سفرنامه آمریکا قسمت اول
این روزها ، ایران نیستم ، و برای یک سفر تحقیقاتی علمی در زمینه استارتاپ ها ، در آمریکا به سر می برم ،بواسطه سفری که داشتم ، باید بلیط خارجی تهیه می کردم ، یه جستجو کردم در اینترنت و با پرس و جو ، وبسایت علی بابا رو جهت خرید بلیط انتخاب کردم ، در فرآیند خرید از این وبسایت اتفاقی برام افتاد که فکر کردم که بیان این تجربه برای برو بچه استارتاپی مفید باشه !
داستان از این قرار بود که میخواستم یک بلیط هواپیما از مشهد به آمریکا ( لس آنجلس ) تهیه کنم ، ازاونجاییکه قیمت بلیط بالا بود ، خیلی ها پیشنهاد دادن که از آژانس بلیط بگیرم و آنلاین خرید نکنم ، ولی علیرغم تاکید دوستان تصمیم گرفتم آنلاین خرید کنم ، از مجموعه وبسایت های موجود وبسایت علی بابا رو انتخاب کردم ، چون یه جورایی خیلی شبیه وبسایت kayak بود. یه جورایی فکر می کنم علی بابا نمونه ایرانی kayak باشه !
اولین چیزی که نظرمو جلب کردن، عبارت آزمایشی دربخش جستجوی پرواز های خارجی بود ، بعد از اینکه پرواز مورد نظرمون جستجو کردم ، دیدم قیمتش مناسبه و تصمیم گرفتم که پرواز رو از همین وبسایت بخرم ، جالبه بدونید که بلیطی که می خواستم فقط ۲۰ هزارتومان با آژانسها و یا سایر سایت ها از نظر قیمتی تفاوت داشت و علی بابا ارزون تر بود !
بعد از اینکه بلیط رو انتخاب کردم ( پرواز قطری) به صفحه پرداخت هدایت شدم ( قبلش در وبسایت عضو شده بودم ) ، در صفحه پرداخت ، مبلغ بلیط برای تایید نهایی به من نشون دادن شد حدود ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان ، و به سمت درگاه پرداخت هدایت شدم ، به محض انجام پرداخت ، اس ام اس بانک اومد که پول از حسابم کم شده … و از صفحه پرداخت به صفحه وبسایت هدایت شدم ، ناگهان با یک تصویر غیر منتظره مواجه شدم ، یک رسید پرداخت ، که درش عبارت null تایپ شده بود ( برنامه نویس ها میدونن یعنی چی ) و یه جورایی احساس کردم که پرداختم پریده ! و خیلی خیلی نگران شده بودم…دنبال گوشی موبایلم میگشتم که زنگ بزنم ، که گوشیم شروع کرد به زنگ زدن ! شماره تهران بود ، تلفن رو برداشتم ، دیدم از علی بابا زنگ زدن !
یک نفس راحت کشیدم ، خانمی محترم ، از من پرسید که آیا شما الان بلیط قطری رو خرید کردید ، گفتم بله ، و مشخصات رو با من چک کرد ، و ازم خواست که تصویر ویزا و پاسپورت خودم و محل اقامت در آمریکا رو براش از طریق تلگرام ارسال کنم ! ( دقت کنید از طریق تلگرام ، جلوتر توضیح میدم ) ! اطلاعات رو ارسال کردم و ایشون گفتن که تا ۱۰ دقیقه دیگه پول به حساب من برگشت میخوره و باید از طریق شارژ حساب ، حساب کاربریمو در علی بابا شارژ کنم و بعد درخواست خرید مجدد بزنم ! ایشون توضیج داد که قسمت پرواز های خارجی در مرحله آزمایشی قرار داره ، و خیلی خیلی عذر خواهی کرد.
بگذریم ، زمان گذشت ، پول به حساب من واریز شد ، و من هم به گفته ایشون حساب و شارژ کردم و خرید مجدد انجام دادم ، و در نهایت بلیط از طریق ایمیل برام ارسال شد! یه نفس راحت کشیدم و گفتم خدا خیرشون بده که باز حداقل اینقدر پی گیر هستن !
