خوششان می آید ؟
• آماری از ارقامی که در بازار جهت سرمایه گذاری صورت گرفته شده است را بررسی نمایید.

لینکدین مهم ترین چالشش در زمان ارایه عدم داشتن درآمد تا آن زمان بوده است.

2

ارایه دهندگان در این اسلاید خیلی هوشمندانه به سه پرسش کلیدی پاسخ داده اند :

لینکدین چیست ؟ گرافیک انتخاب شده بیانگر این است که شبکه ای ازافراد است

چرا ارزشمند است ؟ زیرا شما می توانید افرادی را که به آنها نیاز دارید را پیدا کنید و با آنها ارتباط برقرار نمایید

لینکدین چه تفاوت و وجه تمایزی دارد ؟برخلاف جستجوی گوگل و سایر ابزار ها ، لینکدین بر اساس جستجوی مبتنی بر اعتماد و افرادی هست که شما از گذشته آنها را می شناخته اید !

3

آنها نام این جستجور را  professional people search 2.0  گذاشتند ! اگر آنها سرویسشان را وبسایتی جهت استخدام  معرفی می کردند ، قطعا در ارایه شکست می خوردند.

نکته :دلیل اصلی اینکه سرمایه گذار باید در پروژه شما سرمایه گذاری کند چیست ؟ باید چند نکته کلیدی برای او در اولین اسلاید ها ارایه گردد.

شاید انتظار این باشد که در اسلاید های بعدی باید عبارت  professional people search 2.0  تشریح شود ، ولی واقعیت این است که ارایه دهندگان در این اسلاید به سرعت به سراغ مدل درآمدی رفته اند.در این اسلاید ۳ روش درآمدزایی اصلی ارایه شده است.تبلیغات ، ثبت نام ویژه، ارایه لیست های تخصصی شغلی ، بخش های آبی نمایانگر بازارهای مرتبط با هر درآمد هستند.امروزه ثبت نام حساب کاربری ویژه مهمترین درآمد لینکدین هست

نکته :یک اصل واقعی و کلی وجود دارد و آن این است که معمولا فقط یک مدل کسب و کار و درآمدی است که اصل کسب و کار را می چرخاند.

اینکه بخواهید چند تا مدل کسب و کار و درآمدی را لیست کنید که نشان دهید که شما خیلی بزرگ هستید ، کار جالبی نیست .این یک خطا از دیدگاه سرمایه گذار است. ( تیم تمرکز ندارد و صاحبان کسب و کار واقعا نمی دانند که کدام مدل جواب می دهد ، این دلیلی مهم برای عدم لیست کردن تعداد متعددی مدل درآمدی است.)

بعد از شفاف کردن مدل درآمدی ، ارایه دهندگان دو سئوال را باید پاسخ می دادند :

  1. محصول چیست !
  2. برای چی فکر می کنند این محصول جدید است ؟

در این مرحله آنها مشکلات کنونی جستجوی افراد حرفه ای را لیست می کنند ! ۳ مشکل اصلی

پیدا کردن ارایه دهندگان سرویس / پیدا کردن گزینه های کاندید برای یک شغل ودر نهایت دسترسی به متخصصین

این موارد بر اساس تکنولوژی های موجود کاری زمانبر و سخت بود. آنها مشکلات را بسیار دقیق مطرح کرده و بسیار خوب این مشکلات را در نظر سرمایه گذاران بزرگنمایی می کنند !

خوب راه حل آنها برای این مشکل چیست ؟ شبکه ! شبکه ای مبتنی بر دوستان و دوستان دوستان که بر اساس نوعی اعتبار، قابل دسترسی است !بله بر اساس اعتماد.

4

 

نکته : دقیقا دغدغه های ذهنی سرمایه گذار ها را سعی کنید پوشش دهید

بسیاری از سرمایه گذار ها در همین اسلاید های اول بیشترین دقت را به ارایه شما خواهند داشت و دغدغه هایی در ذهن دارند که شما باید به آنها پاسخ بدهید ، بعبارتی شما باید در همان اولین اسلاید ها بفهمانید که شما به فکر دغدغه های آنها هستید.

