همانطور که مستحضر هستید مدت ۶ ماهی هست که میتاپس های UX رو در مشهد راه انداختیم ، بعنوان یکی از برگزارکنندگان این رویداد خواستم گزارشی از این رویداد رو خدمت شما عزیزان جامعه استارتاپی ارایه بدم شاید این گزارش و تجربیات برگزاری اون مفید واقع بشه !

همانطور که میدونید بحث یوایکس به تازگی در ایران داغ شده ، ولی دانش علمی و بومی و انتشار تجربیات بومی زیاد نیست ! عده ای مدعی ، عده ای کار درست ، عده ای جویای مفاهیم و محتوی کلا تعطیل!

در راستای راه اندازی جامعه استارتاپی در مشهد ، در قالب یکی از زیر شاخه های پروژه میتاپس ( پروژه ای با هدف اشتراک گذاری تجربیات و یادگیری گروهی) ، زیر شاخه ای با عنوان UX را طراحی و اجرا کردیم.در اجرای این پروژه شخصا نظرات خیلی از فعالان در این زمینه رو جویا شدم ، اینکه منابع چه باشند ؟ روند جلسات چگونه باشند و…همین جا از صالح امینی عزیز بابت راهنمایی هایش باید تشکر کنم که در زمینه منابع و راهکارها کمک زیادی به ما کرد.

هدف ما از راه اندازی این میتاپس این بود که جامعه تخصصی مشهد با مفاهیم طراحی برای تجربه کاربری UX آشنا بشوند و دانش و تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند، اصلا آیا ما در مشهد طراح تجربه کاربری داریم! برای من این مسئله خیلی مهم بود !

خوب طبق معمول عده ای ناراحت از ورود دکتر استارتاپ ( من ) به این حوزه بودند که شخصا برایم  اهمیتی نداشت ! من اهدافیم برایم مهمتر هستند !برای من مهم این بود که این جلسات برگزار بشه ، افراد بروز شوند و حرفه ای های این حوزه را بشناسم تا بتوانم در روابط کاری و پروژه های آینده ام از این جامعه کمک بگیرم.هدف بعدی هم تولید محتوا در این زمینه بود.  کار برای خودمان هم ابهام داشت ، اینکه چه محتوایی با چه سطحی در این جلسات ارایه بشود ! زیاد نباید سخت گرفت ، همیشه جوامع راه خود را پیدا می کنند !

نکته طلایی ۱: یادتان باشد از همه فعالان  چه آنهایی که همیشه نق می زنند و چه آنهایی که سکوت می کنند و چه آنهایی که گوشه گیر هستند ، از همه و همه دعوت کنید تا محتوا ارایه بدهند ، اگر احساس شود که انحصاری ایجاد شده ناراحتی و…. پیش می آید.

ما این نکته را به جد در این زمینه رعایت کردیم و از همه فعالانی که می شناختیم دعوت کردیم و اهدافی را برای این جلسات بصورت کلی تدوین کردیم ، و این اهداف را هر جلسه تا جلسه دیگر با کمک خود شرکت کنندگان میتاپس UX بروز کردیم!

نکته طلایی ۲ : یک منبع معتبر را بعنوان محور اصلی انتخاب کنید که هر جلسه بخشی از آن را مرور کنید !

ما برای این کار کتاب The UX Team Of One  رو انتخاب کردیم که انصافا کتابی مقدماتی و کاربردی در این زمینه است .من هر جلسه شخصا بخش هایی از کتاب رو ارایه میدهم ! این کار باعث می شود که مطالب اصولی و علمی کم کم در جامعه متخصصین نهادینه شود. و افراد در کنار سایر ارایه ها دانش حرفه ای خودشونو بروز نمایند.

فرصت ارایه برای همه فراهم بود و از همه خواستیم که در زمینه های مرتبط ارایه هایی رو داشته باشند ، جالبه بدونید در جلسات اول بعد از هر ارایه نظرات شرکت کنندگان را جمع آوری می کردیم تا ببینیم که آیا مباحث کاربردی است ، یا خیر ! و هر جلسه سعی کردیم محتوای جلسات را بهینه تر کنیم.

در این ۱۰ میتاپس الگویی برای ارایه ها بدست آمد که رضایت شرکت کنندگان را تامین می کرد : ( شاید برای شما هم مفید باشد)

الگوی شماره ۱ : ارایه بخشی از کتاب مرجع که کاربردی هم باشد (همانطور که گفتم ما تیم یک نفره طراحی برای تجربه کاربری )

الگوی شماره ۲ : نکات و ترفند های کاربردی ( در حوزه های مختلف از طراحی بصری گرفته تا  نکات و ترفند های طراحی  )

الگوی شماره ۳ : معرفی و آشنا سازی با مفاهیم(IA:Information Architecture /Information Surfacing و…)

الگوی شماره ۴ : نقد و بررسی پروژه  و برنامه ها ( افراد نمونه هایی از پروژه های در دست انجام را می آوردند و شرکت کنندگان در حوزه های مختلف مرتبط با UX  آنها را بررسی می کردند) این بخش برای شرکت ها بسیار مفید بود و خیلی مورد استفبال قرار گرفت.

