این اولین پست از سری پست های سفر سوم به آمریکاست ! معرفی کتاب جدید اریک ریس با عنوان The Startup Way!
من ۲۵ اوکتبر رسیدم آمریکا و دقیقا ۲۵ اوکتبر رویداد رونمایی از کتاب جدید اریک ریس بود ! کتابی که خیلی از فعالان حوزه استارتاپ ها منتظر انتشار اون بودن ، من هم بواسطه عضویتم درشبکه سرمایه گذاران فرشته کالیفرنیا ( اینکه چطوری عضو این شبکه شدم خودش داستانه جالبیه که بعدا براتون مینویسم ) به این رویداد دعوت شدم . در این پست قصد دارم به معرفی محتوای این کتاب بپردازم.

محل رونمایی از کتاب

رویداد رونمایی از کتاب اریک ریس ، در فضای کار مشترک Cross Campus در Downtown شهر لس آنجلس برگزارشد.
این فضای کارمشترک ( گروهی ) فوق العاده جالب و جذاب هست و سه تا شعبه داره ( سانتا مونیکا ، Downtown و پاسادنا).

event

اریک ریس کیست ؟

خوب ، قبلش خوبه یه معرفی از اریک ریس داشته باشیم ! بالاخره باید افراد شاخص در حوزه استارتاپ ها رو بشناسین !
اریک ریس فردی است که از دنیای مهندسی نرم افزار وارد عرصه کارآفرینی شده ، او قبل از کارآفرینی به تدریس برنامه نویسی می پرداخته و کتابی با عنوان The Black Art of java Game Programming رو نوشته . اریک الان در دهه چهارم زندگی اش هست و تحصیل کرده دانشگاه ییل هستش ، در سال ۲۰۰۴ یه شبکه اجتماعی راه اندازی می کنه با عنوان IMVU که فضایی سه بعدی با قابلیت خرید و فروش اشیا مجازی داشته! بماند که الان اون رو بیشتر بعنوان یک نظریه پرداز میشناسن تا یک کارآفرین.او بعد از ورود به سیلیکون ولی شروع به کشف یکسری الگو های موفقیت استارتاپ ها می کنه و مطالبشو در قالب یک کتاب با عنوان استارتاپ ناب The Lean Startup منتشر می کنه که باعث شهرت جهانیش میشه ! یه جایی خونده بودم که اریک ، شاگرد استیو بلنک هم بوده.ایده های مطرح شده اون در این کتاب با استقبال بی نظیری روبرو میشه . البته شخصا کارهای اش موریا رو بیشتر می پستندم یه جورایی کاربردی تر و عملی تره ، ولی ایده ها، نظریه ها و نتایج تحقیقات اریک ریس هم انصافا قابل تامل هستند.

خلاصه ای از تفکرات اریک ریس :

همه فعالیت های کارآفرینی یه جورایی آزمایش هستند و یک تجربه جدید ایجاد می کنند. او اقدام و عمل کردن را بسیار مهم می داند و می گوید قبل از هرگونه برنامه ریزی بلند مدت ، ببینید با یک روش ساده میشه نتایج رو مزه مزه کرد یا نه ؟
واقعیت اینه که ایده ها رو نمیشه بر روی کاغذ مزه مزه کرد باید یک MVP بسازید و سریع تکلیف خودتونو مشخص کنید !
وبلاگ شخصی اریک ریس : http://www.startuplessonslearned.com/

کتاب The Startup Way

امضا

کتاب The Lean Startup در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و ازون سال به بعد تا به حال ، یعنی سال ۲۰۱۷ ، اریک ریس به مشاوره و هدایتگری و تحقیق و توسعه در مورد مدل استارتاپ ناب پرداخته و حاصل این ۶ سال تجربه رو در کتاب جدیدش با عنوان The Startup Way منتشر کرده.
تمرکز این کتاب بر روی سازمان های تثبیت شده و یا در حال رشد است، سازمان هایی مثل تویوتا ، جنرال الکتریک ، فیس بوک و آمازون ! و داستان کلی این کتاب اینه که آیا می شود از سبک فکری استارتاپ ناب ،هم در سازمان های بزرگ استفاده کرد یا نه ! و جالبه بدونید که اریک ریس در این کتاب به این نکته اشاره داره که این کار و تغییر نگرش ، یک باید است ، یک الزام برای بقای این سازمان ها ! و در این کتاب به معرفی یک روش گام به گام ثابت شده بر مبنای تجربه برای اجرای این چارچوب در سازمانهای بزرگ هست.
واقعیت اینه که استارتاپ ها بعد از رسیدن به رشد ، حالت داینامیک خودشونو از دست میدن و تبدیل به یک سازمان سنتی میشن ، و این تغییر سبک ممکنه باعث بشه که اونها نتونن فرصت های بعدی بازار رو تشخیص بدن و سرنگون بشن ! اریک ریس در این کتاب یک چارچوب جدید مدیریتی رو برای رشد مداوم سازمان های آینده معرفی کرده ! واین متد ارایه شده برپایه همین مفاهیم استارتاپی هست.
یه جورایی این کتاب تمرکزش برارایه روش مدیریتی نوینی است برای ایجاد یک سازمان کارآفرین با کارمندانی پویا و کارآفرین !
در مقدمه کتاب ، نظر بسیاری از افراد مطرح در مورد کتاب جدید اریک ریس درج شده

تحقیقات من بر روی موفقیت کمپانی ها بوده و این کتاب یک روش کاربردی و عملی رو جهت رسیدن به این موفقیت ارایه داده !
این کتاب یک چشم انداز و نقشه گام به گام برای ایجاد یک سبک جدید مدیریتی که ترکیبی ازسبک مدیریت کارآفرینانه و مدیریت سنتی هست رو ارایه داده.
این کتاب ارایه دهنده یک سبک مدیریتی جدید برای نیاز های جامعه امروزی است.

