این بار جامعه کاربری شیراز ، دست به یه اقدام مهم زدند و اون هم تدارک کنفرانسی با محوریت تجربه کاربری ، اونهم در شیراز است .در سال گذشته امید امرایی به همراه تیمش در جامعه کاربری شیراز ، فعالیت های بسیار ارزشمندی رو در زمینه آموزش و به اشتراک گذاری تجربه کاربری در شیراز رو انجام دادند ، من هم چند جلسه ای رو در خدمت این عزیزان بودم . این تیم فعال ، به تازگی برنامه ریزی کنفرانسی رو انجام دارن میدن که میتونه در ارتقای علمی و به اشتراک گذاری تجربه فعالین این حوزه خیلی موثر و مفید واقع بشه ، پیشنهاد میدم اگر امکان حضور دارید ، حتما در این کنفرانس شرکت کنید ! به نظر من شیراز یکی از بهترین مکان هایی بود که میتونست این کنفرانس برگزار بشه ، هم بواسطه جامعه فعال تجربه کاربری اش و هم بواسطه جاذبه های گردشگری و تجربیات کاربری ارزنده ای که به مسافران ارایه میده !
در ادامه توضیحات این کنفرانس رو تقدیمتون می کنم ، امیدوارم اطلاع رسانی مناسبی بشه و این کنفرانس با بهترین کیفیت برگزار بشه ( انشاالله من هم حضور خواهم داشت )
معرفی کنفرانس
کنفرانس تجربه کاربری شیراز یکی از برنامههای علمی جامعه تجربه کاربری شیراز است و با رویکرد «ارتقای کیفیت زندگی» به مدت ۲ روز در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۵ در سه بخش سخنرانیهای ۵۰ دقیقهایی، نکات کلیدی و کارگاه برگزار میشود.
در این کنفرانس تلاش میشود با معرفی الگوهای موفق عملی ایران و جهان، روندها و روشهای علمی با یک نگاه آینده پژوهانه، تاثیر تجربه کاربری در افزایش سطح کیفیت زندگی با اتکا بر افزایش رضایت بخشی در تولید محصولات و خدمات بررسی گردد.
معرفی تجربه کاربری
ریشه طراحی تجربه کاربری به علم آرگونومی و عوامل انسانی بر میگردد که تقریبا از ۱۹۴۰ میلادی (۱۳۱۹ شمسی)، یعنی بیش از ۷۰ سال پیش شروع شده و روی موضوع تعامل انسان با ماشین، محیط متنی و روش طراحی سیستمهایی که تجربه کاربر را شکل می دهند تمرکز دارد.
با شروع نفوذ کامپیوتر در اوایل ۱۹۹۰ میلادی به محیط کار، تجربهکاربری تبدیل به مهمترین دغدغه طراحان شد. از آن به بعد Donald Norman واژه طراحی تجربه کاربری را در سطح وسیع دانشی مطرح کرد و امروزه این رشته نقاط اشتراک زیادی با طراحی کاربر محور و همین طور تعامل انسان و رایانه دارد. (بخش ۲۱۰ از استاندارد ISO-9241)
تجربه کاربری و زیر شاخههای آن شامل تعامل انسان و رایانه، طراحی کاربر محور و طراحی تعامل، در بسیاری از دانشگاههای معتبر جهان شامل ایالات متحده، انگلیس، دانمارک، سوئد، ایتالیا، فرانسه، کانادا، آلمان و چندین کشور دیگر تدریس میشود.
در دانشگاههای ایران نیز سالهاست که رشته طراحی صنعتی (به عنوان یکی از زیرشاخه های بزرگ تجربه کاربری) در مقاطع مختلف تدریس می شود. HCI هم که یکی دیگر از علوم مرتبط و محوری تجربه کاربری است، در مقاطع دکترا و همچنین بعضاً کارشناسی فناوری اطلاعت ارائه می شود.
اهمیت کنفرانس تجربه کاربری
امروزه تجربه کاربری به عنوان یکی از تخصص های بسیار مهم و کلیدی در تولید شناخته میشود. آنچنان که بخش زیادی از استخدامیهای شرکت های بزرگی چون Apple, Microsoft, Google و … به این متخصصین مربوط می شود.
شرکت Google به عنوان بزرگترین کسب و کار اینترنتی جهان (به گزارش اکونومیست)، سالانه ۷٪ از کل درآمد خود را به بهینه سازی تجربه کاربری در محصولاتش اختصاص میدهد که با در نظر گرفتن همه موضوعاتی که می توانند در سازمانی به این بزرگی مهم باشند، سهم بسیار زیادی است.
