چگونه عیار استارتاپ خود را بسنجیم؟ قسمت اول

اولا عذر خواهی بابت تاخیر ، درگیر استارتاپ میلوژی هستم ! عجیب اتفاقایی افتاده عجیب!
۲ ماه و ۲۵ روز هست که درگیر استارتاپ میلوژی هستیم ، بزودی در قالب فیلمی مستند داستان واقعی این استارتاپ رو منتشر می کنیم ، در فرآیند راه اندازی و لانچ میلوژی مسئله ای  برام پیش آمد که شاید برای خیلی از دوستانی که در حال راه اندازی استارتاپ هستند ممکن است پیش بیاید ،مسیله این بود : خوب ، استارتاپ رو راه اندازی کردیم ، وبسایت رو بردیم بالا ، اپلیکیشن رو لانچ کردیم ، از کجا باید بفهمیم که داریم رشد می کنیم و مسیر درستی رو پیش میریم؟ چه معیار هایی(سنجه هایی) برای رشد یک استارتاپ وجود داره؟ اصلا اگر قرار باشه فردا این استارتاپ رو ارزش گذاری کنن آیا معیارهایی هست که ما بتوانیم جلوی یک سرمایه گذار مانور بدیم ؟

سنجه های مختلفی (Metrics) مختلفی برای رصد کردن وضعیت استارتاپ ها وجود داره که در این نوشته قصد دارم روی یکی از اونها تاکید کنم ، ازونجایی که اعتقاد به کار عملی دارم ، در اینجا تجربیات خودم رو در این زمینه به اشتراک می گذارم.
چه معیارهایی را باید همیشه  در استارتاپ مان  بررسی کنیم ؟ عیار استارتاپ ما چقدر هست؟
ما در میلوژی از متد استارتاپ ناب (Lean Startup) استفاده کردیم ، یک تیم سه نفره  ، ۲ ماهه نسخه MVP رو لانچ کردیم و استقبال هم خدا رو شکر خوبه ( یادتون نره ، گفتم از متد لین ، یعنی مصاحبه گرفتیم ، با کمترین هزینه و زمان ممکن بازار رو سنجیدیم و فیچر لیست پروژه رو درآوردیم و حالا نسخه MVP رو لانچ کردیم و داریم در این مرحله این نکته رو بررسی می کنیم که آیا اصلا محصول درستی تولید کردیم یا نه) الان ما در قسمت چپ نمودارزیر  ،در بخش خاکستری قرار داریم

Chart

من به بحث رفتار شناسی خیلی علاقه مند هستم و جالبه بدونید که اگر بخواهید از تکنیک های لین استارتاپ استفاده کنید بعضی هاش بنا به تجربه من در ایران بازده مناسبی نداره ، که انشاالله در پستی مفصل بر روی این موضوع صحبت خواهم کرد.ولی بسیاری از این تکنیک ها در کاهش ریسک استارتاپ شما موثر خواهند بود .

راستی به این سئوال فکر کنید : بزرگترین ریسک یک استارتاپ چیه؟( زمان ، هزینه ؟ یا تولید محصول اشتباه که بازار اصلا نمی خواد؟ )

خوب برگردیم سر بحث زیبا و شیرین معیار ها که بعید میدونم توضیحات و منابع فارسی در این زمینه خیلی وجود داشته باشه ، قبل از ورود به بحث متریک ها ( معیار ها یا سنجه ها ) جا داره از ناصر غانم زاده عزیز تشکر کنم ، در سفر اخیری که به تهران داشتم ، ساعتها پیرامون این موضوع با هم بحث کردیم که انصافا خیلی از ابهاماتی که داشتم برطرف شد.
اگر عبارت Startup Metrics رو در گوگل سرچ کنید ، کلی مقاله پیدا می کنید که هر کدومشون متریک های مختلفی رو ارایه دادن ، من با مشورت هایی که گرفتم از چارچوب AARRR استفاده کردم !
یادآوری : استارتاپ میلوژی در مرحله MVP هست ، ما در هر مرحله باید تاکید بر روی یکسری از متریک ها داشته باشیم ( حداقل من به این نتیجه رسیدم ) نباید روی همه متریک ها  تاکید داشته باشید و سعی کنید همه را بالا ببرید!

