مهم نیست کارمند باشیم یا رئیس یا حتی نگهبان یک کارخانه متروکه. تا زمانی که زنده‌ایم به ارتباط با دیگران نیازمندیم و زبان به‌عنوان مهم‌ترین راه شناخته‌شده برای برقراری ارتباط همیشه در خور توجه بوده و هست. همه ما، هر روزه به دنبال معرفی خود به یک نفر یا انبوهی از جمعیت اقدام به سخنرانی می‌کنیم.

سخنرانی و فن بیان همواره و در طول تاریخ آدمی یکی از مهم‌ترین راه‌های تاثیرگذاری بر افراد جامعه و سرمنشأ جنبش‌ها و تحولات زیادی در طول قرن‌های متمادی بوده است. براساس نتایج تحقیق پروژه۱‌ پانتئون دانشگاه‌ام‌آی‌تی، مهم‌ترین عامل در ماندگاری نام افراد نحوه سخنرانی و تاثیرگذاری رهبران بوده است.

بر اساس این تحقیق که توسط گروه ماکروکانکشنز در آزمایشگاه رسانه دانشگاه ام‌آی تی صورت گرفته است، در یک بازه زمانی ۶ هزار ساله ارسطو، افلاطون، مسیح، سقراط، اسکندر کبیر، لئوناردو داوینچی، کنفوسیوس، ژولیوس سزار، هومر و فیثاغورث به ترتیب رتبه‌های نخست تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

افراد این لیست فارغ از تاثیر مثبت یا منفی که در تاریخ نهاده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند و نقطه اشتراک تمام آنان قدرت خطابه و اقناع مخاطب بوده است.

اما آنچه در عصر کنونی با توجه به ساختارهای جامعه مهم می‌انگارد، توجه به این مهارت برای موفقیت فرد و جامعه است. سخنرانی و مذاکره دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر موفق است و حتی به تعبیری مهم‌ترین ویژگی یک رهبر ماندگار است.

رهبری یک سازمان و مجموعه، پیش از آنکه یک عنوان باشد یک رفتار است و زبان به‌عنوان اولین و تاثیرگذار ترین راه نمایش منش رهبر باید مورد توجه قرار گیرد و آموزش اصول آن برای تبدیل یک مدیر به رهبر امری ضروری است.

در فضای شرکت و سازمان از مدیر منابع انسانی که در تلاش است با ایجاد انگیزه در کارکنان به بهبود راندمان شرکت کمک کند تا مدیرعاملی که در جلسه هیات‌مدیره در تلاش است رای لازم برای صلاحیت اقدامات خود را کسب کند؛ از منشی دفتر مدیریت که با برخورد خود نشان‌د‌هنده طرز برخورد مدیر خود است و مسوول روابط عمومی که با نوع گفتمان خود، در حقیقت استراتژی شرکت در مقابل رسانه‌ها و مشتریان را نشان می‌دهد و بسیاری از مثال‌هایی از این دست درنهایت می‌تواند به موفقیت شرکت و عبور از بحران‌ها کمک کند.

به‌طور کلی یک مجموعه با استفاده مناسب و بجا از کلمات و انتقال مثبت حسی که پشت کلمات نهفته شده است و مهارت سخنوری و فن بیان نامیده می‌شود، به بهره‌وری بیشتری خواهد رسید.

از سویی در فضای کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار، سخنرانی و اقناع مخاطب به جد مهم‌ترین ویژگی بنیان‌گذار یک شرکت نوپاست. از آغازین لحظه‌های معرفی ایده به همکاران آینده و از نخستین تلاش برای جذب سرمایه‌گذار گرفته تا سخنرانی برای معرفی محصول نهایی به خریدار، این سخنرانی است که می‌تواند یک ایده و باور خام را به ارزش تبدیل کند.

در یک دادگاه جنایی، داشتن نفوذ کلام و قدرت بیان بیشتر برای برتری نفوذ وکیل مدافع‌ و دادستانی بر محیط محاکمه محرز است. داشتن بیان فصیح، توام با خونسردی، نکته‌ سنجی و نکته‌دانی یکی از ضروری‌ترین ابزار کار است. یک کیفرخواست‌ هر قدر هم که خوب تنظیم و ترتیب داده شده باشد به خودی خود قادر نخواهد بود آنچه را که محتوی واقعیت خود است، اثبات کند، بلکه این دادستان است‌ که به کیفرخواست یک پرونده جزائی، روح و قدرت قانونی می‌بخشد.

در بحرانی‌ترین دقایق مبارزه یک واحد نظامی نیز که همه چیز بر حسب مقیاس‌ ثانیه‌ها و لحظه‌ها تغییر می‌کند، تنها یک سخنرانی موجز و موثر فرمانده‌ است که موفقیت واحد را تضمین می‌کند. برای یک نظامی در هر موقعیت و وضعی که قرار دارد، خوب حرف زدن یکی از واجب‌ترین مسائل مورد احتیاج است. در اغلب کشورها به‌خصوص در جامعه ارتشی‌ها، سخنرانی، فنی است که رموز آن تدریس می‌شود. سخنرانی در ایران برای اولین بار در دوره مشترک رسته‌ها، جزو یکی از مواد درسی محسوب شد.

ذکر اهمیت آنچه گفته شد در کنار توجه مصرانه برترین دانشگاه‌های دنیا در برگزاری مسابقات سخنرانی چون هاروارد، استنفورد و ام‌آی‌تی، دفتر توسعه کارآفرینی و دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را بر آن داشت تا با برگزاری مسابقه سراسری سخنرانی سخن‌سواران در دانشگاه شریف، نسبت به ترویج این مهم اقدام کنند. مسابقه سخنرانی سخن‌سواران یک رویداد آموزشی-تحقیقاتی است که با هدف ترویج سخنرانی، مذاکره و گفت‌وگو در آحاد جامعه پایه‌گذاری شده است. علاقه‌مندان برای شرکت یا حضور در دومین دوره این مسابقه که ۲۵ اردیبهشت‌ماه همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود، می‌توانند به آدرس اینترنتی www.sokhansavaran.ir  مراجعه کنند.

 

پاورقی: ۱٫ www.pantheon.media.mit.edu

 

منبع :  روزنامه دنیای اقتصاد – صفحه مدیران – دوشنبه ۲۵ فروردین