5

بسیاری از انقلاب های تکنولوژیکی بر پایه یک یا دو مفهوم ساده رخ می دهند ، مثلا در مورد لینکدین این مورد را می شود مطرح کرد :

شبکه اجتماعی یک  زیر ساختی نوین برای جستجوی افراد فراهم می آورد که این جستجو در این شبکه می تواند برای بسیاری از کسب و کار ها مورد استفاده قرار گیرد !

برای جذب سرمایه آنها باید به سرمایه گذاران این نکته را مهم جلوه میدادند که حرکت جدی ای از لیست های شغلی ( که روش معمول جستجوی شغل در آن زمان بود )  به سمت شبکه ( نسخه ۱٫۰ در حال شکل گیری است. آنها راهکارهای موجود جستجوی منابع انسانی و فرصت های شغلی را جستجوی نسخه ۱٫۰ نام گذاری کردند و ادعا کرده اند که آنها نسخه شماره ۲٫۰ جستجو را آماده کرده اند ، به گونه ای این مسئله را مطرح کرده اند که آنها نسل آینده بازارنیروی انسانی و استخدام را طراحی کرده اند. این روش تشریح میتواند بسیار بسیار تاثیر گذار باشد و فرصت های آینده را برای سرمایه گذار شفاف تر نماید.

نکته : به آنها نشان دهید ، حرف نزنید !

آنها باید خودشان به این نتیجه برسند که سرمایه گذاری بر روی پروژه شما آینده دار است ، نه اینکه شما به آنها بگویید که باید به چه نتیجه ای برسند! برای استارتاپ های تازه کار این خیلی مهم هست که به آنها نشان بدهید که شما بر روی مسیر درستی قرار دارید!

6

تکنیک ارایه بواسطه قیاس

از اونجاییکه فرصت کم است و شما می خواهید آینده پروژه خودتان را بگونه ای در ذهن سرمایه گذار تصویر سازی کنید ، یکی از ابزار ها و تکنیک ها استفاده از یک مقایسه با یک کسب و کار موفق است!

 

7

در این اسلاید ارایه دهندگان بحث تقلب و تاثیر شبکه برای جلوگیری از آن  را هدف قرار داده اند ، از قیاس کردن در ارایه استفاده کنید ولی از نتیجه گیری بواسطه قیاس استفاده ننمایید ،

نکته :آگاه باشید که کجا از قیاس کردن استفاده کنید و کجا استفاده نکنید ! برای سرمایه گذار مهم است که شما بر اساس چه چیزی دارید تصمیم گیری و

پیش بینی می کنید ؟ قیاس های سطحی ؟ یا اینکه شما موارد اختصاصی کسب و کار خودتان را بررسی کرده اید !

8

در مثال بعدی روی این نکته توجه شده که از اثر شبکه ای  در الگوریتم جستجوی گوگل هم استفاده شده است.

نکته :یادتان باشد که با استفاده صحیح از قیاس می توانید کسب و کار و ایده استارتاپی خودتان را به کسب و کارهای موفق قلاب کنید و با این کار تصور بهتری از ایده را برای سرمایه گذار ایجاد نمایید.

9

در نهایت در این اسلاید ارایه دهندگان خودشان را با دو رقیب اصلی در زمینه جستجوی افراد حرفه ای مقایسه کرده اند ! آنها در این بخش خود را در آینده ترسیم کرده اند. اثر شبکه که در سه اسلاید قبل معرفی شد را میتوان در مورد این اسلاید متصور شد.

نکته :سعی کنید که خیلی روی قیاس هایتان پافشاری نداشته باشید! اگر کسی خواست که به اسلاید های قبل بر گردید و موارد را بررسی کنید و خواست به شما اثبات کند که قیاس شما درست نیست ، خیلی بر روی این موضوع پافشاری نکنید ، مقایسه یک چارچوب است و قرار نیست که ۱۰۰ درصد درست باشد .وقت را با بحث کردن تلف نکنید.

