یکی از استارتاپ هایی که اینجا باهاش آشنا شدم و کارهاشو دنبال می کردم استارتاپی است به نام Rocket Book Wave !
داستانش چیه ! خیلی ساده
همه ما دفترچه های یاد داشت و جزوه های زیادی داریم ، خود من همیشه در نگهداری اونها و مرتب کردنشون مشکل داشتم و همیشه دلم میخواست که یه نسخه از محتوای اونها رو با خودم داشته باشم چون حمل کردن این همه دفترچه کارسختیه ! داستان از اینجا برام حادتر شد که میخواستم بیام آمریکا و کلی خلاصه کتاب و مطلب داشتم که تو دفترچه های مختلف اینا رو جمع آوری کرده بودم ، کلی اسکچ و ایده های جدید در مورد استارتاپ ها و …. خوب نمیتونستم همه اینها رو بیارم ! چون مشکل اضافه بار داشتم ، و کلی باید پول میدادم ! وقت هم نداشتم تایپشون کنم ، خوب یه راه حل این بود که از همه اونها عکس بگیرم ! که دقیقا همین کار رو کردم ! باورتون نمیشه نزدیکه ۴۵۰ تا فایل شد ، و چون روزهای آخر بود فقط سریع عکس ها رو گرفتم و اومدم اینجا، کلی ازم وقت گرفته شد برای مرتب سازیشون !
شاید شما بگید ، خوب آقا جان ، از همون اول خلاصه هاتو تو یه فایل ورد مینوشتی ! چه کاریه تو دفترچه بنویسی ! من خودم با نوشتن حال می کنم ، مخصوصا در مورد ایده پردازی و اسکچ زدن و خلاصه نویسی ! یه حال دیگه ای داره !
از طرفی من یکم وسواسی هستم و برای هر بخش از کارهای مطالعاتیم یک دفترچه دارم ( داشتم) ، مثلا خلاصه کتاب ها ، دفترچه ایده پردازی ، دفترچه نکات مقالات مهم ، دفترچه موفقیت ، دفترچه درسهای زندگی و…. مشکل اینجا بود که خیلی از این دفترچه ها بخشهای زیادیش خالی بود ! و بعضی هاشم دو تا سه دفترچه شده بود. ( مشکل دفترچه های متعدد)
خلاصه اینجاکه اومدم با این استارتاپی که امروز میخوام به شما معرفی کنم ، آشنا شدم ، این استارتاپ تونسته بود در کیک استارتر یک کمپین موفقیت آمیز خوب برگذار کنه ! و نیم میلیون دلار سرمایه جمع کرده بود ! حالا داستانش چیه !
این ویدیو رو ببینید ! ( لینک ویدیو )
بعدش اینو ببینید ! ( لینک ویدیو )
یک دفترچه جالب + یک اپلیکیشن موبایل + خودکار ( پاک شنونده ) = همه مشکلاتی که من باهاش داشتم رو حل کرده !
چطوری …؟ اینطوری:
یک دفترچه ( این دفترچه در دو سایز ارایه میشه ! ) با کاغذهای مقوایی ، به تعداد ۸۰ صفحه ، کاغذ ها نقطه گذاری شده هستند که اگر بخواهید اسکچ یا طرحی هم بزنید بتونید ازش به راحتی استفاده کنید ! دقیقا مثل یک دفترچه معمولی و ساده !
در پایین هر صفحه برگه ها یک QRCode وجود داره و یک سری آیکون گرافیکی !
شما هر مطلبی رو که مینویسید میتونید بر اساس نوع اون ، آیکون مربوطه رو تیک بزنید ، یعنی یه جورایی دسته بندی مطلبی که نوشتید رو مشخص می کنید ، در مرحله بعدی با اپلیکشن مربوطه صفحه رو اسکن می کنید ( QRCODE ) و نرم افزار تصویر مربوطه را در دسته بندی که تیکشو زدید در محیط ابری (Evernote,DropBox, Google drive ,…) بارگذاری می کنه !
ظاهرا Evernote هم مشابه این کار رو کرده ! ولی این متفاوت است !
مایکرو فر : خودکاری که باید باهاش روی این دفتر بنویسید از اون دسته خودکارهایی هست که پاک کن هم داره ، یعنی قابلیت پاک شدن داره ، شما میتونید این دفتر رو چند دقیقه بعد از اینکه پر شد در مایکروفر بزارید ! یه علامتی روی این دفتر هست که به محض نا پدید شدن ، بیان گر این هست که دفتر پاک شده و میتونید از مایکروفر دربیاریدش ! و دوباره مثل روز اول ازش استفاده کنید !
