مقدمه

بعد از ۸ سال تلاش ، آزمایش ، تجربه و یادگیری و برگزاری کارگاه های متعدد ، بالاخره نقشه ای گام به گام ، بومی و بروز مبتنی بر جدید ترین آموزه های استارتاپی دنیا در زمینه آموزش کارآفرینی مبتنی بر فناوری طراحی و آماده عرضه شد.
واقعیت اینه که در این مدت ، ما تمام اقدامات و فعالیت هایی که یک کارآفرین از مرحله آغازین و ابتدایی ( ایده یابی ، ایده پروری و تشخیص فرصت ) تا مراحل نهایی ( رسیدن به مرحله همخوانی محصول و بازار یعنی Product/Market Fit ) نیاز داره رو فهرست کردیم.فهرستی از اقدامات معین و مشخص با توضیحات آموزشی و کاربردی.این فهرست اقدامات گام به گام از اهیمت ویژه ای برخور دار هست .در ادامه به تشریح این نقشه ، ویژگی ها و توضیحات آن می پردازیم.

 

 

اهمیت ترتیب اقدامات

واقعیت اینه که ترتیب انجام یکسری اقدامات در طی کردن مسیر کارآفرینی و کاهش ریسک از اهمیت ویژه ای برخوردار هست ، اطلاعات ، آموزش ها و دوره های پراکنده زیادی این روز ها در فضای وب وجود داره ، ولی اینکه یک نفر یک دستنامه گام به گام ، کاربردی ، بومی و بروز ارایه بده جایی دیده نشده.خیلی از افراد دانش و اطلاعات کارآفرینی و استارتاپی خوبی دارن ولی دقیقا نمیدونن از کجا باید شروع کنن. این همون نیازی بود که طی این سالها مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و در نهایت در قالب یک سامانه و نقشه گام به گام ارایه کردیم.

weeks-600x312

اهمیت هدایتگری

یک کارآفرین در کنار داشتن یک نقشه گام به گام نیاز به هدایتگری و راهنمایی دارد، بعبارتی ارایه یک نقشه و توضیحات تکمیلی به تنهایی برای طی کردن مسیر کارآفرین کافی نیست. یک کارآفرین نیاز دارد که عادت های ویژه ای را در خود ایجاد کرده و با کمک مربیان و سایر کارآفرینان موفق این مسیر پر پیچ و خم را طی نماید.ما بواسطه ویژگی های سامانه اختصاصی طراحی شده این امکان را فراهم کردیم تا از کمک تمام مربیان مطرح و باسابقه و همچنین منتور ها بهره مند شویم.

comment

چرا آنلاین

این روزها بسیاری از موسسین و علاقه مندان به مفاهیم استارتاپی که قصد راه اندازی یک کسب و کار مبتنی بر یک ایده نوآورانه رو دارن ، از اینکه تمام امکانات در تهران متمرکز است بسیار نالان هستند.مربیان خوب ، شتابدهنده های بزرگ ، سرمایه و… همه و همه در تهران متمرکز هستند.ما تاثیر موقعیت جغرافیایی و محیط رو در زمینه موفقیت یا شکست یک استارتاپ رو منکر نمی شویم ولی با طراحی این سامانه و نقشه آنلاین فرصتی برابر را برای همه در راستای دسترسی به محتوا ، نقشه ، هدایتگری و مربیگری فراهم کردیم که امیدواریم گامی مهم در زمینه عدالت آموزشی باشه. ما این شرایط را فراهم کرده ایم که افراد در شهر های مختلف دوره همی های اختصاصی با موضوعات استارتاپی برگزار کنند و ما نیز از آنها حمایت میکنیم.بعبارتی فرصت شبکه سازی حضوری را در کنار برگزاری دوره به صورت آنلاین را برای شرکت کنندگان فراهم میکنیم.تا کنون ۱۰ نماینده در ۱۰ شهر جذب شده اند که در برگزاری این رویداد ها به ما کمک خواهند کرد.

چرا رایگان نیست

این دوره ویژه افراد جدی برای راه اندازی کسب و کار است.جالب است بدانید که مدل رایگان آموزش کارآفرینی سالها پیش توسط دولت با بودجه های زیاد در زمینه آموزش کارآفرینی اجرا شده و متاسفانه خروجی مناسبی نداشته است ( دوره های ۷۲ ساعته کارآفرینی ).ما معتقد هستیم که همین پرداخت هزینه ، به نوعی بیانگر یک عزم جدی در شرکت کنندگان است.هدف ما در این دوره اقدام در راستای کارآفرینی است نه فقط آموزش کارآفرینی.

