LSM1

ثبت نام  Lean Startup Machine

همانطور که می دانید بعد از مدت ها تلاش ناصر غانم زاده عزیز و همکارانش ، رویداد Lean Startup Machine در ایران مجوز برگزاری گرفت ، این رویداد در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۹۳ در تهران برگزار خواهد شد ، من شخصا اخبار این رویداد رو دنبال میکردم، و فکر حضور در این رویداد برای علاقه مندان و فعالان حوزه کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات بسیار مناسب و مفید باشه.

این رویداد ویژه کارآفرینان ، دانشجویان ،مدیران شرکت ها و علاقه مندان به کارآفرینی و نوآوری است.این رویداد مشابه رویداد استارتاپ ویکند یک رویداد سه روزه است و بدینصورت برگزار می شود که در روز اول ارایه ایده ها صورت میگیرد در روز دوم تیم ها به تهیه و تکمیل بورد جاولین می پردازند و در روز آخر آزمایشات خودشونو نهایی می کنند و آماده می شوند برای ارایه نتایج تحقیقات و آزمایشهایی که در طی این چند روز در زمینه اعتبار سنجی مشتری انجام داده اند.

این کارگاه آموزشی مبتنی بر فرآیند اعتبار سنجی مشتری است ، هدف این رویداد و ابزارهایی که در آن به شرکت کنندگان آموزش داده میشود یک نکته کلیدی است و آن پرسیدن سئوالات درست از مشتری است ! اینکه به چه روشهایی کاوش بر روی مشتری را انجام دهند و در نهایت محصولی را بسازند که مشتری واقعا به آن نیاز دارد ، نه محصولی که خودشان مجذوبش شده اند !

یکی از نکات مهمی که ر این رویداد بر روی آن تمرکز شده است شکست سریع است ! بله اینکه شما زود در ایده تان شکست بخورید و یاد بگیرید که ایده را بچرخانید ، بچرخانید به ایده ای که مشتری خواهان آن است ! این نکته بسیار مهمی است که بسیاری از موسسان استارتاپ های دنیا و همچنین ایران از آن غافل هستند ، بر اساس تجربه ای که در استارتاپ ویکند بعنوان منتور داشتم یکی از مشکلاتی که ما همیشه با آن مواجه بودیم ،هدایت و مربی گری افراد و تیم ها برای انجام یک چرخش درست بود ، و دلیل این چالش و مشکل هم عدم تمرکز تیم ها بر روی مشتریان بود ، این در حالی است که در رویداد  Lean Startup Machine تمرکز ویژه ای بر روی کسب اطلاع از مشتریان وجود دارد.

در این رویداد اهداف زیر دنبال می شود :

    • ساخت چیز های اشتباه و رسیدن به اشتباه و شکست در کوتاه تری زمان
    • یادگیری Pivot های درست که منجربه موفقیت استارتاپ ها می شوند
    • یادگیری نحوه ساخت MVP های ارزشمند
    • شناسایی مشتریان اولیه و مشتاق برای محصول و خدمات استارتاپ
    • تمرکز بر روی مشتری و مشکل نه راه حل

    یک ابزار جالب که در این کارگاه با آن آشنا می شوید Javelin Board است که روشی جالب و کاربردی برای طراحی آزمایشات ، کارگروهی ،Pivot کردن ، ایده پردازی ، شناسایی م:.۸*تری و…. می باشد ، همانطور که میدونید در استارتاپ ویکند بر روی Business Model Canvas کار می شود ، ولی در این رویداد Javelin Board اهمیت ویژه ای دارد ، من شخصا از این بورد در استارتاپی که هم اکنون در حال طراحی و اعتبار سنجی آن هستم دارم استفاده میکنم، انصافا ابزاری کاربردی است.جهت کسب اطلاعات بیشتر می تونید به اینجا بروید ، انشاالله در آینده پستی پیرامون آموزش این بورد خواهم گذاشت!!

    javelin-experimentation-board-min

    سه متد اصلی در این رویداد به شما جهت اعتبار سنجی مشتریان آموزش داده خواهد شد :

    ۱- Exploration  که همان مصاحبه ها هستند ، البته مصاحبه های درست

    ۲- Pre- Sell

    ۳- Concierge Prototype- من از این تکنیک بسیار بهره برده ام !

    در این فرآیند آموزشی یک نکته کلیدی جود دارد ، و آن شروع کردن فرآیند از سمت مشتری است نه از سمت راه حل ، بیشتر استارتاپ ها راه حلی برای مشکلی دارند ولی اصلا به این فکر نمی کنند که این مشکلی که در نظر دارند ، اصلا آیا واقعا مشکل است ؟ چقدر حاد است ؟ اصلا کسی حاضر است پولی بابت آن بپردازد ، این چیزی است که در Lean Startup Machine آن رای یاد می گیرید ! یادمیگیرید از سمت مشتری شروع به ایده پردازی کنید نه از سمت راه حلی که دارید( که من اسمش را میگذارم توهم نه راه حل ).

    در نهایت فکر کنم بد نباشه این رویداد رو هم تجربه کنید ، چون نکات آموزنده زیادی رو یاد خواهید گرفت! به امید دیدار در این رویداد.

    ثبت نام  Lean Startup Machine

    این هم چند ویدیو جهت آشنایی شما با این رویداد متفاوت !

    ثبت نام  Lean Startup Machine