متریک ها ( سنجه ها) ی مرتبط با استارتاپ ها – قسمت سوم : مرور چند مثال واقعی

همانطور که این پست و این پست توضیح دادم ، از اونجایی که  درگیر راه اندازی استارتاپ میلوژی هستم ، محبور شدم توجه ویژه ای به متریک های موفقیت و پیشرفت استارتاپ ها داشته باشم ، در دو پست قبلی توضیح دادیم که یکی از بهترین چارچوب ها در این زمینه چارچوب متریک(سنجه ) های AARRR هست ، اینکه این متریک (سنجه)ها چی هستند و چه کاربرد هایی دارند رو در پست های قبلی توضیح دادیم ، حتی اینکه یک متریک (سنجه)خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد رو هم با هم بررسی کردیم ، در این پست قصد دارم چند تا مثال کاربردی در زمینه بکارگیری و انتخاب معیار (سنجه ها)های مختلف در این چارچوب رو معرفی کنم

راستی یک نکته کلیدی و مهم که فکر میکنم مطرح کردنش اینجا بد نباشه اینه که ، برخی از معیار ها همیشه رو به رشد هستند ( اگر رو به رشد نباشن باید شک کنید ) از این معیار ها برای رسانه ها و تبلیغات استفاده کنید !

مثلا تعداد توییت های انجام شده در توییتر معیاری برای کارهای تبلیغاتی است ، این معیار همیشه در حال رشد و بزرگ شدنه !

Vanity

همانطور که اشاره کردم ما قراره عیار استارتاپمون رو بسنجیم ! قراره داشبورد هایی ایجاد کنیم که نقاط ضعف استارتاپمون رو نشون بده و ما اونها رو بتونیم در همین مراحل اولیه رفع کنیم.این کار لازمه بزرگ شدنه !

مثال شماره ۱ :یک سرویس مدیریت پروژه بر پایه kanban ( فرض کنید به چیزی تو مایه های ترلو )

example-1

توضیحات

  • معیار acquisition یا جذب در این اپلیکیشن، تعداد افرادی هستند که در سیتم ثبت نام کرده اند ، یعنی علاقه نشان داده اند و مراحل ثبت نام را طی کرده اند.
  • معیار activation یا فعالسازی ، در این سرویس آنلاین ، ایجاد یک کارت ( کار یا همانtask ) است، معمولا شما در سیستم های آنلاین مدیریت پروژه باید یکسری کار تعریف کنید ، این کارها را به افراد مختلف تخصیص بدید و روند پیشرفت و اتفاقات مربوط به آن کار را بررسی کنید ، لذا در این مثال ترغیب شدن افراد به ایجاد یک کارت ( کار) معیار مناسبی است.یادتان باشد این معیار ( منظورم معیار فعالسازی است) یکی از معیار هایی هست که به اولین تجربه کاربر از سیستم بسیار مربوط است و طراحی برای تجربه کاربری در اینجا بسیار مفهوم پیدا می کند.
  • معیار بعدی ، معیار rentention یا بازگشت است ،در این سرویس ، انتقال یک کارت از یک بخش به بخش دیگر یک معیار مناسب است ، همانطور که می دانید در سیستم های مدیریت پروژه بر مبنای اسکرام و کانبان ، بر روی بورد شما فازهایی با عناوین ، todo,Doing,Done ایجاد میکنید ، یا در ترلو لیست های مختلفی ایجاد میکنید ، انتقال یک کارت از یک ناحیه و یا فاز به فاز دیگر ، به این معنی است که شما با این سیستم روزانه دارید کار میکنید و واقعا دارید از آن استفاده میکنید ، به این دلیل میشه گفت که این مقیاس یک مقیاس خوب است.
  • معیار referral یا پیشنهاد و توصیه به سایرین ، در این سرویس ، که یک سیستم مدیریت پروژه است و معمولا پروژه در قالب تیم انجام می شود ، دعوت کردن شما از سایر اعضای تیم برای حضور در پروژه و استفاده از این ابزار جهت راهبری پروژه مقیاس بسیار مناسبی می تونه باشه.
  • و در نهایت معیار revenue یا در آمد ، اینکه چند نفر از سرویس رایگان ، حساب کاربری خودشونو ارتقا دادن و سرویس طلایی را با پرداخت وجه دریافت کرده اند نیز یک معیار مناسب برای این سیستم میتونه باشه!

یادآوری : گفتیم که معیار ها بسته به نوع پروژه معنی و مفهوم پیدا میکنند و شما باید یک تحلیل دقیق از مدل کسب و کار و کاربری استارتاپ تان داشته باشید و بر اساس اون ، بیایید و معیار های خودتونو تعریف کنید.

مثال شماره ۲ :یک اپلیکیشن به اشتراک گذاری تصویر ( یه چیزی تو مایه های اینستاگرام)

example-2

توضیحات

  • معیار acquisition یا جذب : تعداد افرادی که در سیستم ثبت نام کرده اند ، این افراد اپلیکیشن رو نصب کرده اند و در آن حساب کاربری ایجاد کرده اند
  • معیار activation یا فعالسازی : گرفتن حداقل یک عکس با این نرم افزار و ویرایش آن ، این مهمترین خواسته و هدف این اپلیکیشن است که تجربه ای متفاوت از عکاسی و ویرایش عکس را به کاربران منتقل کنه ! پس این یک معیار مناسب میتونه باشه
  • معیار بعدی ، معیار rentention یا بازگشت است ، باز کردن اپلیکیشن به تعداد ۲ بار در یک بازه  زمانی مشخص ( مثلا روز ، هفته ) می تواند در مورد این اپلیکیشن یک معیار مناسب باشد.
  • معیار referral یا پیشنهاد و توصیه به سایرین ، به اشتراک گذاری تصاویر تهیه شده با این نرم افزار در شبکه های اجتماعی میتواند معیاری مناسب برای ترغیب کردن سایرین به استفاده از این سرویس باشد
  • و در نهایت معیار revenue یا در آمد ، شاید عدم استفاده از اپلیکیشن و خروج از آن و عدم بازگشت به آن بیانگر معیاری برای عدم درآمد زایی این اپلیکیشن باشد! ( معیار تلخ )

خوب امیدوارم این پست هم مفید بوده باشه ، راستی سریعتر اقدام به طراحی معیار های استارتاپ خودتون بکنید ، چون کاری بسیار جالب است و قطعا کلی سئوال براتون پیش میاد.

در پست بعدی مفاهیم جدیدی در زمینه متریک ها رو با هم مرور خواهیم کرد.

خبر های خوشی در راه است !

راستی این رویداد رو از دست ندید

http://leanstartupmachine.ir/