قبلا در این این پست و این پست در مورد طراحی یک نقشه گام به گام برای موفقیت یک استارتاپ نوشتنم ، اینکه چطور به این ایده رسیدم و چطور اولین MVP شو اجرا کردم ( البته بماند که دو نسخه دیگه MVP  در اصفهان و تبریز هم اجرا کردیم که اینقدر سرم شلوغ بوده که وقت نکردم در موردشون بنویسم ، که انشاالله به زودی مینویسم، فایل ویدیویی کارگاه رو میتونید از اینجا تهیه کنید ) یکی از آموزه های  برگزاری این دوره ها کشف نیاز شدید افراد فعال در حوزه کارآفرینی به محتوای بومی بود که حاصلش شد طراحی و ارایه کتاب مدل های درآمدی و کسب و کار با رویکرد بازار ایران ویژه استارتاپ ها.

 

بالاخره بعد از ۶ ماه تلاش مستمر و شبانه روزی کتاب الکترونیک مدل های درآمدی و کسب و کار با رویکرد بازار ایران منتشر شد ، شاید بشه گفت این کتاب اولین کتاب بومی بر پایه آموزه های نوین راه اندازی کسب و کارهای نوپا و استارتاپ هاست که در کشور منتشر شده ! اونم به صورت دیجیتال ! این کتاب حاصل یک تلاش سه نفره بوده ، من ( مهدی علیپور ) ، داوود دهقان و صدف اصفا ! داستان تالیف کتاب و اینکه چطور به این نتیجه رسیدیم که این کتاب رو منتشر کنیم شاید براتون جالب باشه ! راستی افرادی که قبلا ثبت نام کردن ، ایمیلشونو چک کنن ، کتاب براشون ارسال شده ( حتما پوشه spam روهم چک کنید ) اگر مشکلی بود در تلگرام با این آی دی تماس بگیرید  (مدیر استارتاپ بوک)

قبل از تعریف داستان پیدایش کتاب ، ویژگی های کتاب رو اینجا براتون مینویسم. ( لینک تهیه کتاب )

 

دریافت کتاب ( کد تخفیف ۵۰ درصد = drstartup )

 

 

ویژگی های کتاب

این کتاب ۴۰۷ صفحه داره

۴۳۲۳ نفر در کمپین کتاب پیش ثبت نام کردند.

بیش از ۷۰ مثال بومی در اون تشریح شده !

۲۰ مطالعه موردی جامع از استارتاپ های فعال در حوزه های مختلف رو براتون گردآوری کردم.

بوم مدل کسب و کار و بوم ناب این استارتاپ ها رو بطور کامل تشریح کردیم.

حدود ۳۰ نفر از موسسین و افراد فعال در اکوسیستم در نگارش این کتاب به ما کمک کردن

کتاب پر از تمرین و پرسش هست.

در کتاب ۳ الگوی اصلی مدل کسب  کار از دیدگاه اش موریا و ۵ الگوی کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر با مثال های بومی تشریح شده !

۱۸ مدل درآمدی با مثال های بومی گردآوری شده تا کاملا موضوعات برای خواننده درک بشه !

ویدیوی معرفی محتوای کتاب رو اینجا ببینید!

 

جالبه که بدونید که این کتاب رو ما با متد استارتاپ ناب طراحی و ارایه کردیم ، بعبارتی به کتاب بعنوان یک محصول متناسب با نیاز های اکوسیستم کارآفرینی پرداخته شد، که تجربیات بسیار با ارزشی رو داشت.

تجربیاتی که خودش یک فصل شد که در جلد دوم کتاب در قالب یک فصل ( از ایده تا بازاریابی و عرضه ) ارایه شده.جلد دوم ! بله جلد دوم ! اگر میخواسیتم همه محتوا رو در جلد یک ارایه کنیم ، هم زمانبر می شد و هم حجم کتاب نزدیک ۸۰۰ صفحه می شد ، برای همین تصمیم بر این شد که الباقی مطالعه های موردی ( بیش از ۳۰ مورد ) رو به جلد دوم منتقل کنیم ! ( در راهبری محصول به صورت ناب ، تصمیم گیری ها بر اساس فیدبک ها و شرایط بازار رخ می ده ) تصمیم سختی بود ولی بالاخره اینکار رو کردیم.

book2-50-darsad-takhfifi

 

