درباره رویداد هفته استارتاپ ناب (Lean Startup Week)
این رویداد هر ساله در آمریکا برگزار می شودو رویدادی است که در آن صاحبنظران و فعالان حوزه استارتاپ ها تجربیات خودشان را در زمینه بکار گیری متد استارتاپ ناب در عمل ،به اشتراک می گذارند ، بیش از ۶۰۰۰ شرکت کننده شامل فعالان استارتاپی ، مربیان کسب و کار ، مدیران شرکت ها واستارتاپ ها … در آن حضور داشته و داستان های موفقیت ، شکست ، تجربیات و آموزه های خود را در حوزه بکارگیری استارتاپ ناب با یکدیگر به اشتراک می گذارند.
بواسطه حضور در سیلیکون ولی و کمک های استاد Ash Maurya این فرصت پیش آمد تا در رویداد هفته استارتاپ ناب شرکت کنم ، این رویداد شامل سنخنرانی های جالبی بود که به تدریج آموزز های اون رو با شما به اشتراک می گذارم !
یکی از سخنرانی های جذاب روز افتتاحیه ، سخنرانی Guy Kawasaki بود که عنوان سخنرانیش درسهایی از استیو جابز بود.در این سخنرانی او به ۱۰ آموزه ای که در کارکردن با استیو جابز بدست آورده صحبت کرد ، یکی از این آموزه ها این بود که : همیشه نوآوری در لبه رخ می دهد و باید از برآورده کردن نیاز ها فراتر روفت و یک مزیت رقابتی ویژه را ایجاد کرد ( چیزی که در بوم ناب به مزیت رقابتی نا عادلانه یا مزیت مطلق گفته می شود ) در ادامه داستانی از صنعت یخ سازی توضیح داده خواهد شد که داستانی قدیمی و عبرت آموز است و در عصر حاضر هم شاهد آن هستیم ، فقط قبل از ادامه مطالعه جا داره یه توضیح مختصری در مورد انواع نوآوری بدم …
“The electric light did not come from the continuous improvement of candles.” – Oren Harari
ببینید یکی از دسته بندی هایی که در زمینه نوآوری می شود به صورت زیر است :
نوآوری تدریجی : (Incremental Innovation)
شما به نوآوری و بهبود تدریجی یک محصول می پردازید ، بعبارتی همین محصول فعلی را بهبود می دهید ( مثلا در صنعت ماشین لباسشویی و تولید لوازم خانگی به بهبود کارکرد ماشین لباس شویی می پردازید ، مثلا دیجیتال کردن آن ، کاهش مصرف ، بی صدا کردن ، قابلیت برنامه ریزی ، هوشمند کردن و… )
نوآوری رادیکالی یا مخرب (Radical or disruptive )
شما یک بواسطه یک تکنولوژی جدید و مدلی نوین از کسب و کار یک صنعت را متحول می کنید و بواسطه این تحول صنایع دیگر هم دچار تحول می شوند و حتی برخی صنایع نابود می شوند. مثلا در هما صنعت ماشین لباسشویی و تولید لوازم خانگی ، تولید پارچه هایی که دیگر کثیف نمی شوند ، باعث نابودی این صنعت می شود ، به این می گویند نوآوری رادیکالی یا مخرب.
نو آوری در لبه بعدی نیاز ها همیشه رخ می دهد ! و شما باید ۱۰ برابر بهتر از رقبا عمل کنید ( قانون ۱۰x )
خوب برگردیم به بحث آموزه های صنعت یخ سازی در زمینه نوآوری . Guy Kawasaki صنعت یخ سازی و تحولات اونو به بصورت زیر توضیح داد ،
یخ نسخه ۱٫۰
در اوایل سال ۱۹۰۰ قبل از بوجود آمدن یخچال فریزی ، شیوه تولید یخ به این صورت بود که عده ای از دریاچه های یخ زده ، یخ ها را جدا کرده و به مشتریان می فروختند ، در طی سی سال ۹ میلیون پوند یخ از طریق این روش به بازار توسط افراد محلی که در کنار دریاچه ها زندگی می کردند عرضه شد و نیاز به یخ جامعه بهش پاسخ داده شد.
