خوب در پست های قبلی در مورد اطلاعات جمعیت شناختی و رفتار مصرف کننده در اینترنت در ایران صحبت کردیم ، در این پست میخوام به بررسی یکسری آمار و اطلاعات در مورد اپ های منتشر شده در کافه بازار ، میزان درآمد اونها بپردازیم ،این اطلاعات برای استارتاپ های خیلی مفید هست، این آمار جالبه و قابل تامل ! ولی قبل از اینکه به آمار بپردازیم میخواستم یکسری نکته رو بهش اشاره کنم !
ببینید در بازار اپ ( صنعت تولید و فروش اپ های موبایل ) دو نوع فرصت وجود داره ، یکسری فرصت های گذرا ( مثل اپ هایی که تب شون میگیره و در کمتر از یک هفته کپی هاشون به بازار میاد ) دوم اپ های پایدار ، که خودشون یک کسب و کار مستقل هستند و میشه تا مدتها روشون حساب باز کرد و برنامه ریزی کرد، از نوع اول ، اپلیکیشن زیاد داریم ، ولی نوغ دوم اپ ها ، خیلی خیلی کن هستند ، بهره برداری از فرصت های لحظه ای بد نیست ، ولی باید به عدم پایداریشون هم فکر کرد.
نکته دوم در مورد اپ ها سلیقه و ذایقه مشتری است ، برای من شخصا عجیبه ( ولی خوب واقعیت همینه ) ، اقبال اپهای به اصطلاح زرد در ایران بالاست ( علاوه بر اپلیکیشن ها ، این روند رو میتونید در کتاب فروشی ها و جراید کشور هم ببینید ، کتابهای کوچک با عناوینی زرد ولی پرفروش)
به نظر میرسه ، کاربران اپ های ایرانی از Total Solution خوششون میاد ، یعنی اینکه دوست دارن اپ هایی رو استفاده کنن که فیچر های زیادی رو در اختیارشون قرار میده !
خلاصه اینکه همه این نکات مهم هستند و باید به اونها توجه کنید، بریم سراغ تحلیل ها و آمارها
این آمار ، بازنشری از کافه بازار ، در تاریخ ۱ مرداد ماه ۱۳۹۴ می باشد
بازار در حال حاضر بر روی بیش از ۲۳ میلیون دستگاه اندرویدی نصب فعال دارد
ورژنهای اندروید
آمار ورژنهای اندروید موجود بر روی دستگاههای کاربران بازار به این ترتیب است.
فراوانترین دستگاههای اندرویدی
با اینکه سامسونگ عنوان پراستفادهترین برند گوشی اندرویدی را در کشور به خود اختصاص داده، اما یک گوشی هوآوی بیشترین تعداد را در بین کاربران کافهبازار دارد. این دو برند روی هم بیش از ۷۰ درصد سهم بازار اندروید در کشور را به خود اختصاص دادهاند و جا را برای سایر رقبا بسیار تنگ کردهاند.
دستگاههای اندرویدی که بیشترین خرید را از بازار داشتهاند
جالب اینجاست که با اینکه کاربران گوشیهای سامسونگ کمتر از ۱.۵ برابر کاربران گوشیهای هوآوی هستند، اما بیش از ۲ برابر کاربران گوشیهای هوآوی از کافهبازار خرید کردهاند

آماری جامع از وضعیت تعامل کاربران با کافه بازار – منبع ویژه نامه پیوست
در آمد ها و تعداد نصب ها در کافه بازار به چه صورت است ؟
خوب ، در این زمینه اطلاعات دقیقی وجود نداره ، ولی با بررسی یک سری وبسایت های مرتبط و ویدیوی پنل های کنفرانس موبایل و وب ایران یک سری اعداد و تخمین ها رو بدست آوردم که در ادامه به اونها می پردازیم
تحلیلی بر درآمد ها
اپلیکشن رادیو تلویزیون زنده (درآمد: ۱۲۵ میلیون تومان)
این اپ توسط محسن جهانی به قیمت ۵۰۰۰ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۵۰ هزار بار فروش داشته است.
