خوب ، سلام مدتی است که درگیر هستیم ، تا باشه از این درگیری های استارتاپی باشه !
مدتی هست که طیف افرادی که از من مشاوره حضوری یا مجازی میگیرن ، موضوع و تم گردشگری پیدا کرده ، یه جورایی ظاهرا ایده پردازها و علاقه مندان به این حوزه بواسطه رویدادهای کارآفرینی ( مثل اولین رویداد استارتاپ ویکند با تم گردشگری تهران و رویداد استارتاپ ویکند گردشگری مشهد که بزودی قراره برگزار بشه ) به این حوزه علاقه مند شدن ، بواسطه مشاوره به این دوستان تصمیم گرفتم نکاتی رو در مورد بحث گردشگری و استارتاپ ها و ایده ها و فرصت های مرتبط به اون رو در این بحث با شما به اشتراک بگذارم

در این پست اول یک تحلیلی بر روی صنعت گردشگری ایران و مشهد ارایه خواهد شد ، سپس برخی فرصت ها رو با هم مرور خواهیم کرد ، بعد مروری خواهیم داشت بر ایده های اولین استارتاپ ویکند گردشگری تهران و در نهایت کسب و کارهای موفقی رو در زمینه گردشگری رو معرفی خواهیم کرد که امیدوارم مفید واقع بشه !

ایران و گردشگری :

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارد و مهم تر اینکه یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است.
با این وجود، گردشگری در ایران هرگز و هرگز به عنوان یک صنعت شناخته نشده است. بر اساس آمارهای رسمی، سهم ایران از درآمدهای صنعت گردشگری در جهان کمتر از یک درصد است که رقم بسیار ناچیزی به شمار می آید.

چند نکته قابل تامل :

  • بر اساس آمارهای رسمی، سهم ایران از درآمدهای صنعت گردشگری در جهان کمتر از یک درصد است که رقم بسیار ناچیزی به شمار می آید
  • ترکیه ۳۲ میلیون نفر گردشگر در سال ۲۰۱۲ داشته است
  • به ازای ورود هر گردشگر ۹ فرصت شغلی ایجاد می شود
  • میزان هتل های پنج ستاره و امکانات بخش حمل و نقل برای میزبانی از گردشگران کافی نیست
  • گردشگری زیارت و مذهبی در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است

برخی از موانع توسعه گردشگری در ایران (دیدگاه کلان)

  • عدم توجه خاص به گردشگری در برنامه‌ی پنجم توسعه و عدم تخصیص بودجه‌ی کافی نبود
  • آمار دقیق از گردشگران و انجام نشدن پروژه های اصولی در این حوزه
  • عدم وجود زیر ساخت های کافی
  • مشکلات فراوان حمل و نقل درون شهری و بین شهری
  • عدم وجود تبلیغات و بازاریابی اصولی و هم چنین سیستم بازاریابی حرفه ای و نوین
  • ایجاد سیمای منفی از ایران در جهان توسط برخی کشورها
  • موانع فرهنگی و فقهی
  • کاغذبازی های فراوان و طاقت فرسای گردشگران خارجی
  • بدشناسی و ناشناسی واژه ی بازاریابی در این حوزه
  • فقدان استفاده از تجارب گذشته و عدم استفاده از خبرگان این حوزه
  • اشتباه فاحش در انتخاب بازارهای گردشگری
  • عدم سیستم آموزش بازاریابی حرفه ای و فرهنگ سازی عمومی
  • نگاه منفی برخی از مسوولان به این صنعت

حوزه های کارآفرینی در گردشگری  و فرصت های پیش رو:

  • هتلداری ( رزرو هتل ، اقامتگاه ،….)
  • خدمات مسافرتی ( بلیط ، سفر زمینی و…)
  • گردشگری و فرهنگی ( تور ، معرفی مکان ها ، پیشنهاد سفر و…)
  • بازاریابی صنعت گردشگری ( اطلاع رسانی ، تبلیغات و…)

 

مشهد و گردشگری :

  •  شهرمشهد به عنوان دومین شهر مذهبی جهان
  • سالیانه بیش از ۲۵میلیون زائرو گردشگر
  • وجود فرودگاه بین‌المللی
  • رونق گردشگری سلامت
  • رستوران ها ، مجموعه های آبی و سایر مراکز تفریحی
  • بر اساس آمار به دست آمده ۴۳ درصد از زائران خارجی مشهد از عربستان، ۲۳ درصد از عراق، ۱۰ درصد از پاکستان، ۹٫۵ درصد از بحرین، ۴٫۷ درصد از هند، ۳٫۵ درصد از لبنان، ۲٫۵ درصد از کویت و کمتر از یک درصد از امارات، انگلیس، عمان، کانادا و دیگر کشورها هستند.