معرفی چارچوب AARRR

نترسید خیلی پیچیده نیست  این یک عبارت مخفف است، ۵ معیار و مقیاس در این چارچوب مطرح میشه که برای استارتاپ ها میتونه خیلی مفید باشه و شما باید در استارتاپتون یک داشبورد درست کنید تا ببینید که در هر یک از معیار ها در چه مرحله ای قرار دارید و اوضاعتون چطوره ! خیلی بحث شیرین و باحالیه !
نکته مهم : در چرخه حیات استارتاپ شما هر کدوم از این معیار بسته بهماهیتتونممکنه مهم تر از بقیه بشه ! ( حالا کدوم معیار روکی  باید روش تمرکز کنین رو بعدا مفصل صحبت خواهیم کرد)
تصویر زیر این معیار ها رو بصورت کلی نشون میده

AARRR_model-edit

سنجه (معیار) Acquisition ( کسب کردن ، جذب کردن)

یه جورایی عیار جذب مشتری استارتاپ شما رو نشون میده
یعنی چه میزان Signup دارید؟چقدر ویزیت دارید ؟
سئوال مهم که باید بهش فکر کنید ( آیا میزان Signup خیلی مهم هست؟ ) در چه مرحله ای باید روی این معیار تاکید کنید؟
اینکه استارتاپ شما ۲ میلیون کاربر ثبت نامی داشته باشه ولی ۳ نفر بیشتر از خدمات و ارزش ارایه شده شما استفاده نکنن چی؟ آیا شما موفق هستید؟ فکر کنید به این موضوع!

سنجه (معیار) Activation ( فعالسازی ، میزان استفاده از فیچر و امکان اصلی سرویس استارتاپتون )

بعبارتی این ۲ میلیون ثبت نامی ، چقدرشون از سرویس شما واقعا استفاده می کنن! این خیلی مهمه
بهش فکر کنید ؟ سرویس و فیچر اصلی استارتاپ شما چیه ؟واقعا چیه؟ چند درصد از کاربرا ازش استفاده می کنن؟
آیا اولین تجربه ارایه شده در وبسایت شما آنقدر جذاب هست که کاربر شما علاقه مند به استفاده از سرویس شما بشه؟اینجاست که اهمیت بحث تجربه کاربری مشخص میشه!

سنجه (معیار) Retention ( بازگشت و استفاده مجدد)

آیا کاربران بعد از فعالسازی( معیار قبلی) بر می گردند و دوباره از آن امکان و یا سایر امکانات فراهم شده توسط استارتاپ شما استفاده کنن؟
مثلا ببینید ، در شبکه های اجتماعی ، افراد هر روز وارد می شوند و از خدمات استفاده می کنند!
صاحبان گوشی ها معمولا در هفته یکی دو بار به اپ استور سر می زنند و یه چرخی می زنند! در مورد محصول شما چطور؟ حتما سئوال میکنید چطور اندازه گیری کنید اینو ! بله …مسئله این است ! چطور!!!! در پست های بعدی…

سنجه (معیار) Referral  ( دعوت کردن از سایر دوستان برای حضور)

چند نفر از کاربران میلیونی استارتاپ توهمی ما به دوستانشان پیشنهاد می دهند که از سرویس ارایه شده توسط استارتاپ ما استفاده کنند؟
اصلا اینو چطور میخواهید اندازه گیری کنید؟ آیا در وبسایتتون بخشی برای دعوت از دوستان برای کاربرانتان در نظر گرفته اید؟
چند تا توییت در مورد محصول شما شده؟ چه ابزاری برای اینکار دارید؟
چند تا به اشتراک گذاری ؟ چند تا لایک ؟ چند تا لاییییییککککککک ؟ چند تا لایککککککک داره ؟ ( اشاره به یکی از مجموعه ویدیو های سوری لند)

سنجه (معیار) Revenue

چقدر پول در میارید؟ چند نفر پول میدن؟

یک متافور ساده و قابل فهم از چارچوب AARRR

AARRR-shir

حالا بریم خوشحال باشیم که ۵۰۰۰ نفر پیش ثبت نامی داشتیم و ۱ میلیون نفر کاربر ریجیستر شده؟ دوست عزیز من ،عیار استارتاپت چنده؟ چنده؟؟؟؟؟
راستی معیار ها چطور باشن بهتره ؟

به چه صورت محاسبه بشن بهترن ؟

در پست های آینده بیشتر در این زمینه توضیح میدیم و تجربیاتم رو با شما عزیزان به اشتراک میذارم!
در ضمن تصاویر موجود در این پست  ویرایشی آزاد از تصاویر موجود در وب است !