اپلیکشن کدها و رازهای مخفی اندروید (درآمد: ۱۰۰ میلیون تومان)
این اپ توسط محسن جهانی به قیمت ۲۰۰۰ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۵۰ هزار بار فروش داشته است.
اپلیکشن هواشناسی (درآمد: ۴۰ میلیون تومان)
این اپ توسط میلاد فرجی به قیمت ۱۹۹۹ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۲۰ هزار بار فروش داشته است
اپلیکشن تقویم ملی بهمراه ویجت هوشمند (درآمد: ۳۰ میلیون تومان)
این اپ توسط میلاد فرجی به قیمت ۱۵۰۰ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۲۰ هزار بار فروش داشته است.
اپلیکشن ساز بندری (نی همبون) (درآمد: ۱۰۰ میلیون تومان)
این اپ توسط مسیح وحیدا به قیمت ۴۹۰۰ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۲۰ هزار بار فروش داشته است.
اپلیکشن فضولگیر آژیری فیلمبردار (درآمد: ۱۰۰ میلیون تومان)
این اپ توسط تولفا به قیمت ۲۰۰۰ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۵۰ هزار بار فروش داشته است.
اپلیکشن مرجع داروها (درآمد: ۷۵ میلیون تومان)
این اپ توسط تولفا به قیمت ۱۵۰۰ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۵۰ هزار بار فروش داشته است.
اپلیکشن تعبیر خواب (درآمد: ۳۰ میلیون تومان)
این اپ توسط تولفا به قیمت ۱۵۰۰ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۲۰ هزار بار فروش داشته است.
اپلیکشن قانون (درآمد: ۱۶۰ میلیون تومان)
این اپ توسط گروه نرم افزار گندم به قیمت ۷۹۹۹ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۲۰ هزار بار فروش داشته است.
ردیابی افراد روی نقشه (درآمد: ۷۵ میلیون تومان)
این اپ توسط حمید خاکزاد به قیمت ۲۵۰۰ تومان در بازار عرضه شده و تا کنون بیش از ۳۰ هزار بار فروش داشته است.
یک نکته مهم : برخی از این اپ ها به مدت ۲ سال است که از ارایه شون میگذره ! پس این درآمد برای یک یا دو سال است!
در یکی از پنل های تخصصی ۵ شنبه بازار(سال ۱۳۹۳) آماری بصورت زیر ارایه شده که جالبه:
اپلیکیشن فروت کرفت در یک ارایه اولیه در قالب وبسایت ، در طی ۳ هفته ۱۰۰۰ کاربر جذب کرد.
در سال ۱۳۹۳ ، تعداد نصب حدود ۱۵۰ هزار نفر هست که تقریبا یک چهارم آنها کاربر اکتیو هستند ( تعریف کاربر اکتیو از دیدگاه تولید کنندگان این اپ ، کاربری است که هفته ای یکبار به اپ سر می زند ) این اپلیکیشن بطور متوسط در ماه چند ده میلیون درآمد داره.
اپلیکیشن بمب خنده ، ۱ میلیون نصب داره و تا اواخر سال ۱۳۹۳ درآمدی بین ۶۰ الی ۷۰ میلیون داشته
اپ دیوار : ویزیت روزانه ۱۰۰ هزار نفر ، ۱ میلیون نصب ، کلا تا سال ۱۳۹۳ ، ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته
اپ پیام رسان : ۱٫۵ میلیون نصب ، روزانه ۲۰۰۰ کلیک در سیستم عدد و در آمد در سه ماه ۸۰ میلیون تومان
خوب امیدوارم این آمار یک دیدگاه خوبی در زمینه حجم بازار رو بهتون داده باشه ، خوشحال میشم اگر شما هم اطلاعات بیشتری در این زمنیه داشتید در کامنت ها بگذارید.موفق باشید.
با سلام
عالی بود ممنون از به اشتراک گذاری این مطالب.
طبق این آمار مجموع ۱۰هزار توسعه دهنده ای که حساب کاربری دارند ۱۲میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند با فرض اینکه همه ی این حساب ها فعال باشد با احتساب قانون ۲۰/۸۰ باید گفت که ۲۰درصد این توسعه دهنده گان ۸۰درصد درآمد را کسب کرده اند یعنی اگر بتوان جزء ۲۰درصد توسعه دهندگان برتر بود به طور میانگین تنها می توان چهار میلیون و هشتصد هزار تومان درآمد کسب کرد.
