درباره رویداد هفته استارتاپ ناب (Lean Startup Week)
این رویداد هر ساله در آمریکا برگزار می شودو رویدادی است که در آن صاحبنظران و فعالان حوزه استارتاپ ها تجربیات خودشان را در زمینه بکار گیری متد استارتاپ ناب در عمل ،به اشتراک می گذارند ، بیش از ۶۰۰۰ شرکت کننده شامل فعالان استارتاپی ، مربیان کسب و کار ، مدیران شرکت ها واستارتاپ ها … در آن حضور داشته و داستان های موفقیت ، شکست ، تجربیات و آموزه های خود را در حوزه بکارگیری استارتاپ ناب با یکدیگر به اشتراک می گذارند.
بواسطه حضور در سیلیکون ولی و کمک های استاد Ash Maurya این فرصت پیش آمد تا در رویداد هفته استارتاپ ناب شرکت کنم ، این رویداد شامل سنخنرانی های جالبی بود که به تدریج آموزز های اون رو با شما به اشتراک می گذارم !
یکی از سخنرانی های جذاب روز افتتاحیه ، سخنرانی Guy Kawasaki بود که عنوان سخنرانیش درسهایی از استیو جابز بود.در این سخنرانی او به ۱۰ آموزه ای که در کارکردن با استیو جابز بدست آورده صحبت کرد ، یکی از این آموزه ها این بود که به جای ساخت MVP ، سعی کنید MVVVP تولید کنید !
MVP مفهومی هست که اریک ریس در کتاب استارتاپ ناب معرفی کرده و مخفف Minimum Viable Product هست ، در این پست ها قبلا در مورد این موضوع نوشتم
MVP آن هم از جنس طبیعت!طراحان سرویس و استارتاپی ها بخوانند!
یک وبینار هم در این زمینه برگزار کردم که مفصل این موضوع رو در اون توضیح دادم ( MVP 101 )
Guy در سخنرانیش اعلام کرد که این مفهوم جدید ، یعنی همین MVVVP ، میتونه نقش مهمی در موفقیت یک استارتاپ داشته باشه.او معتقد است که MVVVP یک بهبود و نسخه بهینه شده از مفهوم MVP است.
MVVVP چیست ؟
این عبارت مخفف Minimum Viable Valuable Validated Product است. دو V جدید به مفهوم MVP اضافه کرده است که به نظرم توجه به اونها میتونه مفید باشه.
Guy نظرش این هست که یک کمینه محصول پذیرفتنی ، نباید فقط Viable باشه ، یعنی اینکه نباید فقط از نظر اقتصادی بتونه به حیات خودش ادامه بده ، بلکه باید علاوه بر اقتصادی بودن ، ارزشمند هم باشه (Valuable) و یک چیزی رو به این دنیا اضافه کنه ، نه اینکه فقط سود ایجاد کنه ! علاوه بر این یک محصول و ایده استارتاپی باید ویژن و چشم اندازی که فرد ، یا یک سازمان دنبال می کنه رو هم دنبال کنه و اونو معتبرسازی کنه ( یعنی هم راستا با ویژن سازمان و فردی باشه که یک استارتاپ رو تاسیس می کنه ) ، یعنی باید Validate کنه ویژن سازمان رو.
در ادامه Guy یک مثال میزنه ! ( البته توجه داشته باشید که مثالش خیلی استارتاپی نیست ) :
همین الان کمپانی اپل میتونه پرینتر لیزری درست کنه ! این روزها هر چیزی که با برند اپل تولید بشه فروش میره (Viable هست از نظر اقتصادی و سود آوره ) ، ولی آیا این کار ارزشمند است ؟ارزش جدیدی خلق شده ؟ (Valubale)نه ، فقط یک پرینتر Canon با آرم Apple درست شده و راهی بازار شده.آیا تولید چنین محصولی ویژن و سبک فکری کمپانی اپل رو ارایه داده ؟ خیر ، هیچ نوآوری ویژه ای در این محصول وجود نداره ( چون اپل همیشه به این معروف بوده که در لبه تکنولوژی قرار داده و محصولاتش یک ارزش ویژه ای رو به کاربران ارایه میده ) پس این محصول ویژن رو Validate نکرده !
نظر شخصی من : به نظر من این دو V اضافه شده یه جورایی در دل V قبلی هست ، و Guy فقط می خواسته تاکید رو بیشتر کنه که فکر بدی هم نیست و خوبه !
امیدوارم این مطلب مفید واقع شده باشه.
موفق و پیروز باشید.
همانطور که اشاره کردید، MVVVP همان ءٰ[ است که کمی پیاز داغ آن اضافه شده است!
در واقع MVP، حداقل چیزی است که میتوان آن را در قالب محصول به مشتریان بالقوه در بازار هدف نشان داده و بازخورد آنها را مشاهده کرد. قاعدتا این بازخورد، تقریبی از مقدار ارزشمندی ایده برای مخاطبان بالقوه آن را در بر خواهد داشت.
ولی بنظر میاد mvp اگر به یک مزیت مطلق طبق بوم ناب بخواد دست پیدا کنه نا خود اگاه اون دو تا v رو هم پیدا میکنه!!!!
منم در انتهای پست دقیقا به این نکته اشاره کرده ام که بیشتر برای تاکید بوده !
ممنن از بیان این نکته، متاسفانه رفرنسهای فارسی در این زمینه که مطالب دست اولی ارائه بدهند (نه صرفا ترجمه) محدود هستند.
آقا ما نفهیمیدم خود MVP چشه
ی مقاله دیگه هم میخوندم از RAT صحبت میکرد؛ و خیلی اصرار داشت که MVP رو از دور خارج کنه ولی نظر خودم این بود که اصلا مقاله قابل اعتمادی نیست؛ بعد ها مقاله دیگه ای رو دیدم که در نقد مقاله اول نوشته شده بود و فرض منو تایید میکرد
امیدوارم موفق باشید
[…] موضوع از مقاله MVVVP سایت دکتر […]