اینکه شما زودتر با یکسری واقعیت ها مواجه بشید خوبه ! تلخ هست ولی خیلی به دردتون میخوره!
همونطور که میدونین در متد های راه انداز استارتاپ ها همواره به این نکته اشاره شده که بزنید از ساختمون بیرون و سریعتر ایده خودتون و مدل کسب و کارتون رو در محیط واقعی بازار ارزیابی و اعتبار سنجی کنید.
شما احتمالا در پیش برد و راه اندازی ایده استارتاپیتون یا از ابزار بوم مدل کسب و کار دارین استفاده می کنید یا از ابزار بوم ناب ( که به شدت پیشنهاد میشه از ابزار بوم ناب استفاده کنید ) من دو تا دوره مفصل در این زمینه در وبسایت فرانش دارم که میتونید بهشون رجوع کنید…
در این مجموعه  ویدیو قصد دارم که با شما در مورد ۱۰ خطایی که در طراحی مدل کسب و کارتون احتمالا دچارش میشین صحبت کنم. ایده این ویدیو از کلاسی که با اش موریا در تگزاس داشتم اومده. این ۱۰ تا خطا خیلی رایج هست و اش موریا ، نویسنده کتاب اجراب ناب و رشد ناب در قالب جلسات مشاوره اش بسیار برخورد کرده . من هم بواسطه مشاوره هایی که داشتم با خیلی از اونها برخورد کردم.یه جورایی همه جای دنیا مدل ذهنی و فکری کارآفرینا و خطاهایی که دچارش میشن یکسان هست!در این مجموعه ۱۰ قسمتی این خطاها رو با شما به اشتراک می گذارم.

لینک های من در اینستاگرام و توییتر

هشدار استارتاپی شماره ۱ : سنجه ها  ها را جدی بگیرید

کارآفرینا معمولا نمیدونن که چطور باید موفقیت خودشونو اندازه بگیرن ! طرف دفتر داره ، چند تا نیرو هم استخدام کرده ولی هیج معیاری برای اندازه گیری موفقیتش نداره ! حتی اگر داره ، اینقدر درگیره اجراییات هست که ازش می پرسی میخوای به کجا برسی تعریف دقیق و سنجه مشخصی نداره. جالبه بدونید که عده ای از استارتاپ ها فقط اهداف کوتاه مدتی دارن که فقط از بازار حذف نشن ! یه استراتژی مشخص و هدفهای شفافی ندارن ! البته بماند که اول کار هم واقعا شاید هدف ها شفاف نباشه ولی میشه با همه هدف ها حتی اگر اشتباه باشن رو کمی کرد.این چیزی هست که در بخش سنجه های کلیدی بوم ناب بهش اشاره میشه !
جالبه بدونید که تعریف موفقیت از نظر افراد متفاوت هست ، برای یکی ایجاد یک کمپانی با فروش ۱۰ میلیون تومان موفقیت محسوب میشه ، برای یکی دیگه شهرت و فروش ۱۰۰ میلیونی ! یکی دیگه شاید تاثیر گذاری در دنیا براش از اهمیت ویژه ای برخوردار باشه !توضیحات بیشتر را در ویدیو میتونید ببینید.

این خیلی مهمه که موسسین استارتاپ ها قبل از اینکه بیان و استارتاپ راه بندازن ، با هم دیگه یک گپ خودمونی در مورد تصوراتشون از موفقیت بزنن !
مهم اینه که داستان آخری که دوست دارید براتون بواسطه راه اندازی استارتاپ محقق بشه چیه ! با خودتون رو راست باشین!
بعد از رسیدن به چرایی این داستان ، باید time box کنیدش و براش یک محدودیت زمانی در نظر بگیرید.!

تا اینجا چرایی و اینکه کی میخواهید به هدفتون برسید رو مشخص کردید !روی کاغذ بشینید حساب کنید که اصلا این کسب و کار اونقدر قابلیت رشد و توسعه رو داره که شما رو به هدفتون برسونه ! یا نه ؟

مطالعه این چند پست در این رابطه  به شدت پیشنهاد میشه :

چگونه عیار استارتاپ خود را بسنجیم؟قسمت سوم-مثال های کاربردی

چگونه عیار استارتاپ خود را بسنجیم؟ قسمت دوم

چگونه عیار استارتاپ خود را بسنجیم؟ قسمت اول