موسسین استارتاپ ها ، کمی از کپی رایتینگ بدانید!

فرض کنید یک تیم خوب و چابک دارید ، ایده هم خوبه ، از روشهای درستی هم برای اعتبار سنجی در استارتاپتون استفاده کردین ، در مرحله ای هستید که MVP رو زدین ، نتیجه های خوبی هم گرفتین و دیگه پروژه رو بصورت آزمایشی لانچ کنید ، تا فید بک های واقعی تری بگیرید!
در این مرحله با یکسری چالش مواجه میشید ، مثلا اینکه ، آقا چه شعاری انتخاب کنیم ، چیکار کنیم که بازدید کننده ها و مشتری ها ارزش کلیدی ما رو درست درک کنن ! از چه لحنی استفاده کنیم و…چه چیز هایی رو اول نمایش بدیم ، پیغام ها رو به کاربر ها به چه ترتیبی نمایش بدیم و… اینجا دو مفهوم خیلی مهم رو اگر باهاش آشنایی داشته باشین خیلی میتونه بهتون کمک کنه ،یکی بحث استراتژی محتواست و دیگری مبحث کپی رایتینگ هست ، البته شاید استراتژی محتوا رو باید زودتر این مرحله بکار بگیرید ( از همان روزهای اول که در حال طراحی تجربه کاربری هستید )، در مورد استراتژی محتوا ، اگر درآینده وقت بشه صحبت میکنیم ،در این پست میخوام کمی در مورد کپی رایتینگ و یکسری منبع خوب به زبان فارسی که خیلی میتونه بدردتون بخوره صحبت کنیم که امیدوارم مفید واقع بشه !

یک نکته : یکی از فرصت های خوب برای بچه های علوم انسانی ، بخصوص رشته ادبیات ، همین بحث نویسندگی خلاق است که به نظر من در آینده خیلی بهش نیاز خواهد بود، البته ظاهرا نویسندگی با کپی رایتینگ تفاوت هایی داره ، و قطعا علاوه بر دانش ادبیات ، دانش بازاریابی و تبلیغات هم نیاز هست ، با این حال یکی از بهترین فرصت هایی هست که هر چه زودتر باید ازش بهره برداری کرد. اینجا رو ببینید !

خوب برگردیم سراغ بحث خودمون:
چیزی که در مورد استارتاپ ها اتفاق میافته اینه که معمولا استارتاپ ها علاقه دارن دقیقا ارایه آسانسوری خودشونو در وبسایتشون قرار بدن ! اونهم به عنوان اولین محتوایی که مشتری باهاش برخورد میکنه ! این درحالیه که ارایه آسانسوری برای ارایه به سرمایه گذار خوبه نه ارایه به مشتری ! شما باید اینجا خیلی دقیق و هوشمندانه به ارزشی که پیشنهاد میدین اشاره کنید ! اونهم از دیدگاه مشتری و کاربرتون ،واقعیت اینه که من شخصا پیشنهاد میدم یا یک نفر متخصص محتوا در تیمتون داشته باشید ، یا اینکه مشاوره بگیرید و یا اینکه حتما خودتون اطلاعاتی در زمینه کپی رایتینگ کسب کنید، ازونجایی که استارتاپ ها معمولا با هزینه کمی باید فعالیت کنن ، اینکه خودتون هم در زمینه کپی رایتینگ اطلاعات کسب کنید بد نیست ، حداقلش اینه که اشتباهات فاحش رو دیگه در ارایه ارزش کلیدی تون انجام نمیدید.
خوب قبل از اینکه منابع رو معرفی کنم بهتره که یکسری تعاریف رو در زمینه کپی رایتنیگ با هم مرور کنیم.
آقای فرشید شهیدی در وبلاگش یه تعریف خوب رو در این زمینه ارایه دادن :

کپی‌رایتینگ چیست؟ کپی‌رایتر کیست؟
کپی‌رایتینگ یکی از مشاغل کلیدی تبلیغات است که برای “افزایش اثرگذاری” تبلیغات به وجود آمده.
وظیفه‌ی کپی‌رایتر، جستجوی بهترین پاسخ برای این دو سؤال اساسی است: در تبلیغات‌مان چه بگوییم، چگونه بگوییم.

تورج صابری وند عزیز  هم دروبلاگش این تعریف رو ارایه داده :

کپی‌رایتینگ چیست ؟
امروز از روزنامه گرفته، تا موبایل شخصی و اینترنت همه جا پر است از تبلیغ‌ها، پیام‌ها‌، دستورها و …
کپی‌رایتینگ دانش و هنری است برای کنار هم چیدن خلاقانه‌ی کلمه‌ها. هدف‌اش معرفی ایده‌ای، تجارتی، شخصی و … است تا از بین حجم عظیم تبلیغ‌ها و پیام‌ها، بیشتر از رقیب‌هایش مورد توجه قرار گیرد، خوانده شود، ارتباط بر قرار کند، علاقه‌مند کند و بفروشد. این معرفی چنان است که مخاطب را وادار به انجام کاری می‌کند. مخاطب پس از خواندن کلمه‌هایی که کپی‌رایتر نوشته است می‌خواهد چیزی بخرد، جایی برود، تماسی بگیرد، رای به کسی‌ دهد، نامه‌ای را تا انتها بخواند و …

یکی از افرادی که انصافا در زمینه کپی رایتنیگ اون هم با موضوع استارتاپ ها خوب داره کار میکنه ، سجاد بهجتی عزیز هست ، من ازطریق دوره آموزشی رایگان آقای بهجتی با ایشون آشنا شدم ، این دوره رو در یکی از روزهای تعطیل مرور کردم ، سجاد بهجتی اطلاعات بسیار خوبی رو در زمینه آشنایی با کپی رایتینگ در این دوره آموزش داده ، که به نظرم برای هر موسس استارتاپ ضروری هست تا با اونها آشنا بشه!
این دوره در وبسایت وبیاد ارایه شده ، خود وبسایت وبیاد از نظر کپی رایتینگ خیلی خوب کار کرده، این دوره رایگان رو ببینید و لذت ببرید!

امیدوارم از دیدن این دوره لذت ببرید،موفق باشید

منابع فارسی در زمینه کپی رایتینگ :

وبسایت فرشید شهیدی

وبسایت سجاد بهجتی

مستر کاما