همونطور که در جریان هستید در تاریخ ۲۱ ام تیرماه امسال ، همزمان با برگزاری رویداد فین استارز ، رویداد Pirate Summit نیز با حمایت و همکاری برگزار کنند گان فین استارز، نیز برگزار شد ، این رویداد در اصل یک مسابقه ارایه (Pitch) ویژه استارتاپ ها هست که با یک سری فانتزی ( مفهوم دزدان دریایی ) برگزار میشه !

استارتاپ

 

Pirate Summit رویدادی است یک‌روزه که در آن استارت‌آپ‌ها می‌توانند به ارائه کسب‌وکار خود در مقابل داوران و حاضرین بپردازند. داوران پس از ارائه استارت‌آپ‌ها، تیم‌های برتر را انتخاب می‌کنند. حضور سرمایه‌گذاران در این رویداد شانس جذب سرمایه را برای استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده افزایش می‌دهد.

من بواسطه حضورم در نمایشگاه و رویداد فین استارز ، بعنوان مربی و گرداننده پنل ارزشگذاری ، این فرصت رو پیدا کردم که ارایه تیم های ایرانی در این رویداد رو ببینم. (درآینده از پنل ارزشگذاری استارتاپ ها هم یک گزارش اختصاصی منتشر خواهم کرد )
در این گزارش میخوام استارتاپ هایی که در این رویداد ارایه داشتن رو  بهتون معرفی کنم و نکات مهمی که در ارایه هاشون بود رو با شما به اشتراک بگذارم.
نکته مهمی که این رویداد رو شاید از سایر رویداد های بومی در ایران متمایز می کنه ، حضور یک داور خارجی ( نماینده ای از Pirate Summit ) و همچنین ارایه ایده ها به زبان انگلیسی است.در تجربه حضورم در رویداد ibridge Berlin ما ( من و مسعود ، موسسین میلوژی) تجربه خیلی جالبی در زمینه ارایه ایدمون به زبان انگلیسی داشتیم. اگر توجه کرده باشید معمولا تیم های استارتاپی در ایران، از نظر ارایه خیلی توانمند نیستن ، حالا فرض کنید ارایه بخواد بصورت انگلیسی هم باشه ! کلا کار سختی هست. کلا صحبت کردن در برابر یک جمع ، کار مشکلی هست ، و هر چقدر شما در این زمینه تمرین کنید ، مهارت بیشتری رو کسب می کنید ، حال فرض کنید که قرار باشه به یه زبان دیگر هم باشه !
در این رویداد مشابه سایر رویداد ها از بین ۱۰ تیم منتخب ، جهت ارایه ، قرعه کشی انجام شد.
اولین استارتاپ ارایه دهنده در این رویداد ،تیم شارژمن بود ،که هدفش تجمیع پرداخت قبوض مختلف ( آب ، برق ، گاز و…) از طریق یک اپلیکیشن موبایل بود. این سیستم مزایای زیادی داشت ، در تصویر زیر مزایای این سیستم ارایه شده . از نظر من ارایه دهنده به زبان انگلیسی بسیار مسلط بود و خیلی روان صحبت می کرد.

Copy of 01.ChargeMan استارتاپ

استارتاپ دوم ، دونیت (۲nate.com)بود که از استارتاپ های خیلی خوب در زمینه Crowd Funding در ایران هست. محی سنسیل موسس این استارتاپ بیان کرد که نیاز به ۳۰۰ هزار دلار سرمایه برای مدت ۱۸ ماه هست ، محی به این نکته اشاره کرد که یکسری ایده های جدید در زمینه Crowd Funding در مورد بخش B2B داره ، از نظر نحوه ارایه ، و شور و شوق (passion ) بسیار خوب بود ، از طرفی در ارایه به زبان انگلیسی مشکلی نبود فقط کمی کلمات سریع بیان می شد.

