سلام ، چند وقتی هست که دارم یکسری ویدیو های مرتبط با استارتاپ ها رو مرور می کنم ، تصمیم گرفتم خلاصه ای از این ویدیو ها رو که فکر می کنم مفید هست ،در قالب یکسری پست براتون منتشر کنم امیدوارم مفید واقع بشه  ( همه خلاصه کتاب میزارن ، ما خلاصه ویدیو 😀 )

عنوان ویدیو : Avoid The 3 Mistakes Most Likely to Kill your Startup
سخنران : Dave Binetti

برام خیلی جالب بود که سخنران خودشو اینطور معرفی کرد ( اصطلاح FE جالب بود )
معرفی سخنران :
• Business Model Designer
• موسس و اولین کارمند FE= 1st Employee در ۶ استارتاپ
• اجرا کننده روش های Lean و Fat ( منظور از Fat روشهایی هست که برخلاف لین هستن)

در بخش اول سخنران به بررسی چارچوب Lean از دیدگاه خودش می پردازه و در ادامه به بررسی سه مشکل و خطا که ظاهری مثبت و درست دارند ولی در باطن مشکل دار هستند می پردازه.
Dave خیلی طرفدار رویکرد ناب نیست ، چون اینجوری جا افتاده که ناب یعنی هزینه نکردن ، بیشتر طرفدار استراتژی های چابک هست و یه جورایی ناب و چابک رو هم سطح و معادل میدونه میدونه! ناب از دیدگاه اون ، دیدگاهی متمرکز بر مشتری و مدل کسب و کار هست ، خودش عاشق استیو بلتک است.

از نظر Dave بطور کلی رویکرد ناب در استارتاپ ها از سه تفکر ایجاد شده:

۱- تفکر مبتنی بر مدل کسب و کار ( استیو بلنک )
۲- تفکر مبتنی بر سنجه ها و متریک ها ( مک کلور ) : متریک های واقعی را لحظه به لحظه رصد کنید و خودتان را گول نزنید!
۳- تفکر مبتنی بر چشم انداز(Eric Ries) : چرخش پایه و اساس این تفکر است Pivot

استیو بلنک : در حوزه توسعه مشتری یک پیشرو هست ! حرفهای زیادی در این زمینه داره ، دو مفهوم کشف مشتری و توسعه مشتری رو روش خیلی تاکید می کنه ! استیو بلنک این سه گام رو برای موفقیت یک استارتاپ پیشنهاد میده
فرضیه های بوم مدل کسب و کار را تعیین کنید ! ( آموزش های ویدیویی بوم کسب و کار رو میتونید اینجا ببینید)
در دنیای واقعی فرضیه های خودتونو اعتبار سنجی کنید تا به یک ارزش کلیدی برسید!
در نهایت اگر فرضیه ها اعتبار سنجی نشد آنها را دوباره تعیین و ارزیابی کنید ( بر اساس یافته های قبلی )
چرخش = رفتن از فاز اعتبار سنجی مشتری به فار کشف مشتری هست

vlcsnap-error018

Dave معتقده که معمولا بیشتر استارتاپ ها درگیر تله ای به نام تله آبشاری میشن ! اون چیزی که فکر می کنن خوبه رو طراحی می کنند و بعد ارایه میدن و میبینن اصلا کسی استقبال نمیکنه ! یه جوریایی یک بینگ بنگ رخ میده ! این چیزیه که در رویکرد چابک به هیچ وجه قابل پذیرش نیست ! ( برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا رو ببینید)

کل فرآیند توسعه مشتری بر این پایه و اساس طراحی شده است که آقا ! اصلا کسی حاضره پول بده به این دستاورد و ایده فضایی ما یا نه ؟

یادتون باشه :شما این جمله رو باید کلا از دایره ادبیات کسب و کارحذف کنید ! : امیدواریم که مورد استقبال کاربران قرار بگیره ! شما میتونید امید داشته باشید ولی بر اساس امید هاتون تصمیم گیری نکنید ، بر اساس واقعیت ها تصمیم گیری کنید!

Dave در ادامه در مورد نحوه تست کردن یک مدل کسب و کار صحبت میکنه !
حاضرین در این کارگاه سئوالاتی رو می پرسن که این سئوال قابل توجه بود:

سئوال : آیا بایدیک اپ درست کنیم تا ملت استفاده کنن و ببینیم که اصلا میخوانش یا نه ؟

Dave به این سئوال اینگونه پاسخ میده :قبل از ساخت اپ به این سئوال پاسخ بدید که اصلا کسی هست که مشکلی که شما ایده ای برای حل کردنش دارید رو داشته باشه ؟ حاضر باشه بابتش پول بده؟
در مورد دزدیده شدن ایده ها هم صحبت میشه و جوابی که داده میشه اینه که هیچ کس به اندازه شما عاشق ایدتون نیست !

بزرگترین ریسک شما دزدیده شدن ایدتون نیست ، بزرگترین ریسک اینه که آیا کسی هست که حاضر باشه برای ایده شما پول بده !

در بین پرسش و پاسخ ها هم نکته ای مطرح میشه که جالبه !
نکته : اگر محصولی مشابه شما وجود داشته باشه ، بسیاری از فرضیات مورد تایید است ، فقط باید فرضیه هایی که مربوط به ارزش اصلی و وجه تمایز شماست است مورد بررسی قرار بگیرن !
Dave به این نکته اشاره داره که طراحی مدل کسب و کار در دو موقعیت خیلی سخته : یکی در زمینه طراحی محصول جدید و دیگری در زمینه بازارهای چند وجهی ، در این روش ها کار خیلی سخته ! قیمت گذاری ، شیوه ایجاد کشش و تقاضا در بازار ؟!و…
در اینجا یک ماتریس تست ارایه می شود.
چه فرضیاتی باعث موفقیت کسب و کار می شود و جه فرضیاتی باعث شکست کسب و کار میشه ؟ کدام ها درست است ، کدام ها اشتباه است؟ ( این پست تخته آزمایش رو حتما بخونید )

vlcsnap-error747
حالات اول : فرضیات درست است و میشه یک کسب و کار پایدار رو برپایه این ایده و فرضیات به پا کرد :ایول ! این ایده پولسازه !
حالت دوم :عجب !فرضیات درست است ولی نمیشه یک کسب و کار درست و حسابی بر پایه اون ایجاد کرد! نمی ارزه !
حالت سوم : فرضیات ما اثبات نشدن ولی با یه تغییراتی میشه یک کسب و کار پایدار ایجاد کرد !
حالت چهارم : هم فرضیات داغون بودن و هم اینکه کلا کسب و کاری نمیشه در این زمینه راه انداخت ، دچار توهم بودیم ( زود شکست بخورید تا زودتر موفق شوید)
در بخش هایی از این ماتریس چرخش رخ میدهد!
Dave به این نکته اشاره می کنه که از شکست استقبال کنید و از توهم دوری کنید!
در این بخش Dave یک جمع بندی در مورد بخش اول صحبت هاش ارایه میده :
چند نکته مهم در مورد ناب :
تفکر ناب موفقیت را تضمین نمی کند!
حتی از خطا هم جلوگیری نمی کند ،ولی شما را مجبور می کند زود اشتباه کنید و بفهمید
فقط به شما کمک می کنه که از مرگ نجات پیدا کنید !
شما رو به سرعت به جواب های مورد نیازتون زود می رسونه !

راستی اینو هم ببینید!

خوب این مقدماتی بود در زمینه تفکر ناب ، در پست بعدی به بررسی سه  اشتباه که استارتاپ شما را نابود خواهد کرد خواهیم پرداخت !