بواسطه حضورم در تهران ، این فرصت برام پیش آمد تا یک بازدیدی از فضای کارگروهی co-working space فینواو استارتاپ های مستقر در اون  رو داشته باشم، این روزها در ایران ( اول تهران طبق معمول و بعد شهرهای دیگه ) تب راه اندازی شتابدهنده و فضای کارگروهی و به تازگی هم صندوق سرمایه گذاری VC داغه داغه هست ، این روز ها همه شتابدهنده دارند ، شما چطور ! 😀

واقعیت اینه که شتابدهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر ( خطر پذیر ، جسورانه و… ) نقش بسیار مهمی در اکوسیستم کارآفرینی دارند ، علاوه بر این دو مورد ، فضا های کارگروهی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.امسال بواسطه رویداد فین استارز تعدادی از صندوق های سرمایه گذاری که به تازگی مجوز دریافت کرده بودند معرفی شدند و به نظرم این میتونه اتفاق خیلی خوبی باشه ! فقط امیدوارم تعداد شتابدهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری از تعداد استارتاپ ها بیشتر نشه ! ( البته بیشتر بشه هم بدک نیست ها … خیلی خوب میشه )

در این سفربواسطه ناصرغانم زاده عزیز ، مدیر فینوا ، یک بازدید از فضای کارگروهی این مجموعه داشتم که در ادامه تجربه خودم و اطلاعاتی که در این بازدید رو بدست آوردم رو با شما به اشتراک می گذارم ، فکر می کنم که اگر قرار باشه در شهرتون یک فضای کارمشترک راه اندازی کنید ، اطلاعات این نوشته بتونه براتون خیلی مفید باشه.

ساعت ۹ با ناصر وارد فینوا شدیم ، مکان فینوا در یکی از بهترین نقاط تهران قرار داره ، منظورم ازنظر دسترس پذیری و وجود خطوط BRT و مترو هست.دم درب ورودی دو تا از اعضای تیم های مستقر در فینوا رو دیدیم ! ساختمان این مرکز مربوط به مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر هست. ساختمان به نظر نوساز میاد و هنوز آسانسور نصب نشده ، فضای کاری فینوا در طبقه سوم قرار داره .و باید سه طبقه ای پله نوردی داشته باشی که خودش یه جورایی یه ورزش صبحگاهی هست.

FinnovaEntance

فضای فینوا دارای بخش های زیر است

فضای کاری تیم ها ، شامل یک فضای ۱۵۰ متری فلت ، که ظرفیت ۱۵ تیم متوسط ۴ تا ۶ نفره رو داره

دو اتاق مجزای دیگر که ۴ تیم در آنها حضور دارند

یک فضای آشپزخانه که دارای مایکروفر ، قهوه ساز و یخچال و سایر ملزومات معمول هست،

یک فضای سرگرمی و استراحت که در حال راه اندازی هست = ۴۰ متر

فضای اتاق جلسات = ۱۲ متر

فضای تیم اجرایی و مدیریتی = ۸ متر

فضای پشتبام که محل خوبی برای گردهمایی ها و درو همی های تیمی است ، یکی از چیزهای جالب توجه صدای آب سیستم تهویه بود

FinnovaMain

نمایی از فضای کاری تیم ها ( صبح زود ، هنوز کسی نیامده است )

FinnovaTeams

ساعت ۱۱:۳۰ همه آمده اند

FinnovaConfRoom

اتاق جلسات

FinnovaYard

FinnovaEntertain2

اتاق استراحت که در حال تکمیل و بازسازی هست

جالب بود ، با ناصر که صحبت می کردم ، برام توضیح داد که خیلی از تغییرات ، تصمیم گیری ها و برنامه هایی که در فینوا داشتن رو با روش بهبود مستمر پیش می برن ، یعنی یه جورایی اول یه نمونه آزمایشی رو امتحان می کنن اگر نتیجه خوبی داشت ، اونوقت اونو توسعه میدن ، مثلا در طراحی میزهای فینوا در زمینه ارتفاع میز ها و تعداد نفرات ، اول یه MVP زده بودن ، در نسخه های بعدی هم سعی کرده بودن مشکلات میزها رو از نظر ارتفاع و طراحی برطرف کنن! مثلا میز های نسخه اول ، ارتفاع مناسبی نداشتن و صندلی ها داخل آنها نمی رفت ولی این مشکل در میزهای نسخه دوم رفع شده بود