02.2nate

استارتاپ سوم که ارایه داد ، ایده ای با عنوان Nested بود.این ایده مشابه یک نمونه خارجی به نام slack که یک سیستم کارگروهی بصورت آنلاینه هست.این تیم توانسته بود ۱ میلیون دلار در این مرحله سرمایه جذب کنه و تا الان هم ۱۰۰ هزار دلار هزینه کرده بود ، این تیم حتی برای دور بعدی سرمایه گذاری هم برنامه مالی داشتن ( پیش بینی کرده بودن که در مراحل بعدی نیاز به ۱۰ میلیون دلار سرمایه دارند ) به نظر میرسه که این تیم ترکیبی ازافراد داخل و خارج از ایران بودند و رویکردی بین المللی داشتند.اتفاق جالبی که در ارایه این تیم افتاد این بود که : داور از آنها پرسید ، شما برای چه در این رویداد شرکت کردید و آنها هیچ پاسخی برای این سئوال نداشتند و واقعا برای من هم این سئوال بود که چه دلیلی برای حضور در این رویداد داشتند. این تیم سرمایه جذب کرده بودند و تیم بسیار قوی داشتند !

03.Nested
استارتاپ چهارمی که ارایه داد تیم پی پینگ بود ،این استارتاپ در حوزه های مالی است و یک شیوه نوین پرداخت را ارایه دادن !، این تیم بر اساس تحقیقاتی که در بازار ایران انجام داده بودند ، بازاری برابر با ۱۰ میلیارد دلار رو در نظر گرفته بودند. این تیم تا الان ۷۰۰۰ کاربر جذب کرده و به تعداد ۱۲۰۰۰ تراکنش مالی رسیده ، یعنی ۱۲۰۰۰ تراکنش مالی توسط کاربران از طریق سیستم آنها تا کنون انجام شده و در ازای هر تراکنش مبلغ ۵۰۰ تومان را بعنوان درآمد دریافت می کردند.رشد این استارتاپ در دوماه گذشته ۲۰۰ درصد بوده است.

04.Payping

استارتاپ بعدی تیم baziness بودند ، شعار این تیم این بود we Make Customers Predictable ،سئوال کلیدی که از این تیم پرسیده شده بود این بود که شما چقدر پول در می آورید و بر روی این موضوع توسط داوران تاکید زیادی شد.این تیم ۴ ماهی هست که فعالیتش را آغاز کرده .اطلاعات بیشتر رو از وبسایت آنها میتونید کسب کنید ( واقعیت اینه که در زمان ارایه این تیم با یکی از دوستان داشتم صحبت می کردم و نشد دقیق تر ارایه اونها رو گوش بدم )

05.Baziness

استارتاپ بعدی که ارایه داد تیم ۴ tablo بود ، این تیم یک داشبورد اطلاعاتی در مورد بازار سرمایه در اختیار شما قرار میداد. یه جورایی شما با ورود در محیط نرم افزاری این سیستم می توانستید اطلاعات جامعی از وضعیت بازار را ببینید.سئوالی که داوران پرسیدند و به نظر من هم خیلی مهم بود این بود که : منبع اطلاعاتی این سیستم چیست ، بعبارتی اطلاعات بروز بازار از چه منابعی جمع آوری میشوند ، و آیا این منابع بروز هستند ، موسس این استارتاپ اعلام کرد که با برخی از وبسایت ها و سازمانها قرارداد هایی مبتنی بر گرفتن آخرین اطلاعات بروز دارند.این استارتاپ ، در کنار این داشبورد اطلاعاتی یک شبکه اجتماعی هم برای کاربرانش دارد .

06.4tablo

استارتاپ بعدی ، با عنوان This will Fly بود ، ارایه این استارتاپ و تسلط آن بر زبان انگلیسی خیلی خوب بود ، آنها یک بازار بین المللی را مد نظر قرار داده بودند ، ظاهرا تیم مدیریت و کسب و کار این استارتاپ خارج از ایران مستقر بودند و ایده اصلی آنها اجاره جت های خصوصی ، در کشور های منطقه و شرق آسیا بود ، بعبارتی آنها قصد داشتند تا یک کلون موفق از یک استارتاپ غربی را در شرق آسیا پیاده سازی کنند. این تیم بیان کردند که حجم بازارشان ۶۰میلیارد دلار است.آنها در مرحله Pre-Seed 350 هزار دلار را جذب کرده بودند.