خلاصه داستان آشنایی من با داوود دهقان و صدف اصفا و رسیدن به ایده نوشتن کتاب

قصه از کجا شروع شد

در سفر قبلی به آمریکا و از مدتها قبل در فکر تهیه یک دوره آموزشی منحصربفرد برای انتقال تجربیات و آموزه های به روز به جامعه استارتاپی ایران بودم ، در سفر آخر به ایران این رویا محقق شد و دوره جامع کارآفرینی ناب را در قالب چند MVP در مشهد – اصفهان و تبریز برگزار کردم. مدیریت برگزاری دوره در اصفهان به‌عهده تیم قوی ایونت سنتر بود ، در هر دوره بازخورد های کاربران را جمع آوری می کردم و به گونه ای تحقیقات کاربر را در زمینه کیفیت محتوای ارایه شده را شخصا انجام میدادم. به گونه ای که قبل از شروع دوره رو در رو با تمام شرکت کنندگان صحبت می کردم و نظرات آنها را در مورد نکاتی که علاقه و نیاز به آموزش آنها را دارند ، دریافت و مکتوب می کردم.
در دوره اصفهان فرصتی پیش آمد تا پس از برگزاری دوره با داوود دهقان ( هم بنیانگذار ایونت سنتر و اصفهان پلاس ) و صدف اصفا (کارآفرین حوزه سلامت – از اعضای تیم ایونت سنتر و اصفهان پلاس) در مورد محتوای دوره ، برنامه های بعدی و کتابچه تهیه شده در دوره صحبت کنیم. بازخورد های سنجیده ، دقیق و ایده های ارایه شده از این دونفر برایم بسیار جالب و جذاب بود. جالب بود ما سه نفر چشم اندازی مشترک و ایده های مشترک زیادی داشتیم .داوود و صدف هم مثل من دغدغه های محتوایی داشتند. آنها نیز در فکر انتقال آموزه ها و تجربه های خودبودند و یک سری برنامه ریزی ها و فعالیت هایی هم قبلا در اصفهان پلاس انجام داده بودند. بنابراین تصمیم گرفتیم یک کارگروهی مشترک انجام بدیم.
اینجا همان لحظه طلایی تشکیل تیم بود! تیمی یک دل ، با هدفی مشترک.
سئوال: از این همه و طرح های بزرگ و مشترک کدام را شروع کنیم ؟ اصلا آیا ما تیم مناسبی هستیم ؟ با هم کنار می آیم ؟
ما هر سه تجربه کار استارتاپی را داشتیم و از همان ابتدا تصمیم گرفتیم اصولی پیش برویم و تجربیات تلخ و شیرین گذشته مان را در این مسیر کاملا بکارگیریم.
تصمیم گرفتیم بخش هایی از کتابچه دوره کارآفرینی ناب را که برای کارگاه تهیه کرده بودم را بهبود بدهیم ، بعد به این نتیجه رسیدیم که یک بخش محتوایی که کمتر در اکوسیستم کار آفرینی به آن پرداخته شده را مد نظر قرار دهیم ، بعد از تحقیقات و چند جلسه مجازی ، بحث مدل های درآمدی انتخاب شد. ایده اولیه این بود که در قالب یک کتابچه کاربردی مباحث ارایه بشود ولی با توجه به کمبود محتوای بومی و تحقیقات گسترده محتوایی که انجام دادیم ، به این نتیجه رسیدیم که محتوا را از قالب کتابچه الکترونیک به کتاب تبدیل کنیم و در نهایت ایده نوشتن این کتاب تثبیت شد و نتیجه آن چیزی شد که هم اکنون در دستان شماست.
داستان کامل شیوه اعتبار سنجی ، بازاریابی ، نحوه گردآوری اطلاعات از استارتاپ ها ، چالش ها و مشکلات ، ویژگی های تیمی و شیوه همکاری ، ابزارهای مورد استفاده ، بوم مدل کسب و کار و بوم ناب مربوط به کتاب و… بطور کامل در جلد دوم تشریح شده اند که مطالعه آن بعنوان یک تجربه نگاری به همه علاقه مندان به مفاهیم استارتاپی و کارآفرینی پیشنهاد می گردد.

امیدوارم از خوندن این کتاب لذت ببرید…آقا کلی خبر داریم…

راستی اگر تو اینستاگرام هستین حتما برای پی گیری اخبار منو فالو کنین ! ( اینم لینک اینستاگرام )