سریالی متفاوت ویژه موسسین استارتاپ ها

این روزها بواسطه سفری ۱۰ روزه ،فرصتی پیش آمد که جستجویی در زمینه محتواهای تولید شده در زمینه استارتاپ ها داشته باشم ، یکی از جالب ترین محتواها ی که پیدا کردم ، سریال جدیدی است با عنوان Startup U.

1200.2x1

این سریال ، یک مستند از افرادی است که صاحب یک ایده استارتاپی هستند و قصد دارن ایدشونو اعتبار سنجی کنند و در نهایت براش سرمایه جذب کنند.این افراد برای یک برنامه ۷ هفته ای که توسط دانشگاه Draperتدارک و برنامه ریزی شده است،منتخب شده اند.

Drapper Uni

این دانشگاه توسط یک سرمایه گذار ریسک پذیر بنام Tim Draper تاسیس شده است و تا کنون بیش از ۱۵۰ نفر در این برنامه شرکت کردند و جمعا بیش از ۱۵ میلیون دلار سرمایه جذب کردند.

Untitled

شرکت کنندگان پس از گذراندن این برنامه ، با مفاهیم اعتبار سنجی ایده ، مصاحبه ، شناسایی نیازهای واقعی مشتریان و هر آنچه که یک موسس استارتاپ به آن نیاز دارد آشنا می شوند ، در طی کردن این فرآیند از مربی گری و هدایتگری افراد سرشناس هم برخوردار خواهند شد. در نهایت همه آنها باید در برابر سرمایه گذار ایده خودشون رو ارایه بدن و سرمایه جذب کنن! این سریال از شبکه  ABCFamily از ماه آگوست شروع به پخش ده و تا کنون ۴ قسمت آن ارایه شده. ( بگردید خودتون پیدا می کنید ، از گذاشتن لینک معذوریم ، حتی برای شما دوست عزیز)

DraperU_048

با دیدن این سریال چند نکته جالب به ذهنم رسید :

خیلی جالبه که رسانه های کشور های پیشرفته ، اینقدر در حال پمپاژ کردن کارآفرینی هستند ! این سبک ترویج واقع بینانه رو واقعا پسندیدم.

در این سریال به شدت تاکید بر این شده که شکست خیلی هم خوب هست و نباید از شکست بترسید! خیلی خوب زوایای کارآفرینی و مشکلات به تصویر کشیده شده.

به شدت بر روی افراد قبل از ورود به این برنامه تحقیق صروت گرفته ، این که روحیاتشون چیه ، چه ویژگی های شخصیتی دارند و…به عبارتی سرمایه گذار ها براشون مهمه که رو چه ویژگی شخصیتی دارن سرمایه گذاری می کنن ( سرویسی که ما به زودی در میلوژی به استارتاپ ها ارایه خواهیم داد )حتی اونها رو بر اساس تیپ هاشون به تیم های مختلفی تقسیم می کنن!

Team Work

حضور یک سرمایه گذار ریسک پذیر در طول برنامه کنار تیم ها و پرسیدن سئوالات درست و چالش بر انگیز ( واقعا سبک مربی گری بسیار عالی است)

مدیریت استرس به وضوح در این برنامه به تیم ها آموزش داده میشه !

استفاده از متافور ها و مثال های بسیار ملموس برای آموزش مفاهیم.، مثلا در قسمتی از سریال این سرمایه گذار ریسک پذیر همه شرکت کنندگان رو کنار یک استخر جمع میکنه و میگه مهمترین و سخت ترین کار در یک کسب و کار اقدام کردن و شروع کردنه و بدون مقدمه خودش میپره تو استخر .

1st Step

و از افراد هم میخواد این کار رو تجربه کنن !

Jump

در این سریال به شدت بر روی اعتبار سنجی تاکید شده ! واکنش افراد نسبت به عدم استقبال از ایدشونم بسیار جالبه !

Interview

اینجا هممشخصات برخی از شرکت کنندگان و ایده هایی که دارن رو براتون گذاشتم . اطلاعات بیشتر رو میتونید از اینجا ببینید!

EIN

Carly

ANA

Tony

امیدوارم یک روزی هم در ایران چنین برنامه ای ساخته بشه !

شایدم خودم اسپانسرش بشم 😀