نکته :خیلی بهتره که هیچ قیاسی نداشته باشید تا اینکه یک قیاس بد داشته باشید.

10

در این اسلاید ارایه دهندگان این مسئله را برای سرمایه گذاران شفاف بیان کرده اند که آیا شبکه اجتماعی و اثر شبکه ارزش دارد یا خیر ؟ در آمد چه زمانی حاصل می شود ؟ چقدر ممکن است زمان ببرد؟ آنها تاکیدشان این است که سرمایه گذاران نباید در این زمان بر روی در آمد فعلی آنها حساب باز کنند ، آنها باید اهمیت بیشتر شبکه را نسبت به  درآمد درک کنند. از آنجاییکه درآمد زایی لینکدین در  آن زمان رقم زیادی نبوده است ، آنها بر روی اثر شبکه و اهمیت و ارزش آن در این چند اسلاید بسیار تاکید داشته اند ! در این اسلاید ها مثال هایی ارایه شده که ارزش سرمایه گذاری را در این گونه پروژه ها برای سرمایه گذاران شفاف می کند.

نکته : برای رسید به موفقیت واقعی شما نباید هم رنگ جماعت بشید و باید درست حرکت کنید!

موسسین استارتاپ لینکدین ، در جذب سرمایه در مرحله A ، یک تجربه جالب کسب کرده بودند ،در آن زمان سئوال اولی که در ارایه و جذب سرمایه سری A برای موسسین از سوی سرمایه گذار ها مطرح شده بود این بود که شبکه برای ۵۰۰ هزار نفر اول ارزشی نخواهد داشت.آن چیزی که آنها می دانستند این بود که ایجاد یک بازی درست و جنجالی باعث خواهد شد که این ایده به سر زبانها بیافتد و باعث شود که شبکه خیلی سریع رشد پیدا کند و ارزشمند شود. لذا در این مرحله ( جذب سرمایه سری B ) آنها بر روی این نکته تاکید کرده اند و ارزش آینده شبکه را برای سرمایه گذاران بیشتر تشریح کرده اند.

 

10

در این اسلاید تشریح کرده اند که در جذب سرمایه مرحله قبلی ( سری A ) چه قول هایی داده اند.

11

در این اسلاید نشان داده اند که فراتر از قولی که داده اند عمل کرده اند.ارایه اینگونه اطلاعات سرمایه گذار را دلگرم می کند ، و اعتمادش به شما بیشتر می شود ( نشان دادن اینکه شما به پیش بینی هایی که می کنید اعتقاد دارید و این پیش بینی ها درست بوده است یک امتیاز مثبت محسوب می شود ).

نکته : اگر بتوانید قبل از ارایه به سرمایه گذاران این نکته را کشف کنید که آیا آنها Concept-Driven هستند یا Data-Driven این خیلی مهم است و می تواند در چینش اسلاید ها و محتوای ارایه به شما خیلی کمک کند ، مثلا در مورد اسلاید های لینکدین ، در اسلاید های قبلی که مقایسه را انجام داده بودند ، هدفشان تاثیر گذاری بر روی سرمایه گذارانی هست که به مفهوم و ایده کسب و کار بیشتر توجه دارند ، و در این اسلاید ها که به ارایه آمار و ارقام می پردازند ، هدف بیشتر این است که بر روی سرمایه گذاران Data-Driven تاثیر بگذارند ! منظور سرمایه گذارانی که عدد وتحلیل برایشان مهم است.

13

14

در دو اسلاید ۱۲ و ۱۳ ،ارایه دهندگان ، سه نکته را تاکید می کنند:

• فضای شبکه های اجتماعی مبتنی بر تخصص ارزشمند است.
• لینکدین می تونه یک رهبر قوی در این بازار بشود.
• ما شواهدی داریم که داریم کم کم رهبر بازار می شویم.

