همانطور که قبلا در این پست اشاره کردم ، اولین هماهنگی های برگزاری میتاپس UX رو در مشهد در حال برنامه ریزی و برگزاری هستیم ، به محض انتشار خبر این جلسه یکی از دوستان بسیار خوب و خبره ام در زمینه UX و Service Design نظراتی رو در قالب کامنت در همان پست گذاشت که اینقدر ارزشمند بود که تصمیم گرفتم یک پست کامل رو به نظرات این دوست خوبم تخصیص بدم.
اما صالح امینی کیست ؟
صالح امینی
تخصص ها :
طراح خدمات
کارشناس ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مدیر طراحی شرکت پژواک
پروژه های اجرا شده:
طراحی و بهینه سازی خدمات آموزش رانندگی برای راهور ناجا،
تعیین استراتژی تغییر جایگاه برند بانک کشاورزی،
طراحی خدمات مرکز سلامت مهر،
مطالعات فرهنگی-اجتماعی توسعه پلتفرم خودرو کلاس B
فعالیت های جنبی:
طراح، سخنران و عضو برگزاری کارگاه “نوآوری خدمات”
عضو تیم ۱۰ نفره ی برگزاری برنامه ی جهانی Global Government Jam 2013
عضو تیم تعیین موضوع برنامه جهانی Global Service Jam 2013
عضو تیم oGIP در آیسک ایران AIESEC سال ۱۳۹۱
دبیر Tehran Sustainability Jam 2012
دبیر Tehran Service Jam 2012
سخنرانی با موضوع طراحی خدمات، سمینار طراحی صنعتی دانشگاه تهران
و …
آشنایی من و صالح امینی :
چند وقت پیش به پیشنهاد یکی از دوستان خوبم روزبه منیری در کارگاهی با عنوان طراحی و نوآوری خدمات (SDInnovation) شرکت کردم که واقعا کارگاه عالی و کاربردی بود ، من شخصا با اینکه بسیاری از موارد مطرح شده در کارگاه را تدریس می کنم ، کلی نکته و مطالب جالب یادگرفتم ، از همه مهتر آشنایی با صالح امینی و سایر دوستان ایشون در زمینه طراحی برای تجربه کاربری ( البته من تا دیروز می گفتم طراحی تجربه کاربری ، در ادامه خواهید دید که چرا این عبارت تغییر کرده است) بود.
صالح روحیه ای بسیار عالی در زمینه به اشتراک گذاری دانش و منابع خودش در زمینه بحث طراحی برای تجربه کاربری و طراحی خدمات داره ، ازونجایی که در ابتدای راه اندازی جامعه UX در مشهد هستیم ، صالح عزیز نظراتی بسیار جالب در زمینه هدایت و راهبری این جامعه برام فرستاد که گفتم این نکات میتونه برای همه علاقه مندان ارزشمند باشه ، همچنین صالح عزیز منابعی رو معرفی کرده که انصافا برای شروع کارحرفه ای در حوزه UX بسیار راهگشا و مفید هست.
من عینا این کامنت رو گذاشتم و نظرات خودم رو با رنگی متفاوت در اون منعکس کردم ، همینجا دوباره از صالح عزیزم تشکر می کنم بابت این ایده و نظرات و به اشتراک گذاری یافته هاش!
سلام به مهدی عزیز و دوستان دیگر
خیلی خوشحالم که این کار انجام شده، دوستان فعال مشهدی و تبریزی (دوست عزیزم آرش میلانی که در تبریز جلسات باز نرم افزاری رو برگزار می کنه و با هم خیلی رفیقیم )حسابی کارهای خوب دارن انجام میدن و خیلی عالیه که اینطوری ما هم میتونیم در تجربیاتتون شریک باشیم.
من ۲ تا مطلب داشتم:
۱٫ حالا که میدونین UX با UI خیلی تفاوت داره این دو اختصار متفاوت رو همراه هم نیارین از جلسات بعد که اینطور شنیده و دیده نشه چون اینها از جنس هم نیستن.( واقعا راست میگن ، در همه جا می نویسن UI/UX و این خودش باعث ایجاد سو تفاهم میشه ، ما هم انشاالله این موضوع را رعایت خواهیم کرد)
UX یا ترجمش “تجربهی کاربری” یک درک درونی انسانی از تعامل با انسان، محصول، خدمات یا محیط هست و طراحی برای تجربهی کاربری یک فرآیند عریض و طویل از شناخت نیاز، تعریف مسئله، ایدهپردازی خلاق، انتخاب ایده، پیاده سازیها به صورت نمونه، تست نمونهها با کاربران واقعی در محیط حتی المقدور واقعی، تصحیح ایدهها تا ارائه و اجرا و تست طرح نهایی هست که الان در دنیا در تیمهای بزرگ چندین تخصصه انجام میشه و ارزشش به طراحی برای تجربه در چند کانال ارتباطی هست که شامل محصول مجازی و حقیقی و خدمات و محیط و … میشه.
