این پست رو خیلی خوشحالم که دارم می نویسم چون یه جورایی فکر میکنم به خیلی ها کمک کرده !
واقعیت اینه که همه ما در حال تلاش کردن برای رسیدن به موفقیت هستیم ، موفقیت واژه عجیبیه ! یه چیزیه که این روزها خیلی میشنویم !
و جالبه بدونید که معیارهاشو جامعه تعریف میکنه !
مثلا کسی که پولدار تره موفق تر و زرنگ تره ، کسی که خارجه موفقه یا کسی که دکتری داره موفق ممکنه تلقی بشه !
جالبه که جامعه و محیط و اجتماع برای ما موفقیت رو تعریف میکنه و ما خواسته یا ناخواسته در دام دویدن برای رسیدن به معیارهایی میکنیم که جامعه برامون تعریف کرده ، وقتی هم بهشون میرسیم یه مدتی ممکنه حال کنیم ولی باز هم میبینم یه چیزی کمه…
همه ما یه جورایی درگیرشیم…
معمولا برای رسیدن به موفقیت هامون هم ممکنه دچار بی اخلاقی هم بشیم ، زیر آب بزنیم ، غیبت کنیم ، تهمت بزنیم ، بپیچونیم و…
از طرفی خیلی از ما ها هم به موفقیت دیگران هم حسودی میکنیم…حرص میخوریم که چرا یکی موفق شده ( با تعاریف جامعه ) …و خلاصه پدر خودمون و اطرافیانمون رو در این مسابقه موفقیت در میاریم.
در این پست توضیح دادم که صبحها در روتین روزانه خودم وقتی رو به توسعه فردی و مطالعات یونگی تخصیص دادم ، تقریبان با دو تا پامادور ( یعنی دو تا ۲۵ دقیقه) مطالعه در هر روز هر ۳۰ الی ۴۰ روز یه کتاب خوب رو میتونم بخونم.بعضی وقت ها هم فایل های صوتی ارزشمندی که از سایت دکتر شیری خریدم یا دوستان پیشنهاد میدن رو مطالعه می کنم.
اخیرا یک فایل صوتی گوش کردم از استاد ملکیان که انصافا داستان موفقیت و رضایت رو خیلی خیلی خوب مطرح کرده بود دوست داشتم آموزه های این فایل صوتی رو با شما به اشتراک بگذارم.
( یادتون باشه ارزشمندترین سرمایه و فرصتی که ما داریم این زندگیه ، خوب هر چقدر بیشتر باهاش حال کنیم ، بیشتر بردیم ، یکی از راههای حال کردن بیشتر با زندگی هم همینه که تفاوت موفقیت و رضایت رو بدونیم )…اینقدر این نگرش مربوط به موفقیت و رضایت مهمه و در زندگی شما و حتی مسیر کارآفرینی شما تاثیر گذار هست که ما چند تا ماژول از دوره ۱۶ هفته ای کارآفرینی ناب رو به این موضوع اختصاص دادیم.
خوب بریم سراغ اصل داستان

موفق ها و رضایتمند ها

ببینین ما دو دسته انسان در جامعه داریم
افرادی که دنبال موفقیت هستن !
افرادی که دنبال رضایت هستن !

ویژگی های افراد موفق

افراد دنبال موفقیت ۴ ویژگی دارن :

◦ همیشه خودشان را در مقایسه با دیگران و مسابقه با دیگران میبینن ، اینا یه جورایی کوشش اگاهانه در راستای تلاش برای جلو زدن از بقیه دارن…دیالوگ های تو سرشون اینه : آخ آخ چقدر عقب افتادم …دیدی اینا زودتر از من رسیدن به این هدف …
◦ رقابتشون با دیگران در ۷ مطلوب اجتماعیه، یعنی تو این زمینه ها مسابقه میدن
ثروت، قدرت (سیاسی)، حیثیت اجتماعی، شهرت، محبوبیت، علم اکادمی، جاه و مقام
ممکنه یکی از این هفتا یا چند تا از اونا …اگر هم در چند بعد باشه که پدرشون در میاد در رقابت…

Competetion

◦ در این مقایسه هر وقت جلوتر بزنند احساس پیروزی میکنند و هر وقت عقب بیافتن احساس شکست دارند ( اصلا فکر نمیکنن که چیزی به نام تجربه هم وجود داره )
◦ هویتشون فقط هویت اجتماعیه.از هویت فردی بی بهره اند…موفقیت براشون در زندگی اجتماعی معنی داره.تعریف انها از هویت : من ازX نفر عقبم و از Y نفر جلو

