ازاونجاییکه سایت های زیادی در زمینه معرفی منابع مناسب در زمینه استارتاپ ها و مفاهیم مرتبط با اونها وجود نداره ،تصمیم گرفتم در یکسری مجموعه پست به معرفی کتاب ها و منابع مفید در این زمینه بپردازم ، همانطور که شاید در جریان باشید ، میتاپس های طراحی برای تجربه کاربری در مشهد در حال برگزاری است و در آنجا هم بخشی به معرفی منابع این حوزه تخصیص داده شده است ، و در این جلسه من یکی از افرادی هستم که منابع رو معرفی میکنم ،برای همین اولین پست در زمینه معرفی منابع رو به کتابی در حوزه طراحی تجربه کاربری تخصیص دادم ، امیدوارم مفید واقع بشه ! منتظر نظرات شما هستم ، در ضمن این کتاب رو به پیشنهاد صالح امینی ، معرفی کردم ! ( پیشنهاد میدم این پست رو حتما مطالعه کنید )
The User Experience Team Of One-2013
مشخصات کتاب
عنوان انگلیسی :The User Experience Team Of One- 2013
عنوان فارسی :تیم یک نفره طراحی برای تجربه کاربری
انتشارات :روزنفلد (RosenFeld)
تعداد صفحات :۲۶۴
ISBN -10 :1933820187
ISBN-13: 978-1933820187
این کتاب برای چه افرادی مناسب است :
افراد زیادی هستند که علاقه بسیاری به مبحث تجربه کاربری دارند ، آنها میخواهند با ایجاد تجربیات جالب مشتری و کاربر را شگفت زده کنند ،ولی اینکه شما فقط عاشق این باشید که مشتری را به هر نحوی که شده راضی کنید و خاطره ای خوش در ذهنش ایجاد کنید کافی نیست .افرادی که یک نفره کارطراحی برای تجربه کاربری را در سازمان قرار است انجام دهند ،باید علاوه بر اینکه عاشق مشتری باشند ،مطمئن باشند که طراحی های آنها بصورت درست تست شده ، سئوالات بخش کسب و کار و بازاریابی کاملا پاسخ داده شود ،مشکلات طراحی به اندازه کافی با استفاده از روشهای خلاقانه حل شده باشند ،ویژه گی های مورد نیاز تجربه کاربری بر اساس برنامه از پیش تعیین شده در حال پیاده سازی باشند،محصول بطور مستمر در حال رصد شدن و بررسی باشد، و حمایت از برنامه طراحی برای تجربه کاربری در سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.این افراد با این همه انگیزه معمولا تمامی این فعالیت ها را بدون هیچگونه طرح و نقشه ای از قبل تعیین شده انجام میدهند ، و از افرادی که خیلی حامی طراحی برای تجربه کاربری نیستند، کمک می خواهند.
این کتاب برای این تیپ افراد است ، افرادی که میخواهند مجموعه تفکرات ارزشمند طراحی کاربر محور و طراحی برای تجربه کاربری را در سازمانی پیاده سازی کنند که تا بحال در این مباحث وارد نشده است.با اینکه این کتاب می تواند برای عموم مورد استفاده قرار گیرد ولی دو مخاطب خاص و ویژه را هدف قرار می دهد :
• یک دسته از مخاطبین این کتاب افرادی هستند که قبلا در تیم های توسعه محصول در نقشهایی دیگر حضور داشته اند و هم اکنون علاقه مند هستند که وارد بحث تجربه کاربری شوند.اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید ، قطعا اطلاعات خیلی عمیقی از این مبحث ندارید ،لذا خواندن فصل ۱و ۲ برای شما یک باید است.
• دسته دیگر افرادی هستند در زمینه تجربه کاربری از تجربه عملی برخوردار هسند و به دنبال راه هایی هستند که بطور موثر تر با تیم های چند منظوره کار کنند.برای این دسته از مخاطبین مطالعه فصل ۳ و ۴ اکیدا پیشنهاد می شود.