نکته خیلی مهم در اینجا در مورد رقابت ، رشد و سرعت رشد است . حتی اگر در صدر جدول نباشید ولی از رشد خوبی برخوردار شوید این نکته خیلی مهمی است. نقطه ضعف این اسلاید ها عدم وجود بحث ریسک و تاثیر آن است. اگر ریسکی در پروژه وجود دارد باید آنها را شفاف بیان کنید و اگر فقط نکات مثبت را بگید و اصلا از ریسک ها صحبت نکنید ، در ایجاد ارتباط و جذب اعتماد سرمایه گذار به مشکل برخورد خواهید کرد. همه پروژه ها دارای فاکتور های ریسکی هستند حتی پروژه شما !

نکته :بطور شفاف بیان کنید که ریسک های پروژه چه مواردی هستند و شما چطور با آنها برخورد خواهید کرد.

بجای اینکه صبر کنید تا خود سرمایه گذار ها در مورد ریسک سئوال کنند شما خودتان بطور شفاف ریسک ها را مطرح کنید. ( یادتون باشه این مورد خیلی بستگی به شرایط داره )

15

در اینجا ارایه دهندگان ، رقبا و حیطه رقابت  آنها را ترسیم کرده اند ،مثلا سرمایه گذاران نیازی نیست نگران بخش بالا سمت چپ نمودار باشند، برای آنکه آنها تمرکزشان بر روی شبکه اجتماعی بصورت عمومی است. از طرفی در بخش سازمانی هم رقبا بر روی سازمانها تمرکز دارند نه افراد ! کارآفرین ها معمولا بیان می کنند که ما هیچ رقیبی نداریم.

نکته :یادتان باشد که اگر جلوی سرمایه گذار بیان کنید که شما هیچ رقیبی ندارید افراد به پروژه و شخص شما شک می کنند !

اتفاقا در بازار هایی که رقبایی غیر مستقیم وجود دارند ، موفقیت بیشتر است ،چون بالاخره بازاری وجود دارد . و این چالش رقابت و برنده شدن برای سرمایه گذاران بسیار جذاب خواهد بود. روی مزیت رقابتی خود تاکید داشته باشید.مزیت شما چیست ؟ تکنولوژی؟ رسیدن به اینکه محصول به درد بازار می خورد ؟ (Product Market Fit )، استراتژی رشد متفاوت شما ! اگر شما چیزی در این بخش نداشته باشید ، سرمایه گذار ها خیلی به شما اطمینان نخواهند کرد.

16

این اسلاید بیانگر نمایی از میزان رشد ارگانیک پروژه است.در این اسلاید به این نکته اشاره شده است که سرمایه گذار شاهد پذیرش سازمانها و نهاد هایی باشند که ارایه دهندگان در حال حاضر بر روی آنها تمرکز کرده اند! اینجا یک خطا رخ داده است و آن اینکه رویکرد سازمانی و ارایه اعداد و ارقام در این زمینه ممکن است بیانگر این باشد که که ارایه دهندگان خیلی برروی کاربران اینترنت تمرکز ندارند.اینکه کاربران خود به خود پروژه را بپذیرند یا بواسطه یک سازمان پذیرای آن باشد مسئله مهمی است.

17

برای ایجاد باور پذیری در سرمایه دارها باید توانمندی ها و اتفاقاتی که واقعا افتاده را تشریح کنید ، در این اسلاید ارایه دهندگان اهدافی را که بواسطه راند اول سرمایه گذاری محقق شده اند را ارایه داده اند . این خیلی مهم هست که شما در برنامه هایتان مطرح کنید که شما Plan B هم دارید.یعنی اگر Plan فعلی جواب نداد ، چه برنامه ای خواهید داشت.

نکته : همیشه برنامه ثانویه یا Plan B داشته باشید.

 18

در اسلاید ارایه دهندگان از چشم انداز آینده خود می گویند ، اینکه درآینده قرار است چه اتفاقی بیافتد، شاید سرمایه گذاران از ارقام و اعداد و گزارشات ارایه شده در اسلاید قبلی راضی نباشند ، در این اسلاید شما اطلاعات بهتری را ارایه می دهید. یادتان باشد باید اسلاید های کم ولی پر محتوا داشته باشید( البته عده ای با این موضوع مخالف هستند ) ! یک ارایه خود باید تمامی و اکثر ابهامات سرمایه گذاران را برطرف نماید !