چرا خرده اقدام و میکرو لرنینگ؟

یکی از مهمترین ویژگی های این دوره همانطور که توضیح داده شد ، بحث خرده اقدام و میکرواکشن هست.ما فعالیت ها ( اقدامات ) رو تا حدی خرد و شکسته ایم که طی یک روز قابل انجام باشد ( معمولا زمان انجام فعالیت های آموزشی و عملی این دوره بین ۵ تا ۱۲۰ دقیقه است که شرکت کننده به راحتی میتواند آن را انجام داده و مسیر کارآفرینی را براساس نقشه ارایه شده طی کند.
علاوه بر این جهت افزایش بهره وری آموزشی از تکنیک های میکرولرنینگ ، یادگیری در عمل و یادگیری گروهی استفاده شده است.استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن با هدف افزایش بهره وری آموزشی یکی دیگر از امکانات این دوره است.

all-600x312

چرا نسخه ۲٫۴

این دوره حاصل برگزاری ۵ دوره کارگاه با عنوان کارگاه کارآفرینی ناب است که طی دو سال گذشته در کشور برگزار شده است.۳ دوره حضوری و ۲ دوره به صورت آنلاین.جالب است بدانید که در دوره آنلاین تا کنون بیش از ۸۰ نفر از ۳۱ شهر ایران شرکت داشته اند.این دوره خود همانند یک محصول به صورت دوره ای به روز می شود و ما تمام آموزه ها و نظرات کاربران را در زمینه محتوای مورد نیاز ، شیوه برگزاری ،هدایتگری و ویژگی های سامانه اعمال میکنیم. این بازبینی هر سه ماه یکبار صورت میگیرد.

سامانه ویژه کمک مربیان ، مربیان و منتور ها

یکی از امکانات جذاب طراحی شده در سامانه ارتباط مستمر با مربیان و منتور ها ست. به گونه ای که مربیان و کمک مربیان میتوانند نظرات خود را به صورت صوتی ، متنی ، تصویری بر روی تمارین شرکت کنندگان اعمال کنند. جلسات پرسش و پاسخ و انتقال تجربه به صورت آنلاین برگزار شده و تمامی شرکت کنندگان به آرشیو جلسات به صورت ویدیویی دسترسی خواهند داشت.

3 (2) 2 (2) 1

شتابدهنده آنلاین ؟

ما شتابدهنده نیستیم ولی بواسطه
ارایه یک نقشه گام به گام و برنامه ای ۱۶ هفته ای منظم و دقیق
هدایتگری و سامانه نظارت بر پیشرفت اعضا
بروز بودن آموزش ها و بومی بودن آنها
بهره گیری از پتاسنیل های مربیان ایرانی و بین المللی
همچون یک نرم افزار شتابدهی عمل میکنیم.بسیاری از شتابدهنده ها میتوانند از این ابزار و چارچوب ما بهره مند بشوند و ما برنامه ای ویژه برای آنها داریم. ( جهت درخواست دمو ویژه شتابدهنده ها ).بگونه ای ما نرم افزاری مدیریتی و نظارتی برای تیم های یک شتابدهنده هستیم که در کنار ارایه آموزش ها و هدایتگری ، امکان نظارت و بررسی میزان پیشرفت تیم ها را برای آنها فراهم میکنیم.

این نقشه شامل چه فازهایی می شود

این نقشه و برنامه گام به گام دارای ۷ فاز اساسی است :
• فاز اعتبارسنجی خود
• فاز ایده پروری
• فاز اعتبارسنجی مشکل
• فاز اعتبار سنجی راه حل
• فاز اعتبارسنجی MVP
• فاز همخوانی محصول و بازار
• فاز رشد و توسعه – مهارت های مورد نیاز جهت رشد
در کنار این ۶ فاز مهارت های زیر به شرکت کنندگان آموزش عملی داده خواهد شد:
• مهارت خودشناسی
• خلاقیت و نوآوری
• اعتبار سنجی مسئله و راهکار
• اعتبار سنجی MVP
• مهارت های فنی مورد نیاز
• تحقیقات کاربر و مصاحبه با مشتری
• کار تیمی
• مسایل حقوقی
• برنامه ریزی و هدفگذاری
• مدیریت چابک
• ارائه به سرمایه‌گذار
• بازاریابی دیجیتال
• طراحی تجربه کاربری
• طراحی بازیوار و ایجاد جذابیت برای کاربران

امیدواریم ارایه چنین سامانه ای گامی کاربردی و موثر در زمینه ارتقای فضای اکوسیستم کشورمون داشته باشه .

خوشحالیم که این ایده بدون هیچ حمایتی به این مرحله ارایه رسید، شاید باید متولی این ایده سازمان های دیگه ای بودند ، ولی ما خودمان دست به اقدام زدیم و این سامانه رو طراحی کردیم.

معمولا کارآفرینان منتظر بقیه و دولت نمیمونن !

منتظر نظرات و پیشنهاداتون هستیم.

پیشنهد میدیم که اکانت اینساگرام استارتاپ آکادمی رو برای دیدن سایر ویدیو ها دنبال کنید.