servicedesign

Service Design

طراحی سرویس

 By: Andy Polaine, Lavrans Løvlie, Ben Reason

Publisher:Rosenfeld Media

Ebook: March 2013 Ebook ISBN:978-1-933820-61-3 | ISBN 10:1-933820-61-6

کتابی که امروز می خوام معرفی کنم ،کتابی است در حوزه طراحی سرویس ( خدمات) که به تازگی این کتاب رو مطالعه کردم ، انصافا کتابی ساده و عالی جهت مطالعه و آشنایی با تکنیک های کاربری طراحی سرویس است. این کتاب توسط انتشارات Rosenfeld منتشر شده و از اونجایی که این انتشارات اسپانسر میتاپس طراحی برای تجربه کاربری است ، نسخه ای از این کتاب را برای ما ارسال کردند، واقعا برام جالب بود که چقدر این انتشارات از جلساتی که محتوای اون توسط کتب این انتشارات تامین میشه حمایت میکنند. در آینده گزارشی دقیق و پر محتوا از میتاپس یو ایکس مشهد ارایه خواهم کرد.

من برای اولین بار در رویداد SDInnovation که توسط صالح امینی و روزبه منیری عزیز در تهران برگزار شد با مفاهیم طراحی خدمات بصورت تخصصی آشنا شدم ، البته قبلا در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران آشنایی مختصری داشتم ولی بطور تخصصی خیلی از چالش ها و سئوالاتم در این رویداد پاسخ داده شد، از اونجاییکه کار من ارتباط زیاد به نوآوری داره هم اکنون بطور تخصصی روی سه مبحث کار میکنم

Lean Startup

Service Design And Sevice Startups

UX

این مباحث جذابیت بسیار زیادی برای من دارند ، بگذریم …بدنبال کتاب در مورد طراحی سرویس بودم که با این کتاب ، یعنی کتاب طراحی سرویس از انتشارات RosenFeld آشنا شدم که می خوام امروز این کتاب رو به شما معرفی کنم

موضوع این کتاب در مورد فلسفه طراحی سرویس  و نکاتی پیرامون بکار گیری تکنیک های طراخی در عمل است. مفهوم طراحی سرویس یک بحث میان رشته ای است که طیف وسیعی از مخاطبان را شامل می شود :

Web Designer ها

معماران اطلاعات Information Architecture

متخصصان کسب و کار Business Strategist

روانشناسان

گرافیست ها

مالکین محصول و مدیران محصول Product Owners and Product Managers

این کتاب ترکیبی از تئوری و عمل است که مطالعه اون رو به همه علاقه مندان پیشنهاد میدم!

در این کتاب چه چیز هایی یاد میگیریم :

فصل اول : بیمه یک سرویس است نه یک محصول ! بررسی یک مطالعه موردی واقعی جهت روشن شدن این مطلب که طراحی سرویس از مباحث اولیه تا استراتژیک یک کسب و کار را شامل می شود

فصل دوم : طبیعت طراحی سرویس ! تاریخچه ،نگرش ، حرکت از تفکر محصول محور به سرویس محور،طبقه بندی انواع سرویس ها و…

فصل سوم  و چهارم : شناسایی روابط افراد دخیل در یک سرویس ، کشف فرصت ها ، معرفی ابزار های کاربردی

فصل پنجم : طراحی و نقشه راه یک سرویس

فصل ششم : بررسی سرویس از دیدگاه مشتری و میزان پیچیدگی آن

فصل هفتم : نمونه سازی سرویس و تجربه استفاده از آن

فصل هشتم : اندازه گیری سرویس ، نظارت و بهبود مستمر یک سرویس

فصل نهم : بررسی ترند ها در فیلد طراحی سرویس

در بخش اول کتاب یک FAQ ( پرسش های متداول)  گذاشته شده که برای خودم خیلی جالب بود ، امیدوارم برای شما هم جالب باشه !

آیا طراحی سرویس همان Interaction Design  یا UX=User Experience  یا Customer Experience  است؟

خیر ، اینها بخشهایی از طراحی سرویس هستند ،مفهوم User و Customer بسته به نوع پروژه متفاوت است ،طراحی سرویس مفهومی فراتر از Screen Interaction  Design است، در سرویس هایی که جزکلیدی دیجیتال دارند ( مثلا یک App) مفاهیم UX و Interaction Design بیشتر پر رنگ هستند ، حال آنکه سرویس مفهومی بسیار گسترده تری را شامل می شود.

آیا طراحی سرویس همان Design Thinking است ؟

طراحی سرویس در سطح استراتژیک مطرح می شود و شامل طراحی با مردم و برای آنهاست ، این مفهوم با Design Thinking متفاوت است

چرا مطالعه های موردی مطرح شده بیشتر از شرکت Live ( شرکت مربوط  به نویسندگان  کتاب) است ؟

طراحی سرویس معمولا جزو فعالیت های محرمانه است و معمولا اطلاعات دقیقی توسط شرکت ها منتشر نمی شود ، این در حالی است که نویسندگان کتاب با اجازه مشتریان خود یکسری از تکنیک ها مطالعه های موردی را بصورت دقیق و واقعی از مشتریان خود ارایه کرده اند.

آیا با طراحی سرویس می شود هر کاری کرد؟

در طراحی یک سرویس شما نیاز به متخصصان رشته های مختلف داریم ، اگر این متخصصان در دسترس باشند ، بله می شود !!!!

مطالعه این کتاب رو به همه دوستان پیشنهاد میدم ! ( تهیه کتاب … چی بگم …! )

اطلاعات بیشتر 

Webcast رایگان نویسندگان کتاب