خوب سلام مجدد ، همونطور که در این پست توضیح دادم چند وقتی هست که دارم یکسری ویدیو های مرتبط با استارتاپ ها رو مرور می کنم ، تصمیم گرفتم خلاصه ای از این ویدیو ها رو که فکر می کنم مفید هست ،در قالب یکسری پست براتون منتشر کنم امیدوارم مفید واقع بشه ! این پست بخش دوم مبحث سه اشتباه نابود کننده استارتاپ هاست که پیشنهاد میدم قبل از مطالعه اون ، بخش اول رو حتما مطالعه کنید!

عنوان ویدیو :Avoid The 3 Mistakes Most Likely to Kill your Startup
سخنران : Dave Binetti

در بخش دوم صحبت هاش Dave به دامها و خطاهایی اشاره می کنه که باعث نابودی استارتاپ ها میشن
خوب حالا دامهای این مسیر چه چیز هایی هستند ؟
نکته : این مواردی که در ادامه اشاره میشن ، اگر اشتباه اجرا شن دام هستن و به خودی خود خیلی هم خوب و مفید هستن ، Dave در هر بخش نکات نابودگر رو معرفی می کنه !

دام شماره ۱ : Public Relation

اولین مورد PR است ! که ابزاری برای ایجاد و تولید مشتری است ، اگر ندونید برای چی قرار درخواست ایجاد کنید دچار مشکل می شوید
چطور ممکنه این یک دام باشه ؟ PR زودهنگام باعث بروز مشکل بشه ! یا به عبارتی PR زود هنگام یک دام و خطاست!
یادتون باشه ،موفقیت خودش کم کم شروع به سرصدا کردن می کنه ! خودتان را به دیگران تحمیل نکنید !
اگر استارتاپتون رو خیلی زود هایپ (جنجالی) کنید ، نمی تونید مرحله آموزش از مشتریان رو درست طی کنید و بفهمید داستان استارتاپتون چیه ؟ اصلا موفق میشه یا نه !
چرا ،چون،هنوز هیچی لانچ نشده پی آر شروع می شه.وقتی مردم در موردش صحبت می کنن احتمالا ارزش داره ! این باعث ایجاد توهم میشه !
نکته دکتر استارتاپی :یادتون باشه عده ای میگن با هایپ کردن ارزش استارتاپمون رو بالا میبریم ( برای جذب سرمایه گذار ) ولی یادتون باشه که سرمایه گذار حواسش بیشتر از اینا جمعه ! دوران هایپ تو ایران گذشت رفقا!
خوب چطور از این دام جلوگیری کنیم :
از متریک های دروغین اجتناب کنید ( درآمدزایی و پول بهترین متریک هست ( کلیک روی دکمه خرید ) ) تعداد فالور ها اصلا مهم نیست ! حتما این مجموعه پست ها رو مطالعه کنید !
دقیقا بدونید که قراره چه نوع درخواستی رو ایجاد کنید ( و چطور میتونید اونو اندازه بگیرید)
زمانی بازاریاب و متخصص PR استخدام کنید که مهندس هاتون بازاریابی رو یاد گرفته باشن ( ازشون استفاده کنید)
مهندسین سریعترین افرادی هستند که میتونند نظرات مشتریان رو به واقعیت و محصول تبدیل کنند !

تله دوم جذب سرمایه است !

Funding باعث چی میشه ؟
جذب سرمایه باعث توسعه مدل کسب و کار شما می شود نه ایجاد آن ! خودش توسعه دهنده نیست ! این مدل شماست که توسعه می یابد چون ظرفیتش رو دارد! سرمایه تسهیل می کنه این کار رو !
چرا خطر ناک است !
یادتون باشه محدودیت باعث پیشرفت میشه! درمراحل اولیه سرمایه بیش از حد باعث پروار شدن و چاق شدن میشه ! نتیجه این کار هدفگیری جامعه نادرستی از مشتریان می شود ! یه جورایی باعث توهم هم میشه ، چون فکر می کنید که با جذب سرمایه پیشرفت کرده اید و رشد کرده اید !
دونوع سرمایه وجود دارد
Stupid Money and Smart Money
Stupid Money یعنی فقط پول
Smart Money پول و شبکه ، انتقال تجربه ،تسهیل گری و…
چطور از این تله اجتناب کنیم ؟
یک ارایه Pivot ی داشته باشید ، یعنی به سرمایه گذار نتایج یافته هاتونو ارایه بدید ، چیزهایی که یاد گرفتید رو ! اصلا نترسید ، این خیلی خوبه ! سرمایه ها رو برای ریسک های فنی بکار ببرید نه ریسک های بازار !
با اعتماد سرمایه گذار جذب کنید( یعنی خودتون مطمین باشید که بازاری وجود داره و میشه رشد کرد ! این اعتماد رو بر اساس سنجه های واقعی بازار در خودتون ایجاد کنید، نه با امید و توهم )

سومین دام، محصول شماست !

محصول باعث تولید درآمد میشه !شما قراره یک کسب و کار ایجاد کنید نه یک محصول !
دام ها :
محصول باحاله … توسعه اش جذابیت داره ! ( خوب برادر من ، درسته باحاله ، ولی خوب زندگی خرج داره )
تولید محصول مثل تولید ارزش هست !بیشتر مواقع آموزه هایی که ما دیدیم برای تولید محصولاتی برای یک بازار مشخص است ، ولی در استارتاپ ها ، ما بر روی بحث نوآوری بیشتر تاکید می کنیم !
راهکار های این دام !
سریع یه نمونه اولیه ساده لانچ کنید!
فیچر ها رو بر اساس نیاز مشتری و متریک های درست اضافه کنید !
از مهندس ها بخواهید که از ساختمون بزنند ! ( این قسمتش تو ایران خیلی کار سختیه )
خوب امیدوارم این پست هم مفید واقع شده باشه ، در جریان باشید ، مطالب این پست خلاصه ای از یک ویدیوی آموزشی اونور آبی بود!