19

در این اسلاید ارایه دهندگان اهداف زیر را دنبال می کنند :

۱٫ یک شبکه مبتنی بر افراد و اعتماد آنها از ارزش بالایی برخوردار است.
۲٫ ما رهبر حاضر در بازار برای ایجاد این شبکه هستیم !
۳٫ ما دارای یک برنامه واقعی برای درآمد زایی از این شبکه هستیم.

نکته : یادتان باشد که باید به نحوی دهان به دهان بودن ارزش پروژه خودتان را برای سرمایه گذار نمایان کنید.

20

در اسلاید های قبلی ارایه دهندگان تاکید بر این نکته داشتند که سرمایه جذب شده سری A بابت ایجاد شبکه صرف شده است. قصد آنها این بوده که سرمایه جذب شده سری B صرف ایجاد درآمد شود.قبل از ارایه برنامه خود به سرمایه گذار آنها در این اسلاید دوباره اهمیت شبکه را یادآور شده اند و این کار را با ارایه یک سری مثال انجام داده اند.همه فکر می کنند مهمترین استراتژی یک استارتاپ استراتژی محصول است، ولی این اشتباه است .

نکته : مهمترین استراتژی یک استارتاپ استراتژی مالی آن است. اگر شما سرمایه خود را از دست بدهید هرچقدر هم که محصول خوبی داشته باشید موفق نخواهید شد.

در لینکدین این روال طی شده است :

سرمایه سری A برای ایجاد شبکه صرف شده است.
سرمایه سری B برای ایجاد درآمد
سرمایه سری C برای ارایه عمومی
و سرمایه سری D برای اینکه به سوی یک هدف بزرگتر پیش بروند.

 21

در اسلاید های قبلی ارایه دهندگان تاکید کرده اند که شبکه درآمد زایی می کند ، حال وقت آن رسیده که بصورت مشخص و شفاف بیان کنند که چگونه به درآمد خواهند رسید.آنها به سه مدل درآمدی رسیده اند:

۱٫ یک محصول تبلیغاتی بنام InLeads
۲٫ یک محصول جهت لیست کردن مشاغل با نام Subscription
۳٫ یک سرویس ثبت نام پیشرفته یا حساب کاربری ویژه با نام Network Plus

نکته :همیشه به فکر مرحله بعدی باشید .در هر مرحله از سرمایه گذاری به این فکر کنید که راند بعدی سرمایه گذاری شامل چه سرمایه گذارانی می شود؟نگرانی های آنها چه خواهد بود ؟چه مسایلی را شما باید حل کنید ؟چگونه سرمایه جذب خواهید کرد؟

یادتان باشد که قول هایی که در این جلسه ارایه می دهید ، در قالب اهدافی که به آنها یا رسیده اید یا خیر در آینده قابل استناد هستند ، اگر به آنها رسیده باشید که عالیست ، در غیر اینصورت ممکن است مشکل ساز شود ، پس به این موارد توجه نمایید.

22

در این اسلاید ،ارایه دهندگان به این نکته اشاره دارند که هم اکنون زمان کسب درآمد از شبکه ایجاد شده فرا رسیده است.در اینجا نمایی شماتیک بابت صحبت های قبلی ارایه شده است.

نکته : موارد مهم و کلیدی را به طور مرتب یادآوری نمایید.یک راه خوب برای این کار استفاده از نمودار ها و بصری سازی اطلاعات است.یادتان باشد تاکید بیش از حد هم خودش نوعی تهدید به حساب می آید .

23

سرمایه گذارها معمولا این سئوال کلیدی را می پرسند که : چه کسب و کارهایی وجود دارند که مشابه کسب و کارشما هستند و شما قراراست که آنها را غصب کنید!اینجا جایی است که تمام کارآفرینان اسلایدی با موضوع Total Addressable Market یا به اختصار TAM را ارایه می دهند.فرصت کلی موجود در بازار. در این بخش قسمتی از تحلیل های کل بازار ارایه شده است. آنها در ابتدا متوجه شدند که نمی توانند از مدل تبلیغات درآمد آنچنانی کسب کنند ، سپس روی آوردند به ارایه لیست شغلی و در نهایت به این نتیجه رسیدند که مهمترین مدل درآمدر آنها همان ثبت نام یا سرویس Network Plus است.

