قبلا در این پست در مورد اولین دمو دی آواتک که به نظره من یک مبدا مهم در تاریخ استارتاپی ایران بوده نوشتم ( اینکه چه استارتاپ هایی ارایه دادن ، چه مبالغی رو درخواست کرده بودن و… ) این پست یک پست بسیار جنجالی بود که حتما پیشنهاد میدم اونو مطالعه کنید ( هم پست و هم کامنت هاش رو ) .ببینید ، به نظره من مرور نمونه های داخلی میتونه به شما دیدگاه مناسبی در زمینه نحوه ارایه به سرمایه گذار بده ، ممکنه شما کلی کتاب بخونید و راهکارهای مختلف رو مرور کنید ، ولی همه این موارد نیاز به بومی سازی دارن ، شخصا در آموزش هام خیلی روی بومی سازی تاکید دارم ، اینکه استارتاپ های موفق دنیا چطور ارایه دادن ، آموزه هایی رو به همراه داره ( همونطور که خودم در این مجموعه پست ها به بررسی اسلاید های ارایه استارتاپ های موفق پرداختم ) ولی نمونه های داخلی یه چیزه دیگست، یکی از جنبه هایی که در مجموعه آموزشی بوم ناب خیلی مورد استقبال قرار گرفت بررسی حدود ۳۰ استارتاپ و شرکت داخلی بود ، این مثال ها و نمونه ها، آموزش رو برای بیننده بسیار ملموس تر می کنه . در این پست به بررسی ویدیوی ارایه استارتاپ های ایرانی می پردازم که پر از نکته آموزشی و ایده است.
تشکر از آواتک
جا داره در اینجا از آواتک تشکر کنم ، چرا ، به خاطر انتشار محتوای ویدیویی ارایه استارتاپ های چرخه دوم و سوم ! این مجموعه ویدیویی که در ادامه خواهید دید ، در کانال آپارات آواتک منتشرشده. نمیدونم آیا شتابدهنده های دیگه هم این کار رو کردن یا نه … با این حال کارارزشمندی هست و یه جورایی این ویدیو ها کلی مطالب آموزشی میتونه برای شما به همراه داشته باشه ، چرا ؟ چون کلی منتور با این استارتاپ ها کار کردن تا این ارایه ها رو آماده کنن ، سعی شده از بهترین روشها استفاده بشه ، و شما با دیدن این ویدیو ها ،خروجی اونها و نتیجه تلاششونو میبینید و میتونید از این الگو ها بهره مند بشید.
نکته مهم
در مورد ویدیو هایی که در ادامه میبینید من نظری اعلام نمیکنم ، اینکه ایده خوبه ، بده ، ارایه چطور بوده ، یا اینکه روش تحلیل ها چطور بوده ، همه ارایه ها از یکسری الگو ها پیروی کردن ، این الگو ها ظاهرا بر اساس تحقیقات تیم آواتک ، روش مناسبی برای ارایه به سرمایه گذار هست ( بالاخره تعدادی از این استارتاپ ها سرمایه جذب کردن ، با همین ارایه ها و تحلیل ها ). در اینجا هدف یک جمع آوری و مجتمع سازی محتوا بوده که امیدوارم براتون مفید واقع بشه !
ارایه های چرخه دوم آواتک
تعداد تیم های ارایه دهنده ۹ تیم
عناوین تیم ها : اسمارت بین | پروانه | پی پینگ | دیمانا | رنگی تر | کورداتو | ناملیک | نیک پرینت | هگزی پیکسل
زبان ارایه : انگلیسی ( احتمالا سرمایه گذارانی از خارج در جمع به صورت حضوری یا ریموت حضور داشته اند ، در چرخه اول آواتک هم همینطور بود )
نکات :
- شما خواه ناخواه در زمانه ارایه بواسطه استرس سریع صحبت می کنید ، واگر حجم اطلاعات زیاد باشه ، یه مقدار سرمایه گذار گیج میشه ، پس باید روی سرعت صحبت ، زمانبندی و حجم مطلبی که قراره انتقال بدید خوب فکر کنید و برنامه ریزی داشته باشید.
- شیوه مقایسه با رقبا بسیار خوب انجام شده است .
- عدد و رقم ها بسیار قابل تامل و آموزنده است ، و شما میتوانید از این تحلیل ها بسیار بسیار بهره ببرید! ( آمارهای مربوط به تحقیقات بازار ، سایز بازار ، میزان ترکشن و… )
- یکی از نکات مهم برای سرمایه گذار ها برنامه شما در چند ماه آینده است ( در بسیاری از این ارایه ها به سرمایه گذار چشم اندازی از اتفاقات آینده ارایه شده است= اینکه قراره به کجا برسن و چیکار کنن )
- اکثر استارتاپ های ارایه دهنده ، اسلایدی ویژه برای مشاوران ، منتورها و advisor های خود گذاشته اند ، اگر شما از فردی کلیدی و معتبر بعنوان یک مشاور در راهبری استارتاپ خودتون استقاده کنید ، این کار کمی اطمینان خاطر به سرمایه گذار می دهد ( البته انتخاب این فرد بسیار بسیار مهم است ، چون در حال حاضر همه در ایران مشاور هستند ، باید در انتخاب مشاور بسیار دقت کنید)
- برای کسب اطلاعات بیشتر از میزان سرمایه درخواستی و ارزش گذاری استارتاپ ها این وبینار آموزشی را ببینید.