خوب ، تا اینجا یک تحلیل اولیه از وضعیت گردشگری در کشور ، وضعیت گردشگری در مشهد و پتانسیل ها رو با هم مرور کردیم ، حالا بیایید برخی از ایده های استارتاپی در این حوزه رو با هم مرور کنیم !

مروری بر ایده های استارتاپی مطرح شده در اولین استارتاپ ویکنید گردشگری ( تهران )

تا کنون یک دوره استارتاپ ویکند گردشگری در ایران برگزار شده که مرور ایده های اون میتونه بیانگر حال و هوای کسب و کار های نوپا در این عرصه باشه ! اینکه متخصصین این حوزه در چه فضایی سیر می کنن!

ایده  درو

مربوط به توسعه توریسم روستایی است. درو می خواهد بین زندگی مدرنیزه و شهری، و زندگی ایرانی و روستایی پیوند ایجاد کند. به عقیده آقای رحمتی، ایده ایده برای هر دو جامعه جذابیت دارد. برای شهری ها، فرار از زندگی مدرن و دستیابی به آرامش و امنیت فکری در تجربه روستایی. بیشتر تمرکز کار آن ها درباره انتقال تجربه زندگی روستایی به مردم شهری است مثل جمع آوری محصولات کشاورزی و آشنایی با فنون آن.

ایده Local Food

اپلیکیشنی جهت معرفی غذاهای محلی هر منطقه ، و ارایه خدمات غذای محلی در شهر های بزرگ مثل تهران ! یه جورایی جنبه کارآفرینی اجتماعی هم درش در نظر گرفته شده که مثلا خانم های خانه دار ،که بلد هستند غذای محلی تهیه کنند ، در شهر های بزرگ این خدمات را ارایه بدهند !

ایده مسیر سبز

مسیر سبز، بهترین مسیر سفر با کمترین هزینه را به شما معرفی می کند. مثلاً اگر بخواهید از تهران به مشهد بروید به شما انواع اطلاعات سفر از قبیل روزهای امکان پذیر، انتخاب های مختلف مثل هواپیما، قطار، کشتی، اتوبوس و سواری را در اختیار شما می گذارد.

ایده   xTraveler

ایجاد یک بستر برای عرضه تجربه های افراد محلی است تا گردشگرها بتوانند به آن مراجعه و پیشنهادها را خریداری کنند
گردشگر به سایت  مراجعه می کند و با پیشنهادهایی مثل تورهای شهری و تور طبیعت گردی یا فعالیت های خاص و … مواجه می شود. این ایده روی افراد محلی تأکید می کند .

ایده ایرانمون

سامانه ای است برای دریافت اطلاعات مناطق مختلف گردشگری از مردم و استفاده از آن ها برای مقاصد گردشگری و بازنشر آن ها در اینستاگرام.

ایده شهر و شعر

وبسایتی برای ارائه تورهای و محصولات ادبی . مشتریان ، تمام فارسی زبانان دنیا، دانشجویان زبان فارسی و تمام دوستداران فرهنگ ایرانی و فارسی هستند. برگزاری تورهای موضوعی و شخصیتی مثل تور مولانا، تور فردوسی و … جهت آشنایی افراد  با زندگیآنها. فعالیت های فرهنگی مثل شعر خوانی، دکلمه، نقد شعر و … نیز برای درک بیشتر ادبیات و دوستی با فرهنگ فارسی جزو برنامه های این ایده است.

