اثر دومینو ، قانونی مهم و جالب ویژه موسسین استارتاپ ها
چند وقتی است شدیدا درگیر مسئله تمرکز و افزایش بهره وری هستم ، قبلا در این پست  و این پست در مورد اهمیت تمرکز توضیحاتی رو داده بودم ، واقعیت این است که نداشتن تمرکز یکی از آفت هایی هست که موسسین استارتاپ ها و حتی مدیران شرکت ها دچار آن می شوند ، بارها و بارها در مشاوره هایی که داده ام دیدم افراد دارای ایده های گوناگونی هستند و در آن واحد کارهای متفاوتی را انجام می دهند، بعضا کارهای بی ربط یا موازی :

آقا ما سه تا ایده استارتاپی رو داریم روش کار می کنیم !

من کارمندم میخوام کنار کارمندی حالا یه استارتاپی هم را بیاندازیم و ۴ تا ایده دارم که دارم الان رو دوتاش کار می کنم ، البته قصد مهاجرت هم دارم…

و…..

( البته خود من هم از آن دسته افرادی هستم که در آن واحد چند کار را انجام میدهم ، مثلا در دکتر استارتاپ می نویسم ، دوره آموزشی تولید می کنم ، روی استارتاپ فعلی ام کار می کنم و الان که آمدم آمریکا ، دارم خودم را بروز می کنم ، در آینده توضیح خواهم داد که داستان تمرکز چیست و موازی کاری چطور می تواند باعث کاهش و یا افزایش بهره وری شما بشود، به هم راستا بودن و اثر مرکبی که فعالیت های شما دارند باید خیلی خیلی توجه کنید ). همه بارها و بارها در مورد تمرکز شنیده ایم ، در آینده هم بیشتر در این مورد خواهم نوشت ! ولی موضوع پست امروز در مورد بهره وری و یک متافور و قانون جالب است به نام اثر دومینو یا Domino Effect که در کارگاهی در اینجا ( سیلیکون بیچ ) با آن آشنا شدم که گفتم با شماهم آن را در میان بگذارم !

اثر دومینو چیست

قطعا شما با دمینو آشنایی دارید ، زنجیره ای از قطعات که پشت سر هم چیده می شوند و با ضربه ای ساده به اولین قطعه و بواسطه افتادن آن ، به ترتیب سایر قطعات می افتند . زنجیره ای از اتفاقات ! یادم هست که یکی از قسمت های جالب و جذاب برنامه دیدنی ها در دهه شصت مسابقات دومینو بود ! بله یک ضربه و زنجیره ای از اتفاقات !
البته تئوری و نظریه دومینو کاربرد های سیاسی هم دارد ! که در اینجا میتونید در موردش مطالعه کنید !

در زندگی روزمره خیلی از ماها هم این اثر وجود داره ، مثلا شما با آغاز کردن یک فعالیت ( خواندن کتاب ، دیدن یک فیلم ، آشنایی با یک نفر و…) زنجیره ای از اتفاقات برایتان رخ می دهد که در نهایت ممکن است باعث یک تغییر بزرگ ( فاجعه یا موفقیت ) بشود . و همه چیز هم با یک اتفاق ساده آغاز بشود !
در اینجا میخوام توجه شما رو به یک نکته جلب کنم ! و اونم اینه که خیلی مهمه که اون ضربه اولیه چی باشه ، اون اقدام اولیه چی باشه ! انتخاب و انجام دادن درست اون خیلی مهمه ! چون یک قانون جالبه دیگه در اثر دومینو وجود داره که از اینجای بحثمون رو جذاب تر میکنه !
هر قطعه بواسطه افتادنش می تواند قطعه ای سنگین تر از خود را بیاندازد و این زنجیره در صورت ادامه میتواند باعث یک رخداد بزرگ بشود ! یعنی اگر قطعه اول ۱۰۰ گرم باشد می تواند قطعه ای ۱۵۰ گرمی را بیاندازد و این اثر همینطور ادامه پیدا می کند !
ویدیوی زیر را ببینید ! تا بعدش بیشتر در مورد این اثر دومینویی و ربطش به فعالیت های روزمره صحبت کنیم ! ( لینک ویدیو در آپارات )

 

این زنجیره می تواند قدرت زیادی را تولید کند ! توجه کنید که این زنجیره اتفاقات به صورت ترتیبی (Sequential)رخ می دهد نه همزمان (Simultaneous) – تا اولی رخ ندهد ، زنجیره های بعدی رخ نمی دهند ! ( البته طبیعتا می توان در هر جایی با کمی تلاش زنجیره را متوقف کرد و از یه جایی به بعد دیگه نمیشه )

این تصویر هم بگونه ای دیگر این مطلب را بیان کرده است

Domino-Effect-PROGRESS

 

این پدیده در دنیای کسب و کار و استارتاپ ها هم دقیقا رخ می دهد ، اگر شما قطعه اول ( اقدام اول ، تصمیم اول و… )را درست انتخاب کنید و روی آن کار کنید ، زنجیره با تحقیق و اعتبار سنجی و بهبود تکمیل و تکمیل تر می شود و رشدی نمایی صورت می گیرد !
موفقیت ،حاصل زنجیره ای از اقدامات درست است و شما باید همواره به فکر این باشید که درست ترین اقدام را در زمان مربوطه با منابعی که در اختیار دارید راانجام بدید !

مهمترین کار امروز استارتاپ شما چیست ! مهمترین کاری که امروز باید روی آن تمرکز کنید چیست ؟

به این سئوال خوب فکر کنید ، از بقیه مشورت بگیرید ؟

آیا طراحی لوگو الان اهمیت دارد یا اعتبار سنجی ایده ؟

آیا شلوغ کردن در فضای مجازی الان مهمترین کار شماست ، یا توسعه  زیر ساخت ؟

آیا الان باید برید و نمایشگاه شرکت کنید یا باید به این فکر کنید که چطور اولین پول و درآمد را از مشتریانتون حاصل کنید ؟

و…..
کدام کار است که باعث می شود سرعت رشد استارتاپ شما چند برابر شود ؟

این کار اصلیه چیه ( معمولا کاریه که خیلی شما بهش توجه نمی کنید و ازش فراری هستید؛ خودتونم میدونید ها ولی از انجام دادنش فراری هستید ! )

اگر دقیقا نمیدونید این کار مهمه چیه ، امروز دقیقا مهمترین کار شما ( همون دومینوی اولیه ) اینکه که بگردید و این اقدام و فعالیت مهم را پیدا کنید ! بله ، مهمترین وظیفه امروز شما اینه که اون دومینوی اصلی و تاثیر گذار رو پیدا کنید و بگذاریدش سر جاش و با اقدامتون ضربه اول رو بزنید و زنجیره ای از اتفاقات رو ایجاد کنید !
از امروز به این سئوال فکر کنید که مهترین و درست ترین کاری که باید همین امروز شروع کنید و اونو به تعویق نندازید و روش تمرکز کنید چی هست !
در پست های آینده بیشتر در مورد تمرکز خواهم نوشت و یکسری راهکارهای عملی در این زمینه ارایه خواهم کرد!

جالب بدونید که میتونید این قانون رو به حوزه های دیگه زندگیتونم تعمیم بدید !

موفق و پیروز باشید منتظر نظرات  و پیشنهادات شما هستم !

ad