با این ۱۹ کانال ، مشتریان را به سمت ایده استارتاپ ی خود بکشید !

همانطور که در جریان هستید ، هفته پیش وبینار Traction رو برگزار کردیم ، Traction یا کشش ، یکی از مهمترین عوامل کلیدی موفقیت و رشد یک استارتاپ است ، بطور کلی وقتی یک ایده استارتاپی در بازار مورد استقبال قرار می گیرد و کاربران از آن استفاده می کنند ، گفته می شود که کشش رخ داده است . این مسئله زمانی رخ می دهد که شما یک مسئله درست را به درستی حل کرده باشید ، یعنی چی ، یعنی اینکه اولا یک مشکل رو درست تشخیص داده باشید ( موضوع وبینار بعدی ) دوم اینکه ، پس از درک اون مشکل یک راه حل درست ( محصول درستی ) رو برای اون طراحی کرده باشید ، بعد از این دو مرحله اگر از کانال های درستی جهت جذب مشتری استفاده کنید به احتمال زیاد ایده استارتاپی شما رشد خواهد کرد و مورد استقبال قرار خواهد گرفت !جهت دریافت ویدیوی وبینار به (hi@drstartup.ir) ایمیل بزنید!

2016-07-31_08-16-04 Toc

بواسطه تحقیقات صورت گرفته بر روی بیش از ۴۰ استارتاپ موفق در دنیا و بررسی استراتژی های جذب کاربر در آنها ، ۱۹ کانال برای ایجاد کشش و جذب کاربر استخراج شده است که در این وبینار به معرفی و تشریح این ۱۹ کانال پرداخته شد.

جالبه بدونید که هر استارتاپ ، بواسطه اینکه در چه مرحله ای قرار داره باید از کانال های متناسب با اون مرحله برای جذب کاربرانش استفاده کنه ، شاید بپرسید که چطور از بین این ۱۹ تا کانال ،کانال مناسب خودمون رو انتخاب کنیم ! این کار بواسطه یک چارچوب ( فریم ورک ) بنام چارچوب روزنه bullseye انجام می گیرد  ، که در این وبینار در مورد این چارچوب به تفضیل صحبت کردیم و ۵ گام اونو توضیح دادیم.

Traction Channel 1 Traction Channel 2

از نکات مهم در بهره گیری از این ۱۹ کانال ، این است که شما باید فرآیند بررسی کانال های Traction یا ایجاد کشش رو از همون روزهای اولیه ( قبل از اینکه حتی محصولی داشته باشین ) رو آغاز کنید.

این وبینار هم با استقبال خوبی برخوردار بود و خوشحالم از رضایت شرکت کنندگان ، در این وبینار  یک آزمایش کوچیک هم انجام دادم که برای خودم خیلی جالب بود :

آزمایشی برای بررسی میزان اهمیت جزوه برای شرکت کنندگان (بر گرفته از تکنیک های Lean Customer Development Experiment)  :

فرضیه : آیا جزوه یک وبینار برای شرکت کنندگان مهم است یا خیر ؟ من در وبنیار های سرطان استارتاپی در ایران و وبینار ارزشگذاری استارتاپ ها ، برای کاربران یک جزوه ارسال می کردم ،و برام مهم بود که میزان کاربردی بودن جزوه و اینکه به درد کاربرا می خوره یا اینکه اصلا ازش استفاده می کنن یا نه رو بررسی کنم ، برای این کار تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که در وبینار جدید جزوه ارسال نکنم ( تقریبا ۲۰ نفر همیشه در همه وبینار ها حضور داشتن ، یعنی میدونستن که برای هر وبینار جزوه ارسال خواهد شد ) .پس یک جامعه ۲۰ نفره داشتم که در وبینار های قبلی جزوه براشون ارسال شده بود .

با خودم گفتم اگر ۱۰ نفر نسبت به عدم ارسال جزوه اعتراض کردند ، پس جزوه میتونه در کنار یک وبینار خدمت ارزشمندی باشه ، جالبه بدونید که ۴ نفر مستقیما قبل از وبینار اعتراض خودشونو اعلام کردند و در خود وبینار هم ۵ نفر دیگه اعتراض کردن ، و یه جورایی ۹ نفر نسبت به این موضوع واکنش نشون دادن ، از همه مهمتر اینکه عده ای ابراز کردند که روشون نشده اعتراض کنن !

حالا اینکه تحلیل این آزمایش چیه مهم نیست ، مهم اینه که همیشه باید جزیی ترین موارد رو مورد نظر قرار داد.

وبینار بعدی با موضوع فرآیند توسعه مشتری دقیقا به موضوع کشف نیاز ها ، و تشخیص درست مسئله و انجام مصاحبه های کیفی می پردازه ، این فرآیند ، یعنی فرآیند توسعه مشتری ، باعث میشه که شما مسئله درستی رو تشخیص بدید و اونو حل کنید.

فرصت ثبت نام زود هنگام رو از دست ندید.موفق و پیروز باشید. راستی اینو هم حتما حتما ببینید 😀

01.LeanCustomerDevelopment