یخ نسخه ۲٫۰
در زمان عصر صنعتی شدن و راه اندازی کارخانه ها و بحث تولید انبوه ، دیگر لازم نبود که شما برای تولید یخ و برای اینکه در این صنعت فعالیت کنید در منطقه ای سردسیر زندگی کنید ، بلکه می توانستید با کمک پیشرفت های علمی و صنعتی در هر جایی کارخانه تولید یخ راه اندازی کنید.این روش همان ارزش روش قبلی را ارایه می کرد ولی به شیوه نوین و مقیاس پذیر.این ایده ، یعنی تولید کارخانه های یخ توسط افرادی غیر از افراد محلی پیاده سازی شد و کار بسیاری از آنها بواسطه ظهور این کارخانه ها تعطیل شد.
یخ نسخه ۳٫۰
۲۰ سال بعد ، یک نوآوری دیگر باعث شد که صنعت تولید یخ متحول شود ، بله کارخانه های تولید یخ در خانه ، یا همان یخچال فریزر ها !
نکته جالب این است که افراد فعال در نسخه ۱٫۰ تولید یخ همواره در آن صنعت درگیر شدن و بواسطه یک نوآوری نابود شدند ، افراد حاضر در نسخه ۲٫۰ نیز فقط به فکر تولید یخ کارخانه ای بودند و هیچ گونه نوآوری انجام ندادند تا اینکه یک نوآوری بنیادی صنعت آنها را نیز نابود کرد.
هدف Guy از ارایه این داستان و سخنرانی این بود که همیشه باید از بیرون گود داستان را نگاه کرد ، تاریخ نشان داده که صنعت های مختلف معمولا توسط افراد خوش فکر در صنایع دیگر ، بواسطه نوآوری هایی که انجام داده اند ، نابود شده اند.
جالب است بدانید که نوآوری های Radical معمولا توسط سازمانی خارج از آن صنعت رخ می دهد ( نوکیا – سامسونگ ( نوکیا در حال حاضر کجاست ؟ ) ) یا مثلا گوگل و حضورش در صنعت تلفن همراه !
سخنران به این نکته می خواست بیشتر تاکید کند که نوآوری های اساسی معمولا نیاز به تفکری خارج از تفکر فعلی دارد. و این ویژگی بود که استیو جابز آن را داشت!
واقعیت این است که استارتاپ ها ، بواسطه چابکی و اینکه توان چرخش بالایی که دارند ، توان ایجاد این تغییرات را در بازار دارند ! و لذا سرمایه گذار های ریسک پذیر از سرمایه گذاری بر روی آنها لذت می برند !
البته جا داره به این نکته هم اشاره کنم که این به این معنی نیست که شما بیافتید فقط دنبال نوآوری رادیکالی و فکر کنید که نوآوری رادیکالی فقط موفق می شود ، نه هدف از این مقاله این بود که بدونید که شما میتوانید بواسطه نگاه خلاق خودتون هر صنعتی را بواسطه ایده استارتاپیتون متحول کنید ! شما شاید خیلی چیزها بفکرتون برسه که به فکر فعالان یک صنعت نرسه !
امیدوارم این گزارش و آموزش براتون مفید بوده باشه ! منتظر گزارش های بعدی باشید.
جالب بود،ممنون
متن آموزنده و جالب بود تشکر فراوان از زحماتتون .
به قول یکی از اساتید خرد عادی برای پیشرفت و ترقی کارایی ندارد و باید از خرد غیر عادی بهره برد.
از انتقال تجربیات و اموخته های استاد گرامی تشکر ویژه می کنم
ممنون که وقت میزاری و تجربیاتت رو با ما شهرستانی ها به اشتراک میزاری.
منتظریم با دست پر از سیلیکون ولی برگردی.
امیدواریم که با افزایش تولیدات ایران و با صادرات محصولات ایرانی کشور ایران از
لحاظ تکنولوژی زبان زد جهان گردد با استفاده از محصولات ایرانی به قدرت
صنعت ایرانی دست یابید.
سلام ممنونم از مطالب مفیدتون این روزها خیلی بهش نیاز دارم
ممنون از شما دوست عزیز جالب بود