مسابقه ای اشتباه

افرادی که دنبال موفقیت به سبکی که گفتیم هستن ، یه داستانی رو اشتباه فهمیدن ، یه داستان خیلی ساده و ابتدایی رو ! این مسابقه ای که برای خودشون ترتیب دادن و اینقدر رو خودشون و بقیه فشار میارن یه مبنای اشتباه داره ! داستان اینه که مسابقه وقتی معنی میده که همه از یک جا شروع کنن ، این درحالیه که هر کدوم از ما در یک نقطه متفاوت هستیم ، همه از یکجا که شروع نکردیم…
یعنی چی … ببینین این مسابقه مبناش مقایسه خودمون با دیگران هست ، که اصلا کار بی معنی هست. چرا ؟ چون که تو این مواردی که در ادامه میگیم با هم فرق داریم.
ما از نظر توان جسمی ، سلامت و نیرو و زیبایی متفاوت هستیم.
ما از نظر ذهنی ، قدرت به یادسپاری ، یادآوری ، درک و… متفاوت هستیم.
ما از نظر ویژگی های روانی متفاوتیم ( برخی محافظه کار ، برخی شجاع و… )
ما از نظر اخلاقی متفاوت هستیم ، بعضی از ما راستگویی برامون ارزشه ، بعضی دیگه هیچ ترسی از دروغگویی و سایر امور غیر اخلاقی نداریم.
ما از نظر سطح اجتماعی ( پدر و مادر و منش و …) متفاوت هستیم.
استعدادهامون ، جغرافیامون و… متفاوته آقا ، بپذیریم که فرق داریم.

matrix

 

حالا بیایین با هم دسته دوم افراد رو مورد بررسی قرار بدیم !

ویژگی های افراد رضایتمند

افرادی که دنبال رضایت هستن
اینا هم ۴ تا ویژگی دارن
– اینها هم در حال مسابقه هستن ، ولی نه مسابقه با دیگران ، بلکه مسابقه با خودشون ! یه جورایی دنبال این هستن که ببینن در چه وضعیتی هستن ، و چقدر بهبود پیدا کردن ! خیلی توجهی به بیرون ندارن ! همیشه دوست دارن مثل یک نرم افزار ورژن بهبود یافته ترین از خودشونو عرضه کنن! من خودم خیلی اینو دوست دارم ، البته هنوز نتونستم خیلی درونیش کنم ولی خیلی خوبه .
-متریک ها و سنجه های مقایسه هاشون بر اساس مولفه های روانشناختی هست، اینا تا این فاکتور ها خودشونو بررسی می کنن : چقدر خوشحال ترند ، چقدر آرامش دارن ، چقدر شادتر هستند،رضایتمندی شون بیشتر شده یا کمتر ، چقدر با خودشون آشتی کردن و…
– در این مقایسه و رقابت با خود هر چقدر پیشرفت کنن خوشحال میشن و خوشحال تر میشن ، و اگر عقب بیافتن ، دو حالت داره یا قصور کردن به دنبال چرایی میگردن و سعی می کنن در آینده این موضوع رو حل کنن ، اگر هم قصور نکرده باشن و به دلایلی خارجی عقب افتاده باشن ، تسلیم میشن و حرص نمی خورن ! خلاصه به تجربه و حکمت اعتقاد دارن.
نکته ۱: جالبه این روزها خیلی ها به قضا و قدر اعتقادی ندارن ، جالبه در آخرین کتابی که در حوزه بحث های روانشناسی یونگ خوندم ( کتابی عالی از بنیاد فرهنگ زندگی ) با نام….. نویسنده عجیب به رشته های نازک و تسلیم شدن در برابر حکمت الهی تاکید داشت. خلاصه غربی ها به چیزی رسیدن که ما مدتها داشتیمش!
نکته ۲: یادمون باشه که هیچوقت بی عرضگی ها و کم کاری های خودمونو به پای قضا و قدر نگذاریم.
هویت این افراد هویت واقعی و خویشتن واقعی خودشون هست، اینها معمولا از مرحله عضویت در گروه های اجتماعی مثل دکترها ، پولدار ها ، موفق ها و… گذر کردن ، دنبال کشف هویت واقعی خود هستن.

نکته پایانی

نکته پایانی : واقعیت اینه که ما هیچوقت به این صورت تفکیک شده نمیتونیم موفقیت و رضایت رو از هم جدا کنیم و یه جورایی یه حالت رفت و برگشتی بین این دو وضعیت وجود داره و در هم تنیده هستن.این تفکیک فقط به این دلیل بیان شد که کمی آگاه تر بشیم.
من خودم خیلی درگیر این موضوع هستیم و دارم سعی می کنم که از موفقیت به رضایت بیام. برای ما کارآفرینا که نیاز به توفیق طلبی درمون بالاست کمی سخته ، ولی واقعیت اینه که کیفیت زندگی خیلی خیلی به میزان رضایت شما بستگی داره تا موفقیت.
اگر تجربه ای در این زمینه دارین لطفا با من به اشتراک بگذارید . ممنونتون میشم.
دمتونم گرم .

 

final