آموزه هایی ویژه استارتاپ ها :
این استارتاپ چند تا نکته جالب داشت که برای من خیلی جذاب بود :
• آقا من متوجه شدم که جزو پذیرندگان آغازین هستم ! عشق تکنولوژی و استفاده از محصولات جدید ! یعنی بعنوان یک نفری که دنباله چیزهای جدید هستم ، زود تهیه اش کردم ، و کاملا جزو مشتریان اولیه اونها هستم ( فردی ۳۵ ساله که هنوز همه کارهاشو بصورت دیجیتالی انجام نمیده ، یه جورایی هنوز با کاغذ و دفتر ارتباط داره ) = بخش بازار هدف اولیه پس مشخص شد چیه !
• یک نوع آوری جالب ، یه جورایی نسل آینده دفتر ها ( خدایش حسی که نوشتن رو کاغذ داره هیچی نداره ، برای من که اینطوریه ، شاید این ایده ، نسل آینده دفتر ها برای نسل من باشه نه نسل جدید )
• ترکیب یک محصول فیزیکی و نرم افزاری
• اعتبار سنجی اولیه ایده در کیک استارتر ( نیم میلیون دلار پول جمع کردن )
• ورود به بازار با حضور رقیب سرسختی به نام Evernote که محصولی مشابه داره ، این محصول قابلیت پشتیبانی از بسیاری از سیستم های ابری رو داره !
• شیوه قیمت گذاری ،قیمتش مناسبه و حدود ۲۵ دلاره ، یه دفترچه معمولی در آمریکا در همین سایز و با همین جنس کاغذ حدود ۱۲ تا ۱۴ دلار قیمتش هست !
•یه جورایی ایده این محصول ، حافظ محیط زیستم هست ! از نوع ایده های سبزه !
• مزیت رقابتی منحصربفرد و مطلقش = استفاده مکرر و پاک شدن توسط مایکروفر ! این ویژگی باعث شده این ساتارتاپ در برابر رقیب خودش که Evernote هست خوب بتونه مقاوت کنه ! evernote یک دفترچه مشابه داره که قابلیت استفاده مجدد نداره ( در دوره آموزشی بوم ناب حسابی در مورد مزیت رقابتی نا عادلانه توضیح دادم)
امیدوارم این مطلب براتون جالب بوده باشه ! به دیجیکالا بگید نمایندگش رو بیاره ایران باحاله !
سلام
چقدر جالب
از این دست مطالب بازم بذارید. ممنون
سلام آقای دکتر استارتاپ
هزینه ی این دفترچه ها چقدره؟
میشه با خودتون ایران بیارید؟؟
۲۵ دلار هست ! 😀
چشم فکر کنم نمایندگی این دفترچه رو بگیرم تو ایران بد نباشه 😀
خیلی خیلی خیلی باحاله منم با این که دهه هفتادی ام و ۲۲ سالمه مثل خودتون عشق کاغذم و خیلی باهاش حال کردم خوش به حالتون حسابی جای ما هم خالی کنید.
آقا خیلی باحال بود.خیلی ممنون میشم اگر یدونه با خودت بیاری دکتر جان واسه من اگر اومدنی هستی تا ۶ ماه دیگه
حساب می کنیم D:
چشم انشاالله
وافعا کار جالبی کردن
احسنت به این ایده پردازان و مجریان
و تشکر از شما برای معرفی این استارتاپ
سلام مهدی جان
ممنون بابت معرفی این استارت آپ جالب و دوست داشتنی که معرفی کردی
اگر اومدی ایران یک دونه هم برای من بیاری ممنون میشم (البته پولش پرداخت میکنم)
حتما
مهدی آقا عالیه…..
از این چیزا بیشتر بزار. فکرمون بازتر شه.
الان دیگه گرفتن نمایندگیش هم شد رقابت سخت !
کاش یواشکی به خودمون میگفتید:-)
من هم تمام اخبارش رو پیگیری میکردم
تا اینکه توضیحشو در اینجا دیدم. خوشم میاد ازینکه منم طرفدار نوآوری هستم :-)()(
خیلی مفید بود ، منظور نوع ایده ، و پرداختن به ایده و نوع بازار هدفش
http://www.yektasabt.com
این طور که متوجه شده ام این محصول حداکثر کاری که می کند این است که با توجه به علامت گذاری نشانه های پایین صفحه، آن صفحه را در یکی از فضاهای ابری (که خودمان به آن نشانه اختصاص داده ایم) قرار می دهد.
اذا آنچه که در ادامه می نویسم بر اساس فرض بالاشت.