داستان با اینجا ختم نشد ، روز بعد ، دوباره از علی بابا با من تماس گرفتن و گفتن که ازونجاییکه طول پرواز شما زیاد هست ( حدود ۲۰ ساعت ) اگر تمایل داشته باشید میتونیم براتون صندلی تونم رزرو کنیم ، واقعا خوشحال شدم ، اپراتور علی بابا ، برام کامل توضیح داد که صندلی راهرو در پرواز چه مزایایی داره ، exit چه مزایایی داره ، و حتی در مورد اینکه چون پرواز طولانی هست باید مایعات زیاد مصرف کنم و… کاملا بهم توضیح داد! واقعا شگفت زده شدم ( اینجاست که در طراحی تجربه کاربری می گیم که باید مشتری رو شگفت زده کنید ، این واقعا یک مثال عملی بود ) ایشون هیچ وظیفه ای نداشت بعد از خرید بلیط با من در مورد صندلی پرواز هماهنگی بکنه ! ولی این کار رو کرد ! و این نوع خدمت رسانی ،واقعا به چشم من ، که یک مشتری بودم ، آمد. خود پرواز هم از نظر تجربه کاربری داستان خودشو داره که در پست های بعدی براتون خواهم نوشت!بریم سراغ دو نکته آموزنده از این داستان و تجربه !
دو نکته آموزنده از وبسایت علی بابا ویژه استارتاپ ها
نکته اول :ببینید متقاضی هست ، بعد امکانات رو کامل و بدون نقص پیاده کنید !
متدی در اعتبارسنجی MVP و ایده هست بنام متد concierge !در این متد قسمتی از فعالیت های یک سیستم به جای اینکه از اول برنامه نویسی بشه بصورت دستی پیاده میشه ( این متد رو مفصل توضیح میدم در آینده ، فقط خواستم کلیتشو بدونید) …. ببینید ، امکان جستجو بلیط بود ، حتی به صفحه پرداخت هم هدایت شدم ، ولی هیچ رابطی برای ارسال کپی پاسپورت و ویزای من بصورت برنامه نویسی درنظر گرفته نشده بود ، و از طریق دستی ( منظور غیر از سیستم علی بابا ) این کارها صورت گرفت ،از من خواسته شد از طریق تلگرام این کار رو انجام بدم ! ببینید ، من واقعا نیاز به خدمات اونها داشتم ، و اونها با دستی انجام دادن این کار ، هم با من یک مصاحبه مشتری انجام دادن و هم اینکه کار منو راه انداختن ! از طرفی میتونن بفهمن که چقدر درخواست خرید بلیط خارجی در عمل وجود داره ، چند نفر حاضر هستند که آنلاین پول بلیط گران قیمت بپردازن !
نکته دوم : مشتری را شگفت زده کنید !
تجربه کاربری و نوع طراحی خدمات بسیار عالی بود ! من رو شگفت زده کردن ، هیچ دلیلی برای رزرو کردن صندلی من ، و تماس در روز بعد نبود ، ولی این کار را انجام دادند! و من حس اعتماد رو گرفتم ، اینکه به فکر من هستند ، اینکه در انتخاب حتی نوع صندلی هم به من مشاوره میدن !
این پست ها خیلی عجله ای نوشته میشن ،امیدوارم این تجربه مفید واقع شده باشه !
Big Like
خیلی عالی بود ممنون که در وضعیت پرمشغلهی فعلی باز هم تجربیات مثبتتون رو با ما به اشتراک میگذارید.
سلام بر دکتر عزیز.
جالب بود.منتظر سایر تجربیات و اتفاقات سفرتون هستم.
حجب ریسکی کردی و این خرید را انجام دادی.
جالب بود .
این وبسایت واقعا بی نظیره و به نطر من خیلی زود از کایاک و امثال اون هم بهتر خواهد شد. بالاخره برای ما جماعت ایرانی که همیشه دنبال ایراد همدیگه هستیم، اینکه یک نفر باشه که بیاد نکات مثبت رو بازگو کنه و راه رو برای بقیه هموارتر کنه، جای امیدواری داره.
مرسی از شما و مرسی از علی بابا
دکتر جان این دستی انجام دادن یک قسمتی ازفرآیند چرا میتونه برای یوزر جالب باشه؟؟
اینکه شما از طریق تلگرام مدارک شخصی ارسال کنید هم میتونه پرریسک باشه هم اینکه بنظر غیر حرفه ای میاد !
بطور ناخودآگاه مطرح میکنه طراح برای این قسمت چیزی در نظر نگرفته !! … انگار به یوزر میگیم اینجا شو بلد نبودیم !!
ببینید ! این کار موقتیه ! فقط می خواهیم ببینیم اصلا درخواستی برای این کار هست یا نه ! فرض کن کلی هزینه کنیم و یک امکان رو اضافه کنیم اونوقت هیچ کس ازش استفاده واقعی نکته!