نکته :حتما تاکید کنید که شما یک سری متریک دارید و بر اساس متریک های خود روش درآمدی خود را انتخاب می کنید !

خیلی بر روی اسلاید مربوط به TAM تاکید نداشته باشید ! روش کار در اینجا پایین به بالاست ، نه بالا به پایین ( اینکه بگویید اینقدر اندازه بازار است و شما قرار است که x درصد آن را کسب کنید ) !

24

در این اسلاید یک mockup از محصول InLeads ارایه شده است.

نکته :محصول خودتان را بگونه ای به صورت بصری دمو کنید ، به جای تشریح و توضیح ، یک نمونه نشان دهید ! حتی یک اسکچ یا Mockup بهتر از هیچ چیز است !

25

این اسلاید در مورد مدل درآمدی تبلیغاتی مشابه Google Adwords ارایه شده که در آن زمان خیلی جنجالی بوده است.ایده های خیلی زیادی بر روی این محصول بود ولی امروزه به دلیل کم بودن ترافیک جستجو ، کلا این محصول اصلا ساخته نشد .

نکته :از مواردی که سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری هدایت کند استفاده نمایید. در آن زمان Adwords یکی از داغ ترین مباحث روز بود لذا این اسلاید ارایه گردید.

26

این اسلاید مربوط به محصول استخدامی لینکدین است.مهمترین بخش این محصول بخش ارجاعات و تاییدیه سایر کاربران است ، امروزه لینکدین بعنوان یک ابزار CV در این بخش مطرح است. شما با استفاده از معرفی نامه های مطرح شده در آن می توانید اولویت بندی انجام دهید.حتی افرادی که میخواهند در یک سازمان استخدام شوند می توانند رزومه مدیران و نظر سایرین را در مورد آنها ببینند. اینکه زمان و هزینه استخدام بواسطه این کار کاهش یافته است ارزش کلیدی بزرگی است.

نکته :در زمانی که شما یک مفهوم را ارایه می دهید در اصل یک داستان را ارایه می دهید و شنوندگان می توانند این داستان را قبول کنند یا اینکه آن را رد کنند.

یادتان باشد که در کسب و کار استارتاپتان شخصی درستی را برای بله گفتن پیدا کنید ، اینکه همه بله بگویند اصلا جالب نیست ، شاید تهدید هم باشد. یادتان باشد در همکاری با سرمایه گذار مسئله فقط پول نیست بلکه بحث پول هوشمند است. از کجا بفهمیم که این سرمایه گذاران پول هوشمند می آورند :اگر آنها نیز دغدغه هایی از جنس دغدغه های شما داشته باشند ، آن دغدغه هایی که شب تا صبح شما را بیدار نگه می دارد ، پس به نظر می رسد که مناسب هستند .آیا آنها مثل شما نسبت به ایده هیجان زده هستند .

27

ارایه فیدبک مشتریان خیلی برای سرمایه داران مهم نیست. اگر سرمایه دار ایده شما را قبول نداشته باشد این اسلاید هیچ کمکی به شما نخواهد کرد ، از طرفی اگر سرمایه دار ایده استارتاپ شما را قبول داشته باشد این اسلاید دوباره هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

نکته :یادتان باشد که قبل از ارایه به سرمایه گذار ، به چند نفر از دوستان هوشمند خودتان یا مشاوران و مربیان ارایه تان را آزمایشی داشته باشید !

اگر تهدیدات مشابهی توسط افراد مختلف نسبت به ارایه شما وارد شد ، روی آنها تمرکز داشته باشید. یادتان باشد تایید دیگران اصلا مهم نیست و ارزشی برای شما نخواهد داشت ، از آنها بخواهید که ایرادات پروژه را مطرح کنند ، سئوالات و نقاط منفی را از آنها بخواهید.