چه مباحثی در این کتاب مطرح می شود ؟
کتاب تیم یک نفره طراحی برای تجربه کاربری ، شامل هم مباحث فلسفی وروانشناسی و هم مباحث کاربردی می شود. این کتاب متمرکز برایجاد یک نگرش درست ، جستجوی فرصت ها ، و یادگیری صبر درراستای انجام بهترین کاری است که شما می توانید انجام بدهید ، میباشد.در خلل پوشش مباحث ، من علاوه بر آموزش قوانین ،نکات و تکنیک های کاربردی را جهت اجرای موفق یک پروژه تجربه کاربری در قالب تیمی یک نفره را ارایه می دهم.
بر اساس همین مسئله ، این کتاب به دو بخش اساسی تقسیم شده است :
قسمت اول :فلسفه
قسمت دوم : نکات و تکنیک های عملی
برای موفقیت در تبدیل شدن به یک تیم یک نفره تجربه کاربری ، شما باید هم روان را در نظر بگیرید و هم عمل ، هم دست و هم ذهن و مغز ،هم فلسفه و روانشناسی و هم کار عملی !
قسمت اول ، ” فلسفه”
در این بخش بطور شفاف و گام به گام به نگرانی های شما بعنوان یک تیم یک نفره طراحی برای تجربه کاربری اشاره می کنیم ، از ابتدا تا انتها !در این بخش من کامل توضیح میدهم که وقتی که می گوییم یک تیم یک نفره طراحی تجربه کاربری منظورمان چیست؟چگونه می توانیم یک زیر بنای اساسی و پایه ای برای این منظور را ایجاد کنیم، چگونه می توانید موقعیت شغلی و مهارتی خودتان را ارتقا دهید؟چگونه حمایت لازم برای اجرای پروژه های تجربه کاربری را در سازمانتان را جلب کنید.
فصل اول : “UX 101” ، کلیتی در مورد UX را ارایه می دهد ، اینکه دقیقا چیست و اینکه موقعیت و نقش شغلی یک طراح برای تجربه کاربری دقیقا چیست.
فصل دوم :”Getting Started” ، تمرکز بر شروع کار دارد، شامل روشها و متد های تحقیق بر روی کاربران و روشهای طراحی برای تجربه کاربری جدید
فصل سوم : “Building Support for your work” : شامل بخشهای چالش برانگیز نقش طراح برای تجربه کاربری می باشد ، اینکه چگونه حمایت های لازم و واقعی را در سازمانتان پیرامون این موضوع جذب نمایید و در ارتباطات بین فردی و کار تیمی موفق شوید.
فصل چهارم : “Growing Yourself and Your Career”: یک نقشه راه برای رونق بخشیدن و شکوفایی موقعیت شغلی شما بعنوان یک طراح تجربه کاربری است.
قسمت دوم : ” نکات و تکنیک های عملی “
در این بخش به بررسی تکنیک ها و فوت و فن ها می پردازم ، نیمه دوم کتاب به بعنوان یک مرجع عملی با تکنیک های فراوان است که همگی در عمل ،برای یک تیم یک نفره طراحی برای تجربه کاربری بسیار کاربردی است.این به این معنی است که در این بخش به معرفی راهکارها و متد هایی خواهیم پرداخت که سریعا جواب میدهند و پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود،این متدها در برخی مواقع از روشهای کلاسیک و آکادمیک خروجی و نتایج بهتری خواهند داشت.
فصل ۵ :”Planning And Discovery Methods” ، در این فصل به شما کمک خواهم کرد که پروژه UX خود را در راستای موفقیت ، برنامه ریزی کنید ، نحوه ساخت تیم و تهیه استراتژی راهبری تیم UX
فصل ۶ : “Research Methods” ، این فصل همه نکات لازم برای تحقیق را ارایه می دهد،از تحقیق در مورد کاربر،که مهمترین بخش طراحی برای تجربه کاربری است ، تا تحقیق در مورد رقبا و روش های موفق طراحی.