تو متن هم توضیح دادم در آینده مفصل در موردش توضیح خواهم داد
سلام تجربه فوق العاده ای بود و من دو بار متن رو خوندم چقدر خوب که اتفاقات مثبت رو هم تعریف میکنید اخه من مدتهاست تجربه خوب و مفید از کسی نشنیدم اما من بهتون پیشنهاد میکنم یکبار هم سایت flightio.ir رو برای خرید بلیط انتخاب کنید چون صدور بلیط خارجیش در مرحله ازمایش نیست و کاملا واقعیه و اینکه پشتیبان های همراه و پیگیری داره
حتما بررسی می کنم ، ممنون بابت معرفی ، شما اونجا مشغول به کار هستید ؟
من دوبار براشون انتقاد و پیشنهاد ارسال کردم. هربار زنگ زدند و صحبت کردند در موردش و ازم تشکر کردند. این روش زنگ زدن و هیجان زده کردن مشتری تو ایران به نظرم خیلی جواب میده. به نظر میاد سرمایه گذار این پروژه از اوناست که خوب خرج میکنه.
سلام اقای دکتر کی برمیگردی از سفر
فداتون انشاالله یک ماه دیگه … در خدمتم
سلام به همه دست اندرکاران
اتفاقا من هم بلیط بصورت آنلاین رزرو کردم سه مسیره بود تهران استانبول مسقط تهران باوجود اینکه ارزونترینها رو انتخاب کردم باز سه میلیون تموم میشد که یه خانم محترمی بنام خانم رسولی از علی بابا تماس گرفتن وهمه این پروازهارو برام با یه زرنگی خاص با دومیلیون و صد. برام اوکی کردن ناگفته نمونه که پروازهای انتخابی من حالت ترانزیت داشت ولی ایشون برام مستقیم خریدن.
خیلی ممنون که به فکر هموطنانتون هستین علی باباییها
جناب آقای دکتر عزیز با سلام.برادر من تمام این مواردی که شما رو شگفت زده کرده در سایت قطر ایر ویز وجود داره و می تونید بدون واسطه با کارت های عضو شتاب از همون سایت خرید کنید.فقط جهت اطلاع عرض کردم وگرنه برای خرید پروازهای داخلی سایت علی بابا عالیه
ممنون … بله … ولی من بعنوان اولین تجربه خیلی خوشم آمد ! آیا در سایت قطری هم کسی هست که توضیح بده که برای سفر طولانی چی بپوشیم :D? یا اینکه کدوم صندلی رو بگیریم بهتره ؟!
ممنونم آقای دکتر عزیز .
همیشه مطالب و نوشته های شما یک مسیر جدیدی را به من نشون میده .
مدت ها هست درحال تحقیق در رابطه استارتاپ های گردشگری آنلاین هستم . بارها و بارها سایت علی بابا را زیر رو کردم .
همین تفاوت هاست که باعث میشه ، به اذعان خیلی از کارشناسان بازار گردشگری آنلاین علی بابا با وجود این همه رقیب و اشکالات کاربردی پرچمدار بازار گردگشری آنلاین باشد . نا گفته نماند اگر حمایت های اختصاصی شرکت فرانگر پشت علی بابا نبود . با این قدرت نمی تونست خود نمایی بکند .
هر چند توحید علی اشرفی مدیر بازاریابی این شرکت دیتا زیادی بروز نمی دهد . اما به گفته خیلی از کارشناسان ، فروش سایت علی بابا از وب سایت های هواپیمایی داخلی نیز بیشتر است .
پیشنهاد می کنم در مورد تکنیک های بازاریابی این شرکت تو تلگرامم کمی تحقیق کنید .
پیشتر شگفت زده می شوید .
اگر بتونید مواردی رو اینجا اشاره کنید خیلی عالیست … همه استفاده خواهند کرد
برای مثال این شرکت برای کاربران گروه های خاص تلگرامی که قشر معمولا پر سفری هستند با عضویت در این گروه ها لینک تخفیف وِیژه ارسال می کند . که با کلیک بر روی این تبلیغات ده هزار تومان به ازای ثبت نام با اون لینک به حساب کاربری شما واریز می شود . و جالب اینجاست این تخفیف با کوکی روی مرورگرتون ست میشه حتی تا یک ماه آینده اون تخفیف با ثبت نام جدید در دسترس هست اینجوری کاربر را مجاب به ثبت نام می کند ، حتی اگر در اون لحظه نیاز به بلیت نداشته باشد ، اولویت کاربر در خرید های آینده مطمئننا علی باباست و ده هزار تومان تخفیف با توجه به پورسانتی که این مجموعه از فروش بلیت تحت گابریل دارد ، عدددی محسوب نمی شود .