شخصا به این روش خیلی علاقه دارم ، شروع کوچک و آزمایشی و ناب!

FinnovaMVP

نسخه اولیه میزها ارتفاع مناسبی نداشت و دسته صندلی به آنها گیر می کرد

آقای غانم زاده برام توضیح داد که چطور دردی ماه   سال ۹۳ از یک فضای ۷۵ متری شروع کردن و در دی ۹۴ برند فینوا رو انتخاب کردن .واقعیت این است که ظاهرا مدل درآمدزایی فضاهای کاری مشترک ، به تنهایی پاسخگوی هزینه های این سیستم نیست و شاید روشهای در آمدزایی دیگر ، و دیدی بلند مدت تر بتواند ارزشی را ایجاد کند .

پروژه فینوا با حمایت شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا راه اندازی شده است ، این شرکت سابقه بسیار خوبی در زمینه حمایت های مالی و معنوی از رویداد های ماشین استارتاپ ناب در تهران را در سابقه خودش دارد.

به گفته ناصر غانم زاده ، تا کنون ۵ استارتاپ از تیم های فعال در فینوا ، توانسته اند سرمایه گذار جذب کنند این تیم ها عبارتند از :

ایوند – با همتا – تپ سی – جاب اینجا – چاپارک

 استارتاپ های فعال در این فضای کاری مشترک عبارتند از :

دست ساز – دراپز- پی پینگ – پروانه آرت -بامارو – آزمون سبز – پین تایم – مایداس – رساپا – کسبینو – مبادله – کاموا – پایه – الوین -ان اس ام – بوتیک – فول فکر- لیمانزا- ایزی پز

بطور کلی فضای کاری مشترک ، مکان هایی مناسب برای قبل و بعد از فرآیند شتابدهی استارتاپ ها هستند.ناصر برام توضیح داد که اونها سه تا پروژه داشتن ، پروژه فضای کاری مشترک ، شتابدهنده و صندوق سرمایه گذاری ، که الان در مرحله اجرایی فضای کاری مشترک هستند و اینقدر استقبال خوب بوده که الان به فکر توسعه فضای کاری افتاده اند.

بواسطه حضور ناصرغانم زاده ، تا کنون جلسات زیادی در این مرکز برگزار شده اند و افراد زیادی از کارآفرینان موفق داخلی گرفته تا افراد ایرانی موفق در سیلیکون ولی در این فضا برای تیم ها جلسه های آموزشی و انتقال تجربه  داشته اند.

FinnovaGatherings

یکی از ویژگی های جالب استارتاپ های حاضر در فینوا این بود که تعدادی از این استارتاپ ها خروجی های شتابندهنده های تهرانی بودند ، به نظرم این استارتاپ ها از یک پختگی نسبی برخوردار بودند ، تجربه شکست را داشتند و از جو استارتاپی به واقعیت ها رسیده بودند ، تعدادی از آنها ایده شان را عوض کرده بودند ، عده ای چرخش داشتند. عده ای هم ، هم تیمی های خودشنون از دست داده بودند و دوباره تیم تشکیل داده بودند ، و این خیلی خوب بود ، چرا ، چون به نظرم این اتفاقات عیار استارتاپ رو بالا برده و تیمی یکدست ، واقع بین تر و مطمئن تر ایجاد شده بود.