07.thiswillfly

استارتاپ بعدی مربوط به تیم Team camp بود که ابزاری برای کارگروهی بصورت آنلاین بود ، به نظر میرسه این ایده شباهت های زیادی با ترلو، تسکولو یا ایده Slack داشت ، داور بین المللی تاکید زیادی بر این داشت که ایده چقدر در آمد زایی خواهد داشت ، و ارایه دهنده تاکید کرد که ما برای سال اول برنامه ای نداریم ، داور از این جواب بسیار شوکه شد و خیلی بر روی این نکته تاکید کرد که پس شما قرار نیست کسب و کاری را راه اندازی کنید ! و هدفی ندارید ! فکر می کنم یک سوتفاهم ایجاد شده بود ، وکل زمان داوری بر این گذشت که آقا شما چقدر درآمد دارید ، و ارایه دهنده به جای تاکید و ارایه عدد بر روی روش های درآمد زایی تاکید کرد.بچه های این تیم رو دورادور میشناسم و تیم بسیار خوب و فعالی هستند !

08.TeamCamp

ارایه بعدی مربوط به تیم simia بود این تیم قصد ارایه یک سیستم آموزش آنلاین زبان فارسی برای کودکان خارج از ایران را داشت ، بازار هدف ، مربوط به خانواده هایی بود که ایرانی بودند و خارج از ایران دارای فرزند شده اند و قصد دارند که کودک آنها زبان فارسی را آموزش ببینند.بازار آنها ۱٫۵ میلیون کودک خارج از ایران بود ، این تیم در آینده قصد توسعه این سیستم را برای سایر زبان ها نیز داشتند.مدل درآمدی آنها بصورت subscription است و قیمت آن ۱۲۵ دلار در سال است. آنها توانسته بودند که حمایت برنامه MIT Global Entrepreneurship Boot camp را کسب کنند.

09.SIMIA
ارایه آخر مربوط به استارتاپ resapa بود. این تیم یک بستر تولید روبات های تلگرامی بود ، و بواسطه ترند رو به رشد استفاده از سیستم های پیغام رسان در ایران ، تصمیم به بهره برداری از این فرصت گرفته بود ، این تیم بعنوان یک نمونه موفق ، ابزاری رو با این سیستم توسعه داده بود به نام Foodchi که یک روبات تلگرامی بابت سفارش غذا از رستوران ها بود .سئوالی که داور ها داشتند در مورد این بود که بروز رسانی منوی رستوران ها به چه صورت خواهد بود و این تیم هم پاسخ داد که خود رستوران ها در این زمینه بیشتر از ما، نگران بروز رسانی منو و اعتبار خودشان هستند.آنها در ۲ ماه هزار کاربر در تلگرام جذب کرده بودند و در هرروز متوسط ۵ سفارش داشتند.

10.Resapa

بعد از ارایه تیم ها ۳ استارتاپ بعنوان تیم های منتخب انتخاب شدند :
تیم دونیت بعنوان تیم اول ، تیم رساپا بعنوان تیم دوم و تیم ۴Tablo بعنوان تیم سوم معرفی شدند ، جایزه تیم اول ۱۵۰۰ دلار به همراه دعوتنامه حضور در رویداد بین المللی بود و دو تیم دیگر هم دعوتنامه و فرصت حضور در این رویداد رو کسب کردند.
درکل : ارایه ها به زبان انگلیسی خوب بود ( سطح زبان بالا بود و این جای امیدواری داره ) ، به نظر می رسه هنوزتیم ها به این نکته باید بیشتر توجه کنند که قبل از ارایه نهایی ، یک سری سناریو در مورد سئوالات محتملی که ممکنه از سوی داور ها پرسیده بشه رو داشته باشن ، متاسفانه در این رویداد برخی از تیم ها در این زمینه مشکل داشتند و سناریوی مشخصی در مورد برخی از سئوالات نداشتند.

نکته جالب دیگری که در این رویداد خیلی برایم جالب بود ، حضور تیم های هیبریدی بود ( تیم هایی که بخش کسب و کارشان خارج از ایران بود و بخش توسعه در داخل ایران بود ، تیم this will Fly ، تیم Simia ، تیم Nested )
بسیار خوب ، امیدوارم این گزارش مفید واقع شده باشه و تونسته باشه بخشی از فضای این رویداد رو ترسیم کرده باشه!
منتظر نظرات شما هستم.

آخر این هفته !
01