خوب بعد از مدتها دوباره فرصت نوشتن پیدا کردم ، کلی ایده و  پست آماده دارم که به زودی منتشر میشه
این مدت درگیر میلوژی ، کتاب بوم مدل های کسب و کار با رویکرد بازار ایران و مطالعه برنامه نویسی بودم ! کلی چیزی یادگرفتم و تجربه کردم که به تدریج باز در اینجا به اشتراک می گذارم.
درسفر اخیر به  آمریکا در پرواز فیلم Circle یا دایره رو دیدم که به نظرم بد نیست نگاهش کنید! همیشه معتقدم فیلم های علمی تخیلی خیلی میتونن در باز شدن ذهن و از بین بردن قالب های ذهنی مفید باشن ( البته بماند که این خودش باعث ایجاد قالب های جدید میشه ). قبلا هم در اینجا در مورد سریال آینه سیاه نوشته بودم که واقعا دیدن اون به همه شما که در حال طراحی محصول هستید توصیه میشه !
بگذریم ، آقا داستان فیلم در مورد حریم خصوصی و قدرت غول های کامپیوتری و آی تی هست ، یه جورایی چهره ای تمثیلی از شرکت هایی مشابه گوگل و اپل رو نشون میده که بواسطه دسترسی به اطلاعات خصوصی افراد میتونن چه قدرت و تسلطی بر دنیا داشته باشن! فیلم حاوی نکات جالب در مورد آینده ، ایده های طراحی تجربه کاربری، طراحی محصول و از طرفی جنبه های تلخ تکنولوژی در مورد دموکراسی ، آزادی و حریم خصوصی هست.

« سیرکل » بطور واضح به شرکت های بزرگ اینترنتی و تسلط آنان بر جمعیت دنیا اشاره دارد. شرکت سیرکل در فیلم را می توان تلفیقی از گوگل و اپل در دنیای واقعی برشمرد که مدیران آنان همواره با لبخند و صمیمیت خاص، بصورت عمومی در کنفرانس ها و همایش ها ظاهر می شوند و دنیا را به تماشای جدیدترین محصولاتشان دعوت می نمایند. در فیلم جدید آقای پونسالت اما این افراد غول های خطرناکی معرفی شده اند که در پشت چهره خندانشان اهدافی شوم پنهان شده و قرار است آن اهداف را در پسِ خدمات هیجان انگیز به مشتریان، عملی نمایند.

« سیرکل » مجموعه ای از مشکلات ریز و درشت را به خود می بیند که باعث شده اثر ابداً نتواند پیام خودش را منتقل نماید. فیلم برخلاف دیگر آثار اینترنت محور که دولت را هیولای غیرقابل مهار و مخل امنیت معرفی می نماید، بر تصمیم شهروندان و ارتباط آنان با شرکت های بزرگ اینترنتی تمرکز دارد و نوک پیکان را به سوی آنان نشانه رفته است با این توضیح که هیچ داستانی برای روایت یک داستان جذاب در این بستر مهیا نکرده و تنها به ارائه پیامهای اخلاقی و گاهاً فلسفی درباره آزادی روی آورده است.

فیلم از نظر هنری نقد زیادی بهش وارد هست ، خیلی ها ازش راضی نیستن ولی ارزش یکبار دیدن رو داره.ظاهرا نسخه دوبله شدش در آپارات هست.