اهداف کنفرانس
کشورهای پیشروی جهان از جمله کره جنوبی، مالزی، چین، ایالات متحده، استرالیا و … سالهاست که با بکارگیری تجربه کاربری در طراحی محصولات و خدمات خود به پیشتازان بازار تبدیل شده اند و سهم بزرگی از رقابت جهانی را به خود اختصاص داده اند.
ما در این کنفرانس تلاش می کنیم که با گسترش این تفکر در صنایع، نقشی در شتاب دهی به توسعه و ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان داشته باشیم. برای این منظور چند هدف را دنبال میکنیم:
- کارآفرینی و نو ارزش آفرینی با نگرش و تفکر طراحانه
- ترویج فرهنگ اهمیت به رضایت بخشی در محصولات و خدمات بین تولید کننده و مصرف کننده
- فراهم کردن زمینههای لازم برای ارتقای سطح کیفیت زندگی
- معرفی و گسترش شبکه متخصصین تجربه کاربری در ایران
- ارتقاء سطح آگاهی عمومی در شناخت تجربه کاربری و تاثیرات مثبت آن
مخاطبان کنفرانس تجربه کاربری
گرچه به دلیل دامنه گسترده اثرگذاری تجربه کاربری در علوم و صنایع مختلف، نمیتوان مخاطبان آن را محدود به گروه خاصی دانست، اما اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز به عنوان فرصتی ارزشمند برای مخاطبان، در سه گروه طراحی شده است؛
مدیران عامل، مدیران محصول و مدیران سازمان های حوزه فناوری اطلاعات (IT)
چون کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات (به دلیل مقیاس پذیری بسیار بالا) با تنوع گستردهتری از مخاطبان همراه هستند، تا به امروز نقش طراحی تجربه کاربری در این کسب و کارها بیشتر مشاهده شده است. به همین دلیل پیشبینی میشود اغلب صاحبان کسب و کار که در این کنفرانس شرکت دارند، صاحبان بنگاههایی باشند که بطور مستقیم با فناوری اطلاعات و دیجیتال در ارتباط هستند.
برای این گروه، تجربه کاربری به شکل یک فرهنگ سازمانی است که میتواند در همه قسمتهای یک سازمان از تولید تا فروش اثرگذار باشد.
متخصصین و طراحان تجربه کاربری و رابط کاربری
بدون متخصصین و طراحان تجربه کاربری دست یابی به اهداف و استانداردهای مورد نظر بعید است. در حاشیه این کنفرانس ما کارگاه هایی را برای ارتقای مهارت این متخصصین فراهم می کنیم و این امر هم از حیث یادگیری و هم از منظر بینشی این گروه را مخاطب قرار می دهد.
دانشجویان و علاقهمندان به تجربه کاربری
با توجه به فعالیت یک ساله جامعه تجربه کاربری شیراز و برگزاری بیش از ۵۰ نشست هفتگی و ماهیانه، پیشبینی میشود بسیاری از از دانشجویان حوزه فناوری اطلاعات و مهندسی نرمافزار برای کسب دانش و شناخت در خصوص تجربه کاربری در این کنفرانس حضور داشته باشند.
دور از ذهن نیست (و امیدواریم) که درآینده بسیار نزدیک تجربه کاربری به عنوان یک رشته دانشگاهی در ایران نیز تدریس شود و این کنفرانس میتواند زمینه ساز و تسهیلگر این امر باشد.
کمیته علمی، داوران و سخنرانان
کمیته علمی
دو تن از چهره های سرشناس و علمی بین المللی جناب آقای دکتر نیما مروجی (دکترای فن آوری های آرام بخش از دانشگاه استنفورد) و خانم نازنین اویسی (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شاخه استراتژی طراحی و کارشناسی ارشد طراحی تعامل، دانشگاه هنر کالیفرنیا) خواهند بود. داوری مقالات ارسال شده به جشنواره توسط کمیته علمی صورت میگیرد.
سخنران ها
خانم صنم نصیر پور(استراتژیست طراحی فیوز پراجکت)
خانم نازنین اویسی (طراح ارشد Kaiser Permanente )
آقای مصطفی آروند) برنده جایزه جهانی A’Design عالیترین جایزه طراحی صنعتی جهان)
برگزارکننده کنفرانس
جامعه تجربه کاربری شیراز به عنوان یک سازمان مردم نهاد و فعالترین شبکه تجربه کاربری کشور، اجرا و برنامهریزی این کنفرانس را بر عهده دارند.. تیم اجرایی این کنفرانس متشکل از برخی از فعالان، متخصصان و محققان تجربهکاربری کشور است.
سلام و ادب
مطالب بسیار عالی و کاربردی !
پیشنهاد می کنم اشتراک مطالب رو از طریق تلگرام هم قرار بدید