الگوی شماره ۵ : معرفی نرم افزار ها و ابزار های حوزه UX ( تحقیقات کاربر ، پروتوتایپ و…)

تعداد ارایه ها در هر جلسه :

حداکثر ۳ ارایه ۳۰ دقیقه ای

زمان جلسه :

ما یک روز ثابت در هفته را در نظر گرفتیم ( دوشنبه ها ) زمان جلسه ۲ ساعت بود که یک Break  ۱۵دقیقه ای را شامل می شد که در آن پذیرایی و شبکه سازی داشتیم، ساعت جلسه ۵ الی ۷  می باشد!

تکرار جلسات :

فکر میکنم هر ۲ هفته یک بار برگزار شود مناسب باشد ، چون ارایه دهندگان باید فرصت کافی برای آماده سازی ارایه ها داشته باشند، ما جلساتمان را هر دو هفته یکبار برگزار میکنیم!

مکان جلسه :

تعداد شرکت کنندگان از ۱۵ نفر تا ۴۵ نفر متغیر بود ، ما با رای زنی هایی که داشتیم از سالن پارک علم و فناوری (۲ جلسه )، فضای شرکت آرنیکا وب (۸ جلسه ) استفاده کردیم ، برای مکان می توانید از شرکت های فعال و علاقه مند استفاده نمایید یا از سالن های دانشگاه ها ، انجمن های علمی و… استفاده کنید ! جور میشه نگران نباشید خود جامعه راهشو پیدا می کنه! ( همینجا جا داره از آقای پور علی بابت  مکان میتاپس ها تشکر کنم )

هزینه جلسات :

جلسات فعلا هزینه  ای در بر ندارد و رایگان است ، هزینه پذیرایی هم هزینه ناچیزی می شه ( یه شیرنی و چند بطری آب) نهایتا جلسه ای ۲۰ هزار تومان ! میتونید پذیرایی رو هر جلسه به عهده یک نفر بگذارید ، از خود جامعه کمک بگیرید !

نکته طلایی ۳ : به نظر من اگر جلسات هزینه ای در بر داشته باشد بهتر است ( هزینه ای حتی ناچیز) چون اینطوری متوجه می شوید که دقیقا چه افرادی شرکت می کنند و می توانید برای مکان و هزینه ها برنامه ریزی بهتری داشته باشید !

برگزار کنندگان :

هر میتاپسی نیاز به یکسری برگزار کننده دارد تا اطلاع رسانی ،مدیریت میتاپس و….را عهده دار بشوند !

نیاز به یک نفر جهت اطلاع رسانی و هماهنگی های مکان و مدیریت محتوای جلسه دارید ( که در مشهد احسان موسوی عزیز که جوان بسیار مشتاق و پر تلاشی است زحمت این کار رو کشید )

نیاز به یک نفر جهت طراحی پوستر های اطلاع رسانی میتاپس یو ایکس جهت انتشار در شبکه های اجتماعی و ایمیل های اطلاع رسانی ( که در مشهد آرش ماهر عزیز زحمت این فعالیت را کشید )

ux7demo1

8ux

از طرفی نیاز به یک تیم پایه علمی – کاربردی دارید که همواره اشتیاق به ارایه محتوا داشته باشند که در مشهد خود من  مهدی علیپور( دکتر استارتاپ ) ، آقای پور علی ( آرنیکا وب) و حامد تربتیان ( دکتر یو ایکس)  عهده دار این هسته علمی شدیم که به تدریج سایر افراد حاضر در میتاپس یو ایکس به این هسته پیوستند! ( از جمله آقای اکرمی ، داوود ترابزاده ،مهدی گلچین  و… )

نکته طلایی ۴ : آقا ! اینو جدی می گم ! باید ببینید هدف شما از راه اندازی جامعه چیست !  آیا می خواهید پول در بیاورید؟ می خواهید برند سازی شخصی کنید ؟ میخواهید دانش حرفه ای خود رو ارتقا بدید ؟ می خواهید شبکه سازی کنید ؟ خواهشا تکلیف را با خودتان مشخص کنید ! چون اگر هدف نداشته باشید و جو زده بشوید ، بعد از مدتی جلسات تعطیل خواهند شد ، چه بسا که بسیاری از جلسات در مشهد دایر و در نهایت تعطیل شد ! با خودتان به عنوان یک برگزار کننده تکلیفتان روشن باشد!