فصل ۷ : “Design Methods”: شامل تکنیک و روشهای مشارکتی فراگیر در زمینه طراحی برای تجربه کاربری است.
فصل ۸ : “Testing and Validation Methods” : شامل روشها و تکنیک هایی در راستای اعتبار سنجی استراتژی ها، تحقیقات ،طراحی های انجام شده شماست ، تا مطمین شوید که در جهت درستی حرکت می کنید.
فصل ۹ :”Evangelism Methods “ :این فصل حلقه رویکرد ما بین فلسفه و عمل را کامل می کند،و با نگرشها و رویکردهایی برای ایجاد حمایت و آگاهی در زمینه طراحی برای تجرب کاربر در سازمان ها شما را آشنا می کند.
فصل ۱۰ : “What’s Next “ با این بحث و چالش شما را روبرو میکند که در آینده شغلی خود چه جایگاهی می خواهید داشته باشید!
قسمت اول و دوم ، بسیار به یکدیگر وابسته هستند و از هم پوشانی بالایی برخوردارند ، معمولا چرایی متد ها وروشهای کاربردی معرفی شده در بخش دوم ، در بخش اول بررسی می شوند.در نهایت کتاب بگونه ای طراحی شده است که هر کجا که نیاز به درک عمیق تر داشتید و یا اینکه نیاز به تکنیک های کاربردی داشتید از آن بهره مند شوید.اینکه شما بخش اول را از ابتدا تا انتها مطالعه کنید ، می تواند در ایجاد نگرش و مفاهیم پایه ای ساختار ذهنی شما بسیار موثر باشد،مطالعه بخش دوم نیز با همان نظمی که در کتاب آورده شده است می تواند در ایجاد یک نقشه راه کامل ، در حوزه اجرای پروژه های تجربه کاربری بسیار موثر باشد.
روش تهیه کتاب : Google ( چی بگم دیگه !)
لینک دانلود نداره؟ نمیذارین؟ لطفا بذارین تا بتونیم دریافت کنیم.
لینک دانلود نداره؟ میشه بذارین؟ ممنون!
ممنون از دکتر عزیز بابت برگزاری دومین میتاپس UX در مشهد (بالاخره اسمش را بگذاریم میتاپس یا جلسات هماهنگی برگزاری میتاپس؟!).
پیشنهاد بسیار خوبی بود که در این سلسله جلسات، بخشی از انرژی را روی یکی از کتابهای مرجع در این حوزه بگذاریم.
این کار به نوعی مانند یک ریسمان، وحدت رویه را حفظ میکند و کار را در چارچوبی حرفهای تر جلو میبرد.
منتظر کتاب UX for Startups هستیم، به شدت!
توضیح بسیار کامل و مفیدی بود ولی کاش لینک دانلود هم می گذاشتین
یکی از بهترین کتاب های موجود در این زمینه که به زبانی خوانا توضیح داده همین کتاب هست. به دوستان پیشنهاد میشه کتاب رو حتما تهیه کنند.
کتابو میتونید از لینک زیر با کیفیت خوب دانلود کنید:
http://bookzz.org/book/2222252/ef530c
عالی بود . ممنون دست شما درد نکنه
سلام . متشکرم ازینکه وقت گذاشتید و این مطالب رو تهیه و گرداوری کردید و به رایگان با ما به اشتراک گذاشتید.
سوالی داشتم : میتاپس چیه؟
پیشنهادی داشتم : لینک دانلود پولی یا رایگان جلسات UX ی که برگزار میکنید رو در سایتتون قرار بدید. بطور مستقیم یا غیر مستقیم.
اعتراضی داشتم : لطفا PDF ها رو زیپ کنید و بعد پسورد بزارید . در حالتی که پسورد روی PDF ها میذارید استفاده از اون ها سخت خواهد بود.
انشاالله در کتاب های آینده حتما این کار رو می کنم
برای جلسات هم خبر میدم
درود