خاصیت “پاک شدن صفحات توسط مایکروویو” را چیز چندان ارزشمندی در مقابل ارزشی که خاصیت “دسته بندی مطالب” به این محصول داده نمی بینم. گرچه وجودش برای ثمر بخش بودن خاصیت دسته بندی و رقابت با محصولات مشابه ضروریست.
بازار کسانی که عاشق نوشتن روی کاغذ هستند و با معضل دسته بندی و حمل آنها مواجه اند، محدود بوده و در زمان نه چندان زیادی این بازار از این محصول (اگر بتواند نظرشان را جلب کند) اشباع خواهد شد. (آقای علیپور شما در این دسته جای میگیرید.)
این محصول در بین کسانی که نوشتن روی کاغذ و نوشتن در تبلت (یا لپ تاپ) برایشان تفاوت چندانی ندارد، جایی نخواهد داشت؛ یا حداکثر به عنوان یک کالای لوکس در این دسته معرفی خواهد شد. (من و بخش بزرگی از هم نسلانم و نسل های پس از من در این دسته جای می گیریم. من ۲۳ سال سن دارم.)
اینطور که متوجه شده ام برای دسته بندی بهتر مطالب توسط این محصول لازم است که در هر فضای ابری یک حساب داشته باشیم. به این ترتیب که مثلاً خلاصه ی کتاب ها را در google drive و ایده های نو را در dropbox و … ذخیره کنیم. شاید این در نظر اول شگفت انگیز به نظر برسد، اما پس از مدتی و زیاد شدن مطالب و پیشی گرفتن تعداد دسته ها از تعداد فضاهای ابری آزار دهنده خواهد بود و باز نیاز است تا در هر فضای ابری خود به دسته بندی مطالب بپردازیم. باز همان مشکل قبل از وجود این محصول را داریم. هرچند مشکل حمل مطالب به کلی رفع شده است.
بر اساس همین دلایل است که گمان می کنم حتی اگر این محصول فروش خوبی داشته باشد و سود خوبی را عاید صاحبانش کند (که خواهد کرد) عمر زیادی نخواهد داشت.
معتقدم برای افزایش عمر این محصول و گسترش بازارش، کاربران باید بتوانند به هر نشانه ی پایین صفحه یک مسیر را اختصاص دهند و نه یک فضای ابری صِرف را.
برای مثال:
منِ کاربر باید بتوانم به یک نشانه مسیر Dropbox/Stories/Children را اختصاص دهم. (فرض کنید در این پوشه داستان هایی که برای بچه ها نوشته ام را ذخیره می کنم)
و به نشانه ی دیگری بتوانم مسیر Dropbox/Ideas/People-Ideas را اختصاص دهم (فرض کنید در این پوشه نوشته هایم در مورد ایده ها و استارتاپ های دیگران را نگهداری می کنم.) همچنین این محصول کاربردی تر می شود اگر بتوانم، مسیرهایی از موبایلم را نیز به نشانه ها اختصاص دهم. برای مثال: Gallery/Picture/Painting (فرض کنید من در پوشه ی painting نقاشی هایی که کشیده ام را ذخیره می کنم.)
بر این اساس کماکان مشکل دسته بندی مطالب در صورت بیشتر بودن تعدا دشته ها از تعداد نشانه های پایین صفحات وجود دارد. اما مشکل داشتن چند حساب کاربری حل شده است.
علاوه بر این ها اگر بتوان به نشانه ها دو مسیر اختصاص داد یا بتوان قبل از ارسان مسیر را اصلاح کرد، می توان مشکل دسته بندی را به طور کامل حل کرد. به این صورت که اگر به نشانه ای دو مسیر اختصاص داده باشیم و در پایین صفحه بر آن نشانه علامت گذاری کرده باشیم، پس از عکس گرفتن و تحلیل توسط اپلیکیشن، از ما پرسیده خواهد د که می خواهید از کدام مسیر استفاده کنید؟ در صورتی که به نشانه ای تنها یک مسیر اختصاص داده باشیم، نیازی به پرسیدن چنین سوالی نیست.
در صورت وجود چنین امکانی در اپ کاربر باید مراقب باشد که مسیرهایش اینقدر زیاد نشود در در موقع علامت گذاشتن پایین صفحه فراموشی بگیرد!
با این شیوه ی مسیر دهی به نشانه ها، کسانی که حسابی هم در فضاهای ابری ندارند و از فضای موبایلشان استفاده می کنند (یا یک حساب دارند) به استفاده از این محصول ترغیب خواهد شد.
به این ترتیب بازارش گسترش یافته و عمر و سود حاصل از فروشش افزایش خواهد یافت.
ممنون از تحلیل شما …
عالی