ویدیوی ارایه استارتاپ اسمارت بین
سرمایه مورد نیاز ۱۶۳ هزار دلار معادل ۵۶۰ میلیون تومان ، میزان فروش تا کنون ( منظور روز ارایه ) ۹۰۰۰ هزار دلار یا تقریبا ۳۰ میلیون تومان | تعداد اعضای تیم ۳ نفر
ویدیوی ارایه استارتاپ پروانه
سرمایه مورد نیاز ۳۵۰ میلیون تومان ( ۳۵ درصد از این مبلغ برای مباحث بازاریابی و ۶۵ درصد برای توسعه محصول و کسب و کار ) | تعداد اعضای تیم ۶ نفر
ویدیوی ارایه استارتاپ پی پینگ
سرمایه مورد نیاز ۶۰۰ میلیون تومان ( برای تحقیق و توسعه و بازاریابی ) – تعداد تراکنش تا روز ارایه به سرمایه گذار ۱۲۰ عدد | تعداد اعضای تیم ۴ نفر
ویدیوی ارایه استارتاپ دیمانا
سرمایه مورد نیاز ۱۲۰ هزار دلار ( معادل حدود ۴۰۰ میلیون تومان ) جهت بازاریابی ، توسعه محصول ، تبلیغات | تعداد اعضای تیم ۴ نفر
ویدیوی ارایه استارتاپ رنگی تر
سرمایه مورد نیاز ۱۸۰ هزار دلار ( معادل ۶۰۰ میلیون تومان ) ۲۳ درصد جهت توسعه کسب و کار ، ۳۶ درصد در حوزه بازاریابی و ۳۱ درصد در حوزه توسعه محصول | تعداد اعضا ۵ نفر
ویدیوی ارایه استارتاپ کورتادو
سرمایه مورد نیاز ۱۵۰ هزار دلار ( معادل ۵۰۰ میلیون تومان ) تعداد تراکنشهای ثبت شده در روز ارایه ۵۰۰۰ مورد | تعداد اعضا ۵ نفر
ویدیوی ارایه استارتاپ ناملیک
سرمایه مورد نیاز ۱۴۰ هزار دلار ( معادل ۵۰۰ میلیون تومان ) ۵۰۰۰ هزار دانلود اپلیکیشن در روز ارایه| تعداد اعضای تیم ۵ نفر
ویدیوی ارایه استارتاپ نیک پرینت
سرمایه مورد نیاز ۱۷۰ هزار دلار ( معادل ۶۰۰ میلیون تومان ) درآمد تا روز ارایه ۱۱ میلیون تومان | تعداد اعضای تیم ۵ نفر
ویدیوی ارایه استارتاپ هگزی پیکسل
سرمایه مورد نیاز ۴۲۰ میلیون تومان | ۴۰ هزار دانلود در کافه بازار و ۴۰۰۰ کامنت در تاریخ ارایه | تعداد اعضای تیم ۲ نفر
ارائههای چرخه اول تو یو تیوب آواتک هست اکر خواستید
ممنون بابت راهنمایی .ایول
۱۰ تیم بود و تیم اسپورتآپ از قلم انداختید…
ویدیوشو دارید ؟ لینک بدید که معرفی کنم؟
چرا انگلیسی هست نمیفمیم😑
سری اول ارایه ها به صورت انگلیسی بوده ! حق با شماست ! ولی در دروه های بعدی ارایه ها به صورت فارسی بوده است.
سلام. خیلی خوب بودبود
ممنون
نکتهای که می تونه ارائهی یک استارتاپ رو جذاب نشون بده اینه که بتونه اعلام کنه از چه تکنیکها و استراتژیهایی برای رشد کسب و کار خودشون استفاده میکنند و یا میخواهند استفاده بکنند، چیزی که مخاطب انتظار شنیدنش رو داره بیشتر راجع به نحوه اجرا و نتیجه سازی هست تا چیزهای دیگه. در واقع باید در روز ارائه به سرمایهگذار واقع گرا و داده محور بود.
سلام دکتر جان میخواستم ببینم توی روال تقسیم سهام بین استارت آپها و سرمایه گذار در مرحله اول حداکثر چه مقدار سهام به سرمایه گذار میدن و اینکه میانگین واگذاری سهام به سرمایه گذار در مرحله اول چقدر هست؟
ببینید پیشنهاد میدم دوره الفبای ارزشگذاری و تقسیم سهام استارتاپ ها رو ببینید ، توش در این مورد خیلی صحبت کردیم ، ناصر غانم زاده عزیز هم به تازگی مطلبی رو پیرامون این موضوع منتشر کرده !