حتی اگر من یک ماه بعد قصد خرید بلیت داشته باشم . و حتی سایت علی بابا فراموش بکنم . زمانی که سایت های فروش اینترنتی جستجو می کنم مطمئنن اولویت بنده علی باباست . چون یک تبلیغ بزرگ با مضمون ده هزار تومان هدیه ویژه به من نمایش خواهد داد ولی به کاربران دیگر که کوکی برروی مرورگرشان ست نشده نمایش نمی دهد .
در صورتی که این تبلیغات را از کانال های ارتباطی دیگرش ارائه نمی کند . گروه های تلگرامی با مخاطب محدود ولی خاص .
یک نکته ی دیگری که به نظر من روی قدرت علی بابا تاثیر داشت . این بود که برای اولین بار علی بابا قابلیت فروش بلیت های سیستمی را فراهم کرد . با توجه به رباتی وِیژه ای که جهت ارتباط بین گابریل (نرم افزار رزواسیون هواپیمایی های داخل ایران) و سیستم خودشون فراهم کرده بودند .
گردشگری آنلاین و به خصوص علی بابا تکنیک های جالبی چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ بازاریابی دارند . که بیان همشون در قالب کامنت امکان پذیر نیست .
اگر سوالی پیرامون فعالیت شرکت های گردشگری آنلاین داشته باشید خوشحال میشم . از طریق ایمیل پاسخگوتون باشم .
موفق و موید باشید .
با سلام،
جناب امیرحسین جهت پرسیدن سوالاتی در زمینه استارتاپ های گردشگری آنلاین، ایمیلتون رو میخواستم
با تشکر
با سلام
همه این چیزایی که گفتین خیلی خوبه ولی من یه بلیط کیش خریدم از علی بابا روز قبل از پرواز بهم زنگ زدن گفتن پرواز کنسل شده و بلیط باطل شده ولی من قبل از اون با مسئول کیش ایر تماس گرفته بودم و می شناختمشون که باهاش تماس گرفتم و خلاصه بعد از کلی ماجرا بلیطم درست شد و پروازم هم انجام شد ولی از علی بابا هیچ پیگیری دیگه ای انجام نشد.ازشون ممنونم.
معمولا پرواز ها توسط ایرلاین ها کنسل میشن نه از سوی یک آژانس ، ولی جالبه ، احتمالا مسئولان علی بابا کامنت ها را می خونن و پاسخ میدن ، درضمن ، من پیشنهاد دارم که اگر مسئولشو میشناختی ، مستقیم از طریق مسئول بلیط رو اوکی می کردی ! باز هم ممنون که تجربه ات رو به اشتراک گذاشتی
خیلی جالب بود.
علی بابا و چهل دزد 🙂
چهل دزد ؟ 😀 ?????
باسلام من یکی از مشتریهای پرو پا قرص علی بابا بودم مدتی قبل بلیط پرواز بندر عباس به تهران وتهران به تبریز رزرو کردم ولی متاسفانه ایمیل بلیطها رو دریافت نکردم وقتی فرودگاه بندر رسیدم دیدم پرواز بندر تهران دو ساعت تاخیر داره و هیچگونه اطلاع رسانی نشده بود به خاطر اینکه به پرواز تهران تبریز برسم مجبور شدم بلیط دیگری به قیمت خیلی گران پای پرواز از فرودگاه بندر عباس بگیرم روز بعد که جهت استرداد پول بلیط کنسلی به علی بابا زنگ زدم گفتد باید بلیط رو میدادی فرودگاه مهر میزد که پرواز تاخیر داره من به خانم توضیح دادم که اصلا بلیط برام ایمیل نشده وخانم کفت که حتما پیگیری وبه شما اطلاع خواهیم داد که فعلا خبری نشده
مفید بود مرسی
جناب دکتر، فکر کردم از اینکه جواب null به شما برگردوند اول شگفت زده شدید. برنامه نویسها متوجه منظور من میشن. چون ابتدای امر انقدر مشتری از دیدن این پیغام شگفت زده میشه که هر چی توی فرهنگ لغت وجود داره رو نثار برنامه نویس میکنه. بعد هم به تمام کسانی که میشناسه و تمام صفحات اجتماعی خاطره خوش و شگفت انگیز و احساس واقعی خودش رو واقعی میگه و مینویسه که دوستانش یه وقت دچار شگفت انگیزی نشن. استاد از شما دیگه انتظار تبلیغ ناعادلانه نداشتیم. در ضمن کایاک به حدی از تمام سایتهای ایرانی جلوتره که خیلی مونده که شباهت ها حتی نزدیک بشه؛ حتی از نظر UI. خیلی ممنون
علی جان ، من در این وبلاگ تجربیات خودم رو می نویسم ! منظورت رو متوجه نشدم ! فکر می کنم مطلب رو یک بار دیگه بخونی بد نیست ! فکر نمی کنم ، گذاشتن یک تصویر از خطای یک وبسایت تبلیغ ناعادلانه باشه ! کامنت ها رو هم مرور کنی بدک نیست ! باز هم ممنون از پیغامت !