محتوا :

محتوا باید در دسترس سایر افراد و شرکت کنندگان قرار گیرد ( رایگان / فروشی… هر مدلی که شما صلاح می دانید ) ولی باید حتما همه به منابع دسترسی داشته باشند :

ما خودمان در این زمینه کمی عقب هستیم ! البته کارهایی خوبی صورت گرفته ، مثلا طراحی اپ اختصاصی میتاپس یو ایکس که محتوا ها به همراه فایل صوتی در دسترس شرکت کنندگان است ، نسخه اولیه آن هم ریلیز شده ولی هنوز سایر محتوا ها وارد این بستر نشده اند !

البته باید بگویم که این مشکل رو بزودی باید حل کنیم گام های اولیه برداشته شده است! که در انتهای همین پست نتیجه اش را خواهید دید! ( ارایه ها جمع آوری شده و بزودی منتشر خواهند شد)

آیا نیاز به سایت هست !

 ما با ترلو همه کارها رو پیش بردیم ! خیلی خودتونو درگیر ایده آل گرایی نکنید ما بزرگ فکر کردیم کوچک شروع کردیم ! ولی بعد از برگزاری چند جلسه بهتره که یک سایت حتما بزنید….ما هم در این زمینه کارهایی کردیم ، من خودم یک هدف در نظر گرفته بودم و اون این بود که اگر این میتاپس ،۱۰ جلسه برگزار شد و مشارکت افراد خوب بود بعد به فکر طراحی سایت بیافتیم که خدا رو شکر یک کارایی داره انجام میشه در این زمینه !

Trello

نکته طلایی ۵ : حتما از پتانسیل های موجود در جامعه برای راه اندازی و پیش برد اهداف جامعه  خود استفاده نمایید ! جامعه با کمک همه پیشرفت خواهد کرد!

حالا می خواهم دستاورد های خودمان را در زمینه برگزاری ۱۰ میتاپس یو ایکس در اختیارتان قرار بدهم : در این ۱۰ میتاپس محتوا های زیر ارایه شده اند که به تفکیک جلسه موارد ذکر شده اند :

جلسه اول :

کلا این جلسه هم اندیشی بود و ارایه ای نداشتیم

جلسه دوم :

داوود تراب زاده-مباحث عمومی طراحی برای تجربه کاربری

رفتار و تجربه- حامد تربتیان

مصطفی پور علی – طراحی و فرهنگ

مهدی علیپور – معرفی کتاب تیم یک نفره طراحی برای تجربه کاربری

حمیدرضا عقیقی – رابطه بین واسط کاربری و طراحی برای تجربه کاربری

جلسه سوم :

مهدی علیپور :فصل اول(UX 101): تعریف تجربه کاربری

نقش یو آی در رقم زدن یو ایکس : حمیدرضا عقیقی

جنبه های غیر دیداری در طراحی برای تجربه کاربری : اردکانی

صد نکته که یک طراح باید بداند – تربتیان

جلسه چهارم :

علیپور – اتمام فصل اول کتاب طراحی برای تجربه کاربری

مصطفی پور علی-طراحی و فرهنگ

ادامه ۱۰۰ نکته که یک طراح باید – تربتیان

جلسه پنجم :

علیپور – اتمام فصل دوم کتاب طراحی برای تجربه کاربری

تراب زاده – بررسی سرویس mint.com

سایت استرسولوژی – پورعلی

جلسه ششم :

علیپور – اتمام فصل سوم کتاب طراحی برای تجربه کاربری

پنل پیامکی نوند – بهزادیان

جلسه هفتم :

علیپور – چکیده فصل سوم کتاب طراحی برای تجربه کاربری

علی اکرمی: ۵۰ تمرین کاربردی برای یک طراح تجربه کاربری – بخش اول

بالزامیک – تربتیان

جلسه هشتم :

علیپور – اتمام فصل چهارم طراحی برای تجربه کاربری

علی اکرمی: ۵۰ تمرین کاربردی برای یک طراح تجربه کاربری – بخش دوم

رحمانی – نقشه ذهنی

حمیدرضا عقیقی – برنامه کاربردی موبایل و بحث در مورد آن

جلسه نهم :

مهدی علیپور – بخش دوم- فصل پنجم کتاب قسمت اول

علی اکرمی: ۵۰ تمرین کاربردی برای یک طراح تجربه کاربری – بخش سوم

مروری بر تجربیات  برنامه موبایل خانوم خاص – مهدی گلچین

جلسه دهم :

مهدی علیپور – فصل پنجم کتاب قسمت دوم

آقای تراب زاده : معماری اطلاعات

گلچین – چند ابزار اندرویدی در رابطه با طراحی واسط کاربر

لازم به ذکر است که برنامه ریزی جلسه دوازدهم نیز انجام شده است که انشاالله در گزارش بعدی ( بعد از برگزاری جلسه بیستم ) روند فعالیت رو مرور خواهیم کرد و تجربیات جدیدم را در این زمینه ارایه خواهم داد!

منتظر خبر های خوب راه اندازی جامعه یو ایکس شهر شما هستیم و هر کمکی در این زمینه بر بیاید انجام می دهیم !