درباره رویداد هفته استارتاپ ناب (Lean Startup Week)

این رویداد هر ساله در آمریکا برگزار می شودو رویدادی است که در آن صاحبنظران و فعالان حوزه استارتاپ ها  تجربیات خودشان را در زمینه بکار گیری متد استارتاپ ناب در عمل ،به اشتراک می گذارند ، بیش از ۶۰۰۰ شرکت کننده شامل فعالان استارتاپی ، مربیان کسب و کار ، مدیران شرکت ها واستارتاپ ها … در آن حضور داشته و داستان های موفقیت ، شکست ، تجربیات و آموزه های خود را در حوزه بکارگیری استارتاپ ناب با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

بواسطه حضور در سیلیکون ولی و کمک های استاد Ash Maurya این فرصت پیش آمد تا در رویداد هفته استارتاپ ناب شرکت کنم ، این رویداد شامل سنخنرانی های جالبی بود که به تدریج آموزز های اون رو با شما به اشتراک می گذارم !

یکی از سخنرانی های جذاب روز افتتاحیه ، سخنرانی Guy Kawasaki بود که عنوان سخنرانیش درسهایی از استیو جابز بود.در این سخنرانی او به ۱۰ آموزه ای که در کارکردن با استیو جابز بدست آورده صحبت کرد ، یکی از این آموزه ها این بود که به جای ساخت MVP ، سعی کنید MVVVP تولید کنید !

MVP مفهومی هست که اریک ریس در کتاب استارتاپ ناب معرفی کرده و مخفف Minimum Viable Product هست ، در این پست ها قبلا در مورد این موضوع نوشتم

MVP آن هم از جنس طبیعت!طراحان سرویس و استارتاپی ها بخوانند! 

یک وبینار هم در این زمینه برگزار کردم که مفصل این موضوع رو در اون توضیح دادم ( MVP 101 )

Guy در سخنرانیش اعلام کرد که این مفهوم جدید ، یعنی همین MVVVP ، میتونه نقش مهمی در موفقیت یک استارتاپ داشته باشه.او معتقد است که MVVVP یک بهبود و نسخه بهینه شده از مفهوم MVP است.

MVVVP چیست ؟

این عبارت مخفف Minimum Viable Valuable Validated Product است. دو V جدید به مفهوم MVP اضافه کرده است که به نظرم توجه به اونها میتونه مفید باشه.

Guy نظرش این هست که یک کمینه محصول پذیرفتنی ، نباید فقط Viable باشه ، یعنی اینکه نباید فقط از نظر اقتصادی بتونه به حیات خودش ادامه بده ، بلکه باید علاوه بر اقتصادی بودن ، ارزشمند هم باشه (Valuable) و یک چیزی رو به این دنیا اضافه کنه ، نه اینکه فقط سود ایجاد کنه ! علاوه بر این یک محصول و ایده استارتاپی باید ویژن و چشم اندازی که فرد ، یا یک سازمان دنبال می کنه رو هم دنبال کنه و اونو معتبرسازی کنه ( یعنی هم راستا با ویژن سازمان و فردی باشه که یک استارتاپ رو تاسیس می کنه )  ، یعنی باید Validate  کنه ویژن سازمان رو.

در ادامه Guy یک مثال میزنه ! ( البته توجه داشته باشید که مثالش خیلی استارتاپی نیست ) :

همین الان کمپانی اپل میتونه پرینتر لیزری درست کنه ! این روزها هر چیزی که با برند اپل تولید بشه فروش میره (Viable هست از نظر اقتصادی و سود آوره ) ، ولی آیا این کار ارزشمند است ؟ارزش جدیدی خلق شده ؟ (Valubale)نه ، فقط یک پرینتر Canon با آرم Apple درست شده و راهی بازار شده.آیا تولید چنین محصولی ویژن و سبک فکری کمپانی اپل  رو ارایه داده ؟ خیر ، هیچ نوآوری ویژه ای در این محصول وجود نداره ( چون اپل همیشه به این معروف بوده که در لبه تکنولوژی قرار داده و محصولاتش یک ارزش ویژه ای رو به کاربران ارایه میده ) پس این محصول ویژن رو Validate نکرده !

نظر شخصی من : به نظر من این دو V اضافه شده یه جورایی در دل V قبلی هست ، و Guy فقط می خواسته تاکید رو بیشتر کنه که فکر بدی هم نیست و خوبه !

امیدوارم این مطلب مفید واقع شده باشه.

 

موفق و پیروز باشید.