28

تاکید ارایه دهندگان در این اسلاید بر روی این موضوع است که آنها فقط یک ارایه دهنده خدمات استخدام و لیست مشاغل نیستند.

نکته :خودتان با خودتان رقابت کنید و مسایل جدی و ریسک ها را مطرح کنید ، این کار به سرمایه گذار اعتماد به نفس بیشتری نسبت به تدبیر مدیریتی شما می دهد.

یک سری متریک های درست برای موفقیت کسب و کار خود در نظر بگیرید.روی میزان فعالیت و درآمد بیشتر از میزان بازار بالقوه موجود تاکید کنید.

29

تصویر این اسلاید نمونه ای از mockup مربوط به محصول مبتنی بر ثبت نام لینکدین است . محصولی به نام Network Plus.در این اسلاید نیز یکسری نقل و قول که بیانگر این است که این امکان مشتری دارد ارایه شده است. در اینجا نحوه جستجو برای دو حساب کاربری متفاوت نمایش داده شده است. امروزه این محصول در قالب حساب کاربری Premium ارایه شده است که خدمات خاصی را ارایه می دهد.

30

در آن زمان خیلی اعتقادی به مدل درآمدی ثبت نامی نبود بسیاری از سرمایه گذاران ( حتی امروزه ) بهترین مدل را مدل تبلیغات می دانند. لینکدین از معدود شرکت هایی بود که این مدل را اثبات کرد.

31

در این اسلاید دوباره بحث مدل درآمدی به تفکیک آورده شده است.قاطع صحبت کنید ! یکسری تاریخ را ارایه دهید.

نکته :سرمایه گذار ها برایشان مهم است که شما مبتنی بر زمان برنامه ریزی می کنید ، آنها بر کار شما نظارت خواهند داشت و می دانند که بر اساس یافته های شما ممکن است تغییراتی رخ دهد.

خیلی مهم است که به آینده فکر کنید ولی آینده خیلی دور را در نظر نگیرید. شما تغییر می کنید ، دنیا هم تغییر می کند .یک استراتژی میان مدت خوب است داشته باشید.

32

یادتان باشد که استفاده از الفاظی مثل خیلی زیاد ، خیلی خوب نیست ، اینجا جایی است که نیاز به تفکر بیشتر و تحقیقات بیشتر دارد.

33

حتما یک سری اعداد و ارقامی داشته باشید که بیانگر این باشد که شما یک کسب و کار خواهید بود.سرمایه گذار ها خواستار محک زدن شما هستن !

34

این اسلایدی هست که شاید خیلی جذاب نباشد . در این اسلاید ارایه دهندگان اظهار کرده اند که با سرمایه ای که با استفاده از سری B بدست خواهند آورد چه خواهند کرد.یک برنامه موفق مالی می تواند خود منجرب جذب سرمایه شود.

35

در این اسلاید ، ارایه دهندگان افرادی که در تحقق بخشیدن به این برنامه کمک خواهند کرد را معرفی می نمایند.یک اشتباه رایج این است که مشخصات اعضای تیم را در اسلاید های اول قرار دهید.

36

در این اسلاید ارایه دهندگان لیستی از سرمایه گذاران مراحل قبلی را معرفی می کنند ، همچنین مبلغ سرمایه گذاری انجام شده نیز مهم است.

37

در این اسلاید هم یک جمع بندی ارایه شده و اینکه تا کنون ۴ میلیون دلار بر روی این پروژه هزینه شده است.

38

این اسلاید آخر است و شاید یکی از بیشترین تاثیر گذاری ها را داشته باشد.مواردی که می خواهید سرمایه گذار به آنها بیشترین توجه را داشته باشد در این اسلاید ارایه دهید.
در نهایت می توانید یک سری پرسش های احتمالی را در بخش نمایه یا ضمایم بیاورید.

امیدوارم این پست براتون مفید واقع شده باشه ! پست های دیگری هم در این زمینه در راهه !