اگر قرار باشه یک فضای کاری گروهی راه اندازی کنید نیاز به چه چیزهایی دارید و این کار چقدر هزینه داره ؟

این سئوالی بود که من قصد داشتم دراین بازدید بهش برسم ، که نتایجش رو بطور خلاصه در اختیار شما قرار میدم

ببینید ، اگر قرار باشه که یک فضای کار گروهی با رویکرد استقرار استارتاپ ها راه اندازی کنید نیاز به موارد زیر دارید :

الف – سازمان یا نهادی که زیر نظر اون بتونید فعالیت کنید ( یه جورایی مشکل مجوز و امکان و…. حل بشه ، بهترین جا به نظر میرسه مرکز رشد یه دانشگاه باشه ، البته این روش خودش معضلات خودش رو داره ، که مهمترینش عدم درک مسئولین از ماهیت فضا های استارتاپی هست ، اینکه قراره یه عده دختر پسر ، آنهم بصورت مختلط کار کنند خودش داستانی است ، یا اینکه اصلا درک مدل استارتاپی ، بیخیال شدن BP در مراحل اولیه و…)

ب- فضایی در کل به اندازه ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر برای موارد زیر

۱۵۰ متر برای استقرار تیم ها و الباقی فضا برای اتاق جلسات | اتاق استراحت و سرگرمی | آشپزخانه | سرویس های بهداشتی | بخش مدیریت و اداری

ج – تجهیزات : برای هر تیم  یک میز ، یک خط تلفن ، تخته وایت بورد ، صندلی ۴ الی ۶ نفر – یک کمد با کلید ،امکان اتصال به شبکه ، کابل برق .

د- یک تیم اداری ، اجرایی : شامل ۴ نفر شامل ، مدیر داخلی ، کارپرداز ،یک یا دو منتور ( در صورت نیاز ، و رفع مشکلات تیم ها ، البته این کار در فضای کارگروهی خیلی رایج نیست ، ولی به نظر من اگر با رویکرد استارتاپی قراره این فضا رو راه اندازی کنید ، وجود منتور ها میتونه خیلی کمک کننده باشه ، این افراد باید شبکه ارتباطی قوی داشته باشن)

ج- تجهیزات عمومی : یخچال ، آب سرد کن  ( در فضای عمومی تیم ها ) تجهیزات آشپزخانه ( مایکروفر ، قهوه ساز ، توستر ، و…)

د- تجهیزات اتاق استراحت ( صندلی راحتی ، موکت شده و… )

هزینه راه اندازی این فضا چقدر هست حدودی

طبق برآورد هایی که با ناصر داشتیم و قیمت هایی که من در آوردم ، ( مثلا هر صندلی در فضای کاری فینوا قیمتی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان داشت ، یا میزها بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون هزینه شده بود ) با یه حساب سرانگشتی به رقمی بین ۵۰ الی ۸۰ میلیون رسیدم ، ( مثلا در مشهد میشه با ۵۰ میلیون تومان یه فضای خوب با تجهیزات مناسب رو راه اندازی کرد ولی در تهران این رقم به ۸۰ هم ممکنه برسه ) البته در جریان باشید که این عدد ، مربوط به اجاره مکان نیست ، فرض رو بر این گذاشتم که فضا رو یک اسپانسر تامین کنه .

بسیار خوب این هم از گزارش من در مورد فضای کارگروهی فینوا که میتونه به عنوان یک نمونه موفق ، و الگو برای راه اندازی فضای کارگروهی مورد استفاده قرار بگیره.

آقا یه برنامه نویس باحال هم اونجا بود به نام پیام یوسفی ، Node کار ، حرفه ای ، با حال ، کلی با هم در مورد Node و آینده برنامه نویسی صحبت کردیم ،تازگی ها دارم Node کار می کنم و آشنایی با پیام یوسفی برام خیلی ارزشمند بود.

ممنون از ناصر عزیز و همه تیم های مستقر در فینوا

راستی فرصت حضوردر این وبینار رو هم از دست ندید

01.LeanCustomerDevelopment