نکته جالبی در کتاب وجود داره و اون هم تعریف اریک ریس از استارتاپ هاست

استارتاپ نهادی است انسانی که ساخته شده برای خلق محصول یا خدمتی نو در شرایط عدم قطعیت بسیار.

همونطور که میبینید این تعریف خیلی کلی هست ، در این تعریف اشاره ای به سایز تیم یا نوع نهاد ( شرکت ، انتفاعی یا غیر انتفاعی بودن و… ) ویا صنعت خاصی ( آی تی ، مالی ، بیمه و… ) اشاره نشده است و مهم ترین تاکیدی که صورت گرفته تاکید بر روی عدم قطعیت هست.
او معتقد است که در هر جایی که عدم قطعیت ( دنیای امروز دنیایی پر از عدم قطعیت هاست ) وجود دارد میتوان از آموزه های استارتاپ ناب بهره مند شد. او در طی این ۶ سال بعد از انتشار کتاب استارتاپ ناب شاهد موفقیت بکارگیری این آموزه ها در صنایع و سازمان های مختلف بوده.
او اعتقاد دارد که مسایل استارتاپ ها و سازمانهای آینده یکسان خواهند بود :

  • چطور افرادی که برای ما کار می کنند را کاری کنیم که مثل کارآفرینان فکر کنند ؟
  • چطور میتوانیم محصولات جدیدی برای بازار های جدید تولید کنیم ، این کار را چطور انجام دهیم که مشتریان قدیمی مان را از دست ندهیم ؟
  • چطور یک سیستم کارآفرینی سازمانی در سازمان ایجاد کنیم ، به نحوی که وضعیت فعلی سازمان دچار خلل و مشکل نشه ؟
  • چطور سازمانی ایجاد کنیم که در عین حالی که دارد به نیاز های فعلی مشتریان پاسخ میدهد مسیر های رشد بعدی را هم در نظر بگیرد و از آنها بهره برداری نماید ؟

۵ اصل مهم معرفی شده در این کتاب :

نوآوری مستمر (Continuous Innovation ) :

حضور در بازار رقابتی آینده نیازمند این است که شما همیشه آینده رو تحلیل کنید و نوآوری هایی برپایه نیازهای جدید را ارایه دهید و این روح نوآوری باید در تمامی بخش های سازمان شما منتشر شود.

استارتاپ بعنوان  جزیی ترین واحد کسب و کار (Startup as atomic unit of work ) :

برای محقق شدن هدف نوآوری ، سازمان باید به تیم هایی تقسیم شود که در حال آزمایش مستمر و اعتبار سنجی هستند.پس نیاز به یک ساختار سازمانی جدید داریم !

کارکرد فراموش شده (The Missing Function ) :

شما نیازمند کارکرد ها و شرایطی جدید برای استقرار این چارچوب هستید ، منظور همان چارچوب کارآفرینی در سازمان است. باید شیوه مدیریت متفاوت شود.

تولد و تاسیس مجدد (The Second Funding ) :

وقتی شما نگرش خودتان را به سازمان بر اساس این چارچوب تغییر میدهید ، مثل این می ماند که سازمان دوباره متولد شده است ، پس آماده تغییرات و این دگردیسی باشید.

تغییرات مستمر ( دگر دیسی مستمر Continuous transformation ) :

در طی کردن مسیر بعد از اولین تغییرات ، شما همواره باید بر اساس مدل استارتاپی ، DNA سازمانتون رو بازنویسی کنید و بهبود بدید تا رشد و بقاتون حفظ بشه !

جالبه بدونید که اریک ریس در رویداد رونمایی به این نکته اشاره کرد که تمامی آموزه ها در طی این چند سال در سازمان های بزرگ تجربه شده اند و کاملا کاربردی هستند ، در کتاب هم کیس ها و موارد زیادی بعنوان نمونه و انتقال تجربه مطرح شده است.
خلاصه کتاب خوبیه ! منم تازه شروع کردم به خوندنش ! اما یک نکته !

آیا این کتاب برای سازمان های ایرانی مفید هست یا خیر :

واقعیت اینه که دونستن تکنیک ها و ایده های جدید همیشه خوبه ! ولی اینکه چقدر سازمان های ما به بلوغ رسیدن و توانایی اجرایی این متد ها رو داشته باشن جای کمی تامل و بررسی داره ! یه قسمت داستان بر می گرده به بلوغ سازمانی ، یه بخشش بر می گرده به بلوغ فردی ( منظورم کارمندان سازمان ها هست ). با این حال کمی تردید دارم بشه تکنیک ها رو در سازمان های تثبیت شده ایرانی بکار برد ! یه جورایی تا مدیران کت شلواری  استارتاپی بشن زمان بره 😀

خوب امیدوارم این مطلب مفید بوده باشه براتون ، در آینده خلاصه هایی ازکتاب رو به تدریج به زبان خودمونی منتشر می کنم
در مورد ترجمه کتاب هم با اریک ریس گپ زدیم خیلی استقبال کرد و احتمالا گروهی ترجمه اش کنیم چند نفری هم ابراز علاقه کردن برای همکاری.

مشخصات کتاب :
۱۱ فصل در قابل سه بخش
تعداد صفحات ۳۸۲ صفحه

لینک آمازون

لینک وبسایت رسمی کتاب

اطلاعات و نحوه تهیه دوره 

https://faranesh.com/business/16515-lean-entrepreneurship

LeanentCover