UI فقط قسمت بسیار بسیار بسیار کوچکی از طرح معمولاً مجازی است که نیاز به UI خاص داره و در محصول به صورت فرم و عناصر گشتالت نمود پیدا میکنه. این بخش در فرآیند، صرفاً یک بخش جزئی از طرحها و در دل اونها طراحی میشه. (در مورد UX هم دقت کنید که الان خیلی جاهای دنیا میگن که “طراحی تجربه” معنی نداره چون ساختار شناختی و روانی هر انسان و محیط اطرافش تحت کنترل طراح نیست و طراح میتواند صرفاً برای ایجاد یک تجربهی خاص طراحی کند و به این حوزه وسیع از طراحی “طراحی برای تجربهی کاربری” میگن نه “طراحی تجربه” و این به مرور داره جا میافته.)
۲٫ به نظرم اگر در کنار رویدادتون از منابع و مراجع هم استفاده کنید، البته همراه با مثالهایی که درشون این تئوریها به صورت موفق پیاده شده، خیلی روندتون مفیدتر و اساسیتر خواهد شد هرچند حرفهای کلی و نظر پرسیدن و در جریان کار حرفهای هم قرار گرفتن شاید برای خیلیها دلیل شرکت در اینطور رویدادها باشه که اونها هم نباید حذف بشه.
چند منبع مفید که از بین چندین منبع مفید جدا کردم و روی اینترنت هم پیدا میشن اینها هستن:
The User Experience Team of One (2013)
از انتشارات روزنفلد که کار کسانی که عملگرا هستند و میخوان فقط یک منبع خلاصه ولی دقیق و درست رو مطالعه کنن خیلی خیلی کم میکنه.
SMART THINGS – UBIQUITOUS COMPUTING USER (2010) EXPERIENCE DESIGN
یک منبع مشروح و تخصصی ولی کمی قدیمیتر با مثالهای خوب
Sketching user experience(2007)
یکی از مراجع برای آشنایی با طرز فکر طراحی که سالها در دانشگاههای مهم دنیا تدریس شده.
Agile Experience Design (2012)
از اونجایی که هر چیزی اسم Agile رو یدک بکشه برای متخصصین ICT جذاب میشه این رو هم معرفی میکنم چون سعی کرده دقیقاً طراحان رو به متخصصان IT نزدیک کنه و ابزارهای خوبی رو معرفی کرده.
چندین کتاب دیگه هم هست. فکر کنم فعلاً اینهارو ببینید براتون جذاب باشه:
Observing the User Experience
Project guide to UX design
The DNA of Customer Experience – How Emotions Drive Value
امیدوارم باز هم خبرهای خوب از کارهای خوب شما بشنویم.
ممنون مهدی جان برای انرژی مثبت و فعالیت و مستندسازی.
خوش باشید همگی
امیدوارم نکات صالح و منابعی که معرفی کرده مفید باشه ، دوستان منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم.
انشاالله به زودی برنامه دومین جلسه میتاپس UX مشهد ( در اصل اولین میتاپس UX مشهد ) منتشر میشه!
سلام به دوست و استاد خوبم مهدی جان…
این عالیه که افرادی بسیار با تجربه در این زمینه داریم و اینقدر هم علاقمند نشون میدن به نشر تجربیاتشون و کمک به شکل گرفتن جوامع تخصصی و امیدوارم همه با هم بتونیم در آینده ای نه چندان دور شاهد پیشرفت چشمگیر جامعه متخصصین آی تی در مشهد و کشور باشیم …
از شمام بخاطر اطلاع رسانی و فعالیت و انرژی بی حد و مرزتون متشکرم…
موفق باشی عزیز.
با تشکر از دوستان خوبم. منابعی که ذکر کردین بسیار خوب بود
خیلی مفید بود، ممنونم.
به خصوص این قسمت ترجمه UX واقعا معرکه بود و باعث شد که چیز جدیدی یاد بگیرم. باز هم ممنون!
من منابعش رو مطالعه نکردم اما درمورد کتاب اول “The User Experience Team of One (2013)”
Janice Fraser موسس luxr.co گفته:
This book will be a godsend to the lone UX wolves working in startups everywhere.
باز هم ممنونم!
سلام مهدی جان
آقا ممنون از مطالب مفیدت ، راستش من تا قبل از این شک داشتم درکم از طراحی برای تجربه کاربری درسته یا نه ! اما خوشبختانه این مطلب باعث شد حس کنم تا حدود زیادی این موضوع رو درست فهمیدم و متاسفانه باید بگم در اکثر سایت های ما اونقدر رفتارها تکنوکرات شده که همه ی جنبه های خوب یک سایت در تکنیک های جدیدش جستجو میشه…
در حال که من گمان می کنم UX باید یک نوع برنامه ریزی فرهنگی یا پیوست فرهنگی برای سایت باشه (البته با رعایت اصول فنی)
به هرحال با توجه به دو سه تجربه شخصی که در سایت های مختلف دارم دوست دارشتم در این بحث مشارکت فعال تری داشته باشم .
حرکت خوبی در جهت جا انداختن نگرش طراحی برای تجربه مفید کاربری در مشهد شروع شده.
به شدت منتظر شروع میتاپس تخصصی فعالان UX مشهد هستم. این رویداد میتواند افراد فعال در این حوزه (که یک موضوع بینرشتهای است) را به هم نزدیکتر کند و بحثهای مفیدی را راه بیندازد.