ایده دَدَر

این ایده قصد دارد تا تورهای کودک را توسعه دهد تا کودکان بتوانند در تورهای مختلف، از یک روزه تا دوره ای شرکت کنند. این ایده  می خواهد بستری را فراهم کند تا خانواده ها از امنیت فرزندانشان، اطمینان حاصل کنند. در این تورها، علاوه بر فعالیت های تفریحی، برنامه های آموزشی نیز برای کودکان ارائه خواهد شد.

ایده Fit Tours

ماهیت این ایده، سفر بهینه بر اساس اولویت ها است تا بتوانید جاذبه های گردشگری یک شهر را ببینید و از خدمات آن، بهترین استفاده را داشته باشید. بسیار پیش آمده که بدون شناخت جاذبه های یک شهر به آن جا سفر کنید و وقتی بر می گردید، متوجه می شوید کلی از جاذبه ها را از دست داده اید. این ایده از اینجا سرچشمه گرفته است.

ابن سینا

مربوط به گردشگری سلامت است. این سرویس، پتانسیل های سلامت و پزشکی ایران را معرفی و در قالب بسته هایی به مسافران خارجی ارائه می کند. کشورهایی مثل هند و مالزی و برزیل و سنگاپور و تایلند بزرگترین کشورهای توریسم سلامت هستند. ایران هم پتانسیلش را دارد که در این حوزه رشد کند. در حال حاضر، کشورهای خلیج فارس حسابی مشغول کار کردن در این حوزه هستند.

ایده آشیانه

هدف ، ایجاد رستوران های زنجیره ای برای سرو غذای ایرانی و محلی به گردشگران خارجی است. گردشگران اغلب مشکل تکراری بودن غذا را در ایران تجربه می کنند. هر جا می روند کباب و جوجه کباب می خورند و بعد از مدتی خسته می شوند. آن ها به تنوع غذایی نیاز دارند و این ایده تصمیم دارد این جای خالی را پر کند.

 

یک گردشگر چه نیازهایی دارد ( تجربه سفر برلین)

همانطور که در این پست اشاره کردم  بواسطه منتخب شدن ایده میلوژی در جشنواره کارآفرینی پل در برلین ، باید به برلین سفر میکردیم ، بعنوان یک مسافر و گردشگر یک سری نیازها داشتیم که باید آنها رو برآورده می کردیم ، این نیازها عبارت بودند از :
۱٫ امکان انتخاب برنامه سفر ، اینکه کجا ها رو ببینیم و اولویت بندی داشته باشیم
۲٫ اطلاعات کلی در مورد وضعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه، به همراه آگاهی از وضعیت آب و هوای منطقه مورد نظر، به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته و پیش‌بینی چند روز آینده.
۳٫ ارائه اطلاعات در مورد راه‌های ارتباطی منطقه؛ به طور مثال از طریق راه آهن، راه دریایی، یا هوایی و…
۴٫ ارائه اطلاعاتی در مورد واحدها و سیستم اندازه‌گیری
۵٫ اختلاف زمانی منطقه مورد نظر با ساعت رسمی ایران
۶٫ نوع واحد پول و تبدیلات ارزی
۷٫ اطلاعاتی راجع به صدور گذرنامه یا ویزا
۸٫ جستجوی  آثار و بناهای تاریخی، فهرست موزه‌ها و گالری‌ها و مکان‌های دیدنی، همراه با ساعت بازدید و … .
۹٫ نرخ مکالمات تلفنی بین کشور مبداء و مقصد.
۱۰٫ لینک‌های مفید به سایر مراکز گردش‌گری؛ مانند سفارت‌خانه‌ها و مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و …
۱۱٫ ارائه اطلاعاتی در مورد زبان رسمی یا لهجه‌های محلی
۱۲٫ امکان رزرو و خرید اینترنتی بلیط (برای تمام خطوط هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی) و به عبارت دیگر، امکان تهیه بلیط الکترونیکی؛
۱۳٫ معرفی مراکز اقامتی؛
* معرفی هتل‌ها همراه با ارائه آدرس و تلفن.
** معرفی هتل‌ها بر مبنای قیمت، تعداد ستاره و سرویس‌هایی که توسط هر هتل ارائه می‌شود.
۱۴٫ ارائه فهرستی از تورهای مسافرتی موجود، همراه با خدمات ارائه شده در تورها، مدت زمان اقامت، قیمت‌ها و … .
۱۵٫ معرفی اقامتگاه‌های بین راه، رستوران‌ها و مراکز خرید صنایع دستی و تولیدات محلی، به همراه ارائه تصاویر و فهرستی از آثار و صنایع دستی آن منطقه و نیز معرفی مراکز فروش و تهیه غذاهای حلال مخصوص مسلمانان در کشورهای خارجی.
۱۶٫ تمام موارد فوق، اگر به زبان فارسی ارایه می شد خیلی عالی میشد ! ولی خوب مطالب عموما انگلیسی بودن