نظر شما چیست؟
این هم برای خودش یک تحلیل است !
ولی همونطور که گفتید ، شما فرض را بر قانون ۲۰ / ۸۰ گذاشته اید و به این تحلیل رسیده اید !
من با افرادی مصاحبه کرده ام که برای یک ماه ، درآمدی حدود ۲۰ میلیون تومان از کافه بازار داشته اند ! من شخصا پنل کاربری آنها را دیده ام !
مشکل اصلی فعلی اپ های موبایل در ایران عدم پایداری در آمد آنهاست ! بعبارتی کسب و کار هایی پایدار نیستند!
فوق العاده بود مخصوصا قسمت درآمد برنامه نویسان که تا این حد فکر نمیکردم
سپاس
دروود
البته یه انتقاد هم میشه به کافه بازار ورد دونست و اون ورود بیش از اندازه اپ های زرد طوری که واقعا حال آدم رو بد می کنه و یا امکان توضیحات دل به خواه در قسمت اطلاعات اپ که هر کس با هر سواد و هر ادبیاتی توضیحات زرد تبلیغاتی برای اپش داره – البته سلیقه بازار ایران هم همینه متاسفانه – و مهم تر از همه دسترسی هایی که بازار اجازه میده داشته باشن مثلا یک اپ ساده امکان خواندن و کنترل کارت حافظه ، ذخیره و حذف حساب افراد ، و کلیه دسترسی ها به محدوده شخصی افراد رو دارن و مردم هم که ساده نصب می کنند نمی بینند از اون ور بلبشویی در فروش بانک اطلاعاتیشون توسط همین اپ ها صورت می گیره … اینا رو گفتم که از اونجا که کلاه نقد رو گذاشتید می تونید جسارتا به جز صرف آمار در یک مقال جداگانه وضعیت بازار اپ اندروید در کافه بازار رو ریشه یابی کرد …. گرچه خیلی صریح بگم کافه بازار بیش تر به فکر منتفع شدن و سود هست تا دغدغه های امنیتی مردم یا توضیحات زرد اپ ها …
مرسی اقای علی پور – گرچه پیشنهادم این بود که در این مقال یا در نوشته ای دیگرتکیه صرف به آمار و اطلاعات نمی شد بلکه از خود کافه بازار نیز تحلیلی را ارائه می دادید – فی المثال به رشد قارچ گونه اپ های بسیار کم کیفیت و به اصطلاح زرد ( کافیه به عنوان نمونه کلمه تلگرام را در کافه بازار جستجو نموده و عمق فاجعه را دریابید ) در کافه بازار اشاره می نمودید و همچنین چرایی اجازه بازار به ورود این اپ ها و آیا اینکه بحث سود مالی مطرح است و این بحث چقدر به برندینگ کافه بازار آسیب وارد کرده .
همچنین عدم نظارت دقیق کافه بازار به متونی که اپ ها در اطلاعات بیشتر خودشون در کافه بازار منتشر می نمایند که بعضی هاش واقها از شعور مخاطب خارج و بطور موهن می باشد و مشخصه که افرادی کاملا بی سواد هرچه می خواهد دل تنگشان در توضیح اپ خود بکار برده اند و امان از ککمی نظارت و قانون مداری کافه بازار در این زمینه و یا مهم تر!؟؟ امکان اجازه کافه بازار به اپ های ساده که به تمامی دسترسی ها به گوشی افراد اعم از خواندن ایجاد و حذف مخاطبین ، کارت حافظه ، گالری و … کنترل داشته و از فروش بانک اطلاعاتی مردمی ساده و کم سواد در آی تی که حریم شخصی را نمی دانند سوأ استفاده می نمایند.
با تشکر
خیلی جالب بود ممنون
خدا قوت اقای علیپور سخاوی . اطلاعات بهینه ای در اختیارما گداشتی ممنون:)