اختیار دارید 🙂 مطلب رو دوبار خوندم قبلاً و البته کامنتها رو هم خونده بودم. خوبه که حداقل شانس شما خوب بوده – برعکس بنده – و بعد هم ممنون که تجربه خودتون رو گذاشتید. فکر کنم اولین سایتی هست که دارید داخل سایتتون معرفی میکنید (تا جایی که یادمه فقط کتاب های مفیدی معرفی کرده بودید) که البته از نظر طراحی میفرمایید که مثل کایاک کار کرده اند. و باز هم اینکه حرفی رو که شما میزنید مخاطبان بسیار زیادی تو صنعت IT دارن دنبال میکنن. من هم فقط داشتم میگفتم براتون که دارید تبلیغ میکنید بدون شک. ببخشید اگه بی ادبی شده بود یا اینکه نتونستم درست توضیح بدم.
این مطلب به جهت آموزش به استارتاپ ها نوشته شده نه تبلیغات مستقیم!
سلام مهدی عزیز. من الان در فرودگاه استانبول نشستم و با بلیطی که از همین وبسایت گرفتم از اتریش به سمت ایران در حال سفر هستم. با بخش بزرگی از فرمایشات شما موافقم ولی به طور کلی نظر من در مورد وب سایت علی بابا افتضاح تر از افتضاحه. نکته ی اصلی اینه که شما یه ایده ای رو شروع میکنید و حول اون ایده که بیزینس اصلی شماست شروع میکنید با ساختن جزییات. اتفاقی که برای من در این سایت افتاد دقیقا مثل معروف آفتابه لگن هفت دست بود. خیلی اصلاعات جالبی داشت و وبلاگ نسبتا پری داشت ولی نکته ی اصلی اینه که من میرم بروی این وبسایت تا بلیط بخرم نه اینکه پست وبلاگ بخونم. من ۳ بار بابت بلیط پرداخت کردم و هر سری بدون اینکه چیزی بگه ریدایرکت شدم رو لندینگ پیجشون. بعد متوجه شدم که اس ام اس هاش داره برای پدرم میره که پول ها داره از حسابتون کم میشه
همون موقع یه ایمیل بهشون زدم و در کمال ناباوری ایمیل خطا در رساندن پیام برام اومد که این ایمیل آدرس وجود نداره. بعد سعی کردم تماس بگیرم که چون با اسکایپ بودم فقط میرفت رو پیام گیر. ولی پیامگیر پر بود و نمیشد پیامی گذاشت! خلاصه من نمونه ی یکی از اون مشتری هایی هستم که این سرویس دهنده رو ترک میکنم و عموما با اطرافیانم هم حتما میگم که این کار رو نکنند. هدف اصلی آی تی همیشه ارمغان آوردن راحتی در کارهاست. در صورتی که من ۳ روز درگیر یه بلیط بودم که با یه زنگ کوچیک میشد از آٰژانس گرفت. این جور استارتاپ ها یا یه زمانی باید بفهمند که سرویس اصلی کدومه و باید انرژیشون رو کجا متمرکز کنند یا اینکه با تاریخ میپیوندن. حد اقل در اروپا که این طوره.
ممنون
سروش
ممنون بابت به اشتراک گذاری تجربه و توضیحاتت، قطعا مسئولین علی بابا در این مورد باید پاسخگو باشند . این هم یک تجربه تلخه…
بالاخره اینجور اتفاق ها می افته ! هدف از این پست بحث آموزش بود ! اینکه یک پیگیری و تداوم اون چقدر میتونه اثر مثبت داشته باشه ، یا یک عدم پیگیری و خطا های عجیب ( مثل تجربه شما ) چقدر میتونه آثار منفی داشته باشه
علی بابا رو میشناسم ولی تا این حد فکر نمیکردم پشتیبانی و پیگیری داشته باشن
تجربه خوبی رو منتقل کردی مهدی جان مرسی
سلام.آقای مرتضی پور عزیز اینجوری که شما گفتید یعنی توی سایت علی بابا ایمیل الکی دادیم برای تماس کاربرها و این حرفتون خیلی غیر منطقی هستش.در ضمن ما از ساعت ۷ صبح تا ۱ شب پشتیبانی داریم و تلفن روی پیغامگیر نمیره.بعد از اینکه کاربری رزرو میگیره یا حتی خطایی دریافت میکنه زمان رزرو قطعا از علی بابا با شماره ای که ثبت شده زمان ثبت نام باهاش تماس میگیرن برای پیگیری(در مورد پروازهای خارجی)
امکان نداره رزرو گرفته شده باشه و ما تماس نگرفته باشیم با کاربر.مگر اینکه یا خاموش بوده باشه یا در دسترس نبوده باشه که در اینصورت ایمیل میزنیم بهشون.
در ضمن کاش زمانی که ۱بار پرداختی انجام دادید و به مشکل خوردید کاش قبل از اینکه بار دوم امتحان کنید با پدرتون تماس گرفته بودید که ۳ بار براتون مشکل کسر از حساب پیش نیاد.در هر صورت اگه کوتاهی از طرف ما بوده من عذرخواهی میکنم.
با سلام ممنون از راهنمایهای خوب شما و ممنون از این همه انرژی مثبت و روحیه جالب شما امیدوارم همیشه شاد و تندرست و پر انرژی باشید
سلام اقای علیپور
ما داریم یه استارت اپیو راه می اندازیم یکی از مهمترین منابعمون سایت شماست تقریبا همه ی مطالبتون را خوندیم و میخایم به همش عمل کنیم
فقط می تونم بگم ممنون
یه دنیا تشکر
درود انشالله که مفید بوده باشه …خدا رو شکر
سلام؛ وقت بخیر!
“نکته اول :ببینید متقاضی هست ، بعد امکانات رو کامل و بدون نقص پیاده کنید !”
این اصل فوق العاده با اهمیت ـه!
ممنون از سفرنامه استارتاپی که با بیان ساده در اختیار ما قرار دادید!
من هم تجربه خرید بلیط رو از این سایت داشتم واقعا خدماتشون عالیه
کسی از دوستان میدونه وب سرور و جستجوی اطلاعات تمام ایرلاین ها کجاست و چطور میشه ازشون سرویس گرفت؟
کم کم باید همه آژانس های مسافرتی به این سمت برن
علیبابا واقعا معرکس
بنطر من قیمتهاش خیلی بالاست
واقعا عالی و راضی کنندس
ممنون از مطلب مفید و کاربردی تون
با تشکر جالب بود
ممنون از مطلب مفید و کاربردی تون
من هم تجربه خرید بلیط رو از این سایت داشتم واقعا خدماتشون عالیه
ممنونم عالی بود…
سایت جالبی هست ممنون از مطالب جالبتون
علی بابا دیگه پشت خودشو بست
خدمات عالی ممنون
سایت خیلی جالبیه، ولی من هنوز سیستمش رو نفهمیدم این سایت با آژانس های مختلف کار میکنه یا خودش یه آژانس هواپیماییه؟
مطلب جالبی بود
صداقت در کار و پیگیری امور مشتری ویژگی بارز علی بابا است
ممنون از به اشتراک گذاریتون
سلام علی بابا برای بلیط هوائیما خیلی سایت خوبی هست ایپرشین هتل هم برای رزرو هتل مشهد سایت فوق العاده ای است کامل ترین سایت در رزور هتل های مشهد
البته من تجربه خوبی از خرید از علی بابا ندارم. اتفاق خوبی برام نیوفتاد یبار. حالا یکبار دیگه تست میکنم امیدوارم بهتر شده باشه
ممنونم
عالی بود استاد
مثل همیشه
سایت علی بابا واقعا قیمت های مناسبی داره
ممنون بابت مقاله مفیدتون
مشالله این روزا چقدر اسم علی بابا رو میشنویم
ممنون دکتر بابت انالیز دقیق و به حق شما