۱۷٫لیست رستوران های حلال

یکی از منابعی که به راحتی پاسخ بسیاری از این سئوالات را به ما داد و نیازهای ما رو رفع کرد، مجموعه کتاب ها و اپ های Lonely Planet بود که در ادامه به معرفی این کسب و کار موفق در حوزه گردشگری می پردازم !

یکی از ایده های گردشگری بسیار عالی که ما قصد داشتیم در آوابوک هم اونو پیاده کنیم ، راهنمای تور صوتی بود که بسیار عالی و کاربردی بود ایده به این صورت هست که وارد هر مرکز که میشدید این امکان را داشتید تا یک دستگاه به قیمت ۱ الی ۳ یورور کرایه کنید ، این دستگاه بر اساس موقعیت شما در منطقه گردشگری مربوطه  به زبانهای مختلفی توضیحاتی رو صوتی ارایه میداد.

Audio TourGuide 1

Audio TourGuide 2

lonely Planet کسب و کاری موفق در حوزه گردشگری ( یک منبع اطلاعاتی دقیق)

موسسه معروف گردشگری استرالیایی لونلی پلانت(lonely Planet)یکی از مطرح ترین شرکتهای عرصه کتابهای مسافرتی که بیش از ۶۵۰ عنوان کتاب را در مورد ۱۱۸ کشورجهان منتشر کرده است.

این شرکت معتبر فعال که در زمینه معرفی سفرهای ارزان قیمت و شناساندن اقصی نقاط جهان در بین علاقه مندان به سفر بسیار معروف است، هرساله به انتشار لیستی از ۱۰ کشور دنیا می پردازد که سفر به آنها به دلایل گوناگون، اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … می تواند جالب توجه باشد.

guide-lonely-planet

کتاب راهنمای سفر به ایران  این موسسه گردشگری با بخش‌های متنوع برنامه‌ریزی برای سفر، بر روی جاده، شناخت ایران و راهنمای ضروری برای مخاطب و گردشگر خارجی نوشته شده است اما یک ایرانی سفر دوست را هم جذب و جلب می‌کند شکل و نحوه چینش اطلاعات چنان جذاب است که خواننده گویی دارد یک سرزمین ناشناخته را کشف می‌کند. اطلاعاتی که در کتاب است هر ۵ سال ویرایش و به روز می‌شود و تلاش نویسندگان برای ارائه  تصویری حقیقی از کشور واقعا ستودنی است. اطلاعات برای مصرف کننده با هر میزان توانایی مالی تدوین شده است و سفر به عنوان یک کالای لوکس و تجملی دیده نشده است. در این محصول تاریخ و جغرافیا به ملاقات همدیگر آمده اند هرجا نویسندگان لازم بوده، تاریخچه مختصری را آورده‌اند از داستان مصدق و کودتای سیاه تا ماجرای آوردن چای توسط کاشف السلطنه.کتاب در قطع رقعی و با ۳۷۵ صفحه با کیفیت عالی به چاپ رسیده است. انتشارات آمه نماینده رسمی این انتشارات در ایران، کتاب را با تخفیف  عرضه می‌کند.

 

نمونه هایی موفق از کارآفرینان حوزه گردشگری

پیشنهاد میدم داستان موفقیت این ایده رو حتما مطالعه کنید!

عباسی که میلیاردر شد

عباس1

امید وارم این پست تا حدودی فضای کارآفرینی در حوزه گردشگری ، فرصت ها و نیازهای موجود در این زمینه رو براتون ترسیم کرده باشه !

منابع :